Milosari

Trådstartare
tralalalala jag dansar på små rosa moln. vi tävlade idag och vi vann vår klass! med bl a 9,5 på linförighet och 10 på fritt följ skrapade vi ihop hela 188 poäng, trots att han var lite småtrött. dessutom fick jag beröm av domaren. nu spricker jag snart av stolthet! :bump: :D

Sv: vi vann!

OOAA! Grattis grattis!!

Det fria följet och linförigheten skulle jag behöva eftersom att det är våra absolut svagaste moment! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

vi har ju istället ett läggande i ultrarapid (8) och gåställande (snäll 9:a). är det något vi tragglat mycket så är det läggandet, men det vill sig ändå inte riktigt. det fria följet idag var egentligen inte värt mer än 8,5/9 men jag bara tackar och tar emot ;).

Stort grattis!
Även vi tävlade faktiskt idag, full pott på specialen och platsen (!!!!!) men tyvärr ett helt katastrofalt lydnadsprogram... Nåväl, nån gång ska väl allting stämma också :)

ja så är det ibland. sist vi tävlade kom vi på absolut sista plats med tjusiga 96 p...

Men söligt läggande har jag bot på!! Fick en nia med den yngre och än tycker jag inte att hon är klar med det ;)

Men visst är det skönt när allt flyyyyter!! Yeh!

Belzebub, vad har du för ras? Vad har ni tävlat?

Har en riesentös på snart 1,5 år, har tävlat akl sph

Cillamuffins:
Jadu, det är sådana gånger man bara vill gå hem och gråta :smirk: Men men, bara att träna vidare och komma igen!

Med dom poängen ska du vara stolt :bow:
Och Priffe skrev precis vad jag tänkte skriva. Att det är du verkligen värd, du som tränar och kämpar på.

Ett STORT grattis från mig :banana:

Ah! Rena valpen ju!! Det är mycket att orka med lydnaden också. Nästa gång tar ni det :)

Kommer gå bra för dig också. Hon är inte så gammal än, men sen kommer allt fungera. Vänta bara :-)

Grana som minns hur det var :-)

tippan: vi har lagt ner alla försök att försöka leka in läggandet. nu ska han baskemig lägga sig, och det fort. men med såna grejer är han hopplös. efter ett par ganska kraftiga korrigeringar lägger han sig som han ska, men det är glömt till nästa gång. det blir kanske så när han har ett så bra och fokuserat fritt följ, att han är FÖR mån om att hålla positionen. M kastar sig handlöst till marken på minsta kommando.

kalaspinglan: tack :)

belzebub: det var bara att skratta åt eländet. det var inte första gången vi kom sist och det lär väl knappast vara sista.

grana: tackar! men ska jag vara helt ärlig så har jag inte behövt kämpa så mycket med loke. han har talang, en positiv inställning och arbetslust. M har fortfarande inte fått nåt 1:a pris (fast hon har inte tävlat på hela sommaren). den dagen hon får sitt pris kommer jag bli ännu gladare. L har ju visat att han kan på träning, vi har bara inte fått till det på tävling. dessutom var det en snäll domare. ett ekipage fick smått osannolika 200 p. han ligger högt i sina siffror, fast han är väldigt rättvis.

För det första: Teknik. Lägger han sig med rätt teknik?

Sen är det bra att inte träna läggande (eller ställande) från fot. Det ska tränas från "här" eller vilket ord man nu använder. Då är hunden beredd på att det kommer nått annat och efter ett tag så vet de precis att det blir ställande eller läggande. När det funkar så kan man kolla om det fungerar från fot också!

Sen också så klart belöningens snabbhet! Innan hunden ens knappt dunsat i backen så ska det vara godis och :banana:

Jag vet att du redan får hjälp av någon som är mycket bättre än vad jag är, men jag blir lite beklämd över att man ska bli arg för att få en Labrador att prestera bättre. Det kanske funegar på din, men mina skulle bli aldeles förstörda och då går det ännu långsammare. De reagerar ju med att bli långsammare och långsammare för att blidka en.

vi har redan provat allt det där. tekniken är det heller inget fel på. under rörelse lägger han sig på samma sätt som M, bara långsamt. från stillastående kastar han fram frambenen (både från sidan och i fjärren). jag har provat att shapa in ett snabbare läggande, att göra det till ett roligt trick, att göra ett uppehåll, att använda handtecken, att trycka till med handen på ryggen och nu slutligen att ge en snabb klapp i nacken (inte hårt dock! som du säger går det inte att bli arg, men jag har ökat kraven på honom och sett till så han vet det).

han får också massor av beröm när han gör rätt, jag kan bli värsta clownen när jag tränar, men för mycket hopp/för god korv gör att han blir långsammare, det är precis som om han koncentrerar sig så mycket på när han ska få beröm att han inte kan koncentrera sig på läggandet. låter kanske lite konstigt, men jag kan inte förklara det på något bättre sätt.

Senast ändrad:

Grattis! Alltid kul när man är riktigt nöjd. :banana:

Är han känslig för tryck? Du skrev att Du prövat att trycka med handen på ryggen. Gör tvärtom! En hund reagerar ju med att trycka emot när de känner tryck. Tryck med handen på magen istället. Fungerar mkt bra på en del hundar jag testat.

På mina funkar det ypperligt att dippa till på manken. De kastar sig i backen och sen räcker det att bara röra handen och sen plockar jag bort det också.

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 119
Senast: squarepants
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656
M
Övr. Hund Jag svävar på små rosa moln just nu:bump:. Jag och turbo-labben blev nämligen idag godkända på slutprovet för räddningshundar. Jag har...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 230
Senast: liten82
·
M
Övr. Hund Sådärja, nu var man tillbaka efter en helgs SM-tävlande (Räddningshunds-SM), och jag kan inte annat än vara nöjd med min lilla torped...
2
Svar
26
· Visningar
2 462
Senast: mango
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar