Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Stort grattis! :D

KL

Zolo och jag har varit ute i eliten igen. Förra söndagen tog vi vårt championat efter totalt 4 elittävlingar. Med våra tre förstapriser (278 p, 311 p och 256,5 p) hamnade vi dessutom på 81:a plats på kvallistan! Då nollade vi dirigeringsapporteringen vid två tillfällen dessutom. Så nöjd med min stjärna!

20140316-212948.jpg


20140316-213339.jpg


20140316-214143.jpg
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ni är bäst :D! Heja heja och grattis igen till ert tredje championat :bow:!!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

GRATTIS! Oh sa kul att det gar sa bra for er. Tank vad kul om vi kunde ses vid nagon tavling i sommar.:D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

kl
Jag har nog lätt att lägga för stora krav på mig själv (och hunden) ibland...
Halvdan känsla på träningen idag, men vad sjutton. Mycket var ju faktiskt bra.

På plussidan:
- 2 platsliggningar varav en riktigt bra. Den andra var hon lite disträ men låg.
- Flera tandvisningar där hon satt som ett ljus.
- Flera bra hundmöten på vägen dit.
- Satt tyst och lugn uppbunden.
- Blev kommendering utan att bli störd.
- Vissa bra ingångar efter inkallningarna.
- Satt still vid överlämning (från "TL) av apport.
- Lät bli träningsväskan större delen av tiden (till skillnad från att springa dit och sno godis när det började bli svårt/jobbigt förra veckan).

Det negativa:
- Fotgåendet var inget att hänga i julgranen.
- Tappade lite fart i inkallningen när ingångarna blev bättre (känns dock lite som ett icke-problem. Springa är inte hennes problem).
- Tacklas vid inkallningar i hög fart.
- Lite lätt disträ nu precis efter löp (misstänker att det är därför).
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack allihop!! :D

Han är go min kille. Även rottweilerrädda charmas av honom och tycker att hans vänlighet lyser igenom direkt!

Hästflicka: det hade varit jättekul att ses när du kommer till Sverige! När kommer du och vart kommer du hålla hus? :)

Nu kommer vi satsa på en debut i elitspåret till sommaren. Lydnaden får vara sidoprojekt sålänge. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

För oss går det bra, det känns som det lossnat rejält sista veckorna och jag har varit väldigt nöjd efter varje träningspass. Vi har precis börjar sätta ihop två moment innan hon får (extern) belöning och det har gått förvånansvärt enkelt.

Har gjort lite andra ändringar i träningsupplägget med som verkar fungera bra, så det känns riktigt lovande att vi ska kunna ta oss ut och starta lk1 i år :nailbiting:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack allihop!! :D

Han är go min kille. Även rottweilerrädda charmas av honom och tycker att hans vänlighet lyser igenom direkt!

Hästflicka: det hade varit jättekul att ses när du kommer till Sverige! När kommer du och vart kommer du hålla hus? :)

Nu kommer vi satsa på en debut i elitspåret till sommaren. Lydnaden får vara sidoprojekt sålänge. :)

Det skulle vara super kul att traffas! Det ar lite oklart var vi kommer att vara. Vi har bostad i Dalarna, men vi letar fortfarande efter nagot i Stockholms trakten for att inte behova "valdgasta" vanner och bekanta sa mycket. Jag ar anmald till Lotta Linuson's sommar lager 1 ... och hade tankt anmala mig till SSU i slutet pa Juni om vi har lyckats trana in alla detaljer som vi inte har hemma. :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Tips på att träna klossen mottages, har en flat på 9 månader som är GALEN i godis så har fastnat lite med klossträningen iom att hon blir så låst när hon ser godis. Eller vet att jag har godis. Känner att klossen är prio 1 för början till lydnadsklass 1. Har hon utgångsställning så kan vi börja träna moment senare. Eller hur tänker ni?
Hade vela starta med henne till hösten.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Tips på att träna klossen mottages, har en flat på 9 månader som är GALEN i godis så har fastnat lite med klossträningen iom att hon blir så låst när hon ser godis. Eller vet att jag har godis. Känner att klossen är prio 1 för början till lydnadsklass 1. Har hon utgångsställning så kan vi börja träna moment senare. Eller hur tänker ni?
Hade vela starta med henne till hösten.

Jag förstår inte riktigt din fråga men är är lite funderingar och tips utifrån ditt inlägg.

Låser hon när du har godis så kanske ni först ska träna på när och hur man får belöning innan ni börjar med klossen? Dvs. att hon förstår att man får godis genom att göra något(annat än att titta på godiset).

Jag började med grunder långt innan jag ens började fundera på moment. Klossen var bara ett hjälpmedel för en eller ett par av grunderna.

Vill du ha bra förutsättningar att lyckas så kan det vara bra att "inventera" era kunskaper och se vad som måste läggas till och sen göra upp en plan för hur ni ska göra det. Jag har hela tiden utgått från hur jag vill att det färdiga momentet ska bli, dvs. min målbild och sen brutit ner den i små delar och lagt upp en plan för hur jag ska lära min hund alla de små delarna och när han kan dem så börjar jag sätta ihop så delmoment och tillslut hela momentet.

Några moment har jag inte tränat in enligt ovanstående princip utan forcerat mer och det har straffat sig, det är mycket lättare att göra rätt från början än att lära om. Så mitt tips är att inte sätta upp några tävlingsmål förrän iaf alla delar och de flesta momenten sitter.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Har redan presenterat mig i brukstråden men kör en presentation här med :) .

DSC_0045.JPG


Hund: KORAD Vickulas Sting, kelpie på dryga 3 år.

Lite bakgrund: Min första tävlingshund i den bemärkelsen att jag siktar mot SM (i bruks först och främst). Har haft en blandras (Norsk buhund och finsk lapphund) och två lapska vallhundar innan Sting. Tävlat lydnadsklass I och II med blandrasen.


Klass: 2:a pris i lkl III

Tränar mest på: Vittring och fjärr. Vi återhämtar oss från diverse sjukdomar, först noskvalster, sen kennelhosta och smärta i revbenen. Bara karensen på kennelhostan kvar nu (ta i trä). Då kommer även inkallningen och apportering ligga i fokus förutom plats och sitt i grupp.

Håller till: Härnösand

Kortsiktigt mål: LP i lkl III och SE LCH

Långsiktigt mål: SM-start (drömma kan man ju ;) ).

Säger samtidigt ett rungande grattis till er som varit ute och tävlat :) . Såg en fin rottis på en bild bland annat, läcker!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp