Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Lagotton och jag tog vårt förstapris på 6:e försöket :p
Provade ett par gånger till utan att lyckas igen och lade därför planerna på LP1 på hyllan och gick vidare till tvåan.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Hur många gånger startade ni LK1 innan erat 1a pris och valde ni att försöka få LP1 eller uppflytt direkt?
Insåg just att jag planerat 11 starter i lk1 med min hund i sommar, haha hoppas ju inte att det ska ta sååå många starter ;)

Vi tog 1a pris på första försöket i klass 1. Jag startade ytterligare en gång eftersom vi redan var anmälda men det gick asdåligt så då skippade jag den klassen. Nu har jag kämpat med klass 2 i evigheter men platsliggningsproblem har varit ivägen varenda gång.. Snart kanske ;)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Kl
Vi tog vårt förstapris på 3:e tävlingen och sen klarade vi två tävlingar direkt efter det. Så LP tog 5 tävlingar. Men det tog över ett år från debuten till förstapriset. Skillnaden låg inte alls i momenten de kunde han redan. Däremot tränade vi kedjor, förberedelser och störningar vilket gjorde hela skillnaden.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Idag har jag och Rio varit och tävlat lydnad 2. Första tävlingen tillsammans! Morgonen var lite turbulent eftersom sambon blev knivhuggen på vägen hem från en fest. Han mår bra nu men det blev lite konstigt när lägenheten fylldes av poliser och ambulanspersonal, och sedan åkte jag med till sjukhuset. Rastningen var typ ut och kissa lite och sen drog jag startnr 1 så det blev inte mycket mer rastning innan det var dags. Det vi hann med vara att lukta på en löptikfläck så Rio blev helt skummig i munnen minuten innan platsen *suck*. Men det gick bra ändå! Jag åkte tillbaka till sjukhuset ganska snart efter vår start så protokollet har jag inte fått se än. Tur det finns resultat på SBK tävling ;)

Plats: 10
Fritt följ: 10
Läggande: 10
Inkallande: 9,5
Rutan: 10
Apportering: 9
Hopp: 9,5
Fjärr: 9
Helhet: 0 (!!!)

Summan blev 184 och jag är såklart jättenöjd med Rios och min egen insats med de förutsättningarna. Vann gjorde vi också. Nollan i helhet beror förmodligen på att domaren (som är ganska nybakad) har tolkat reglerna lite fel. Distriktet är tillfrågat för säkerhets skull. Jag struntar förvisso i de sista 10 poängen men jag håller kurser i tävlingslydnad och då vill jag ju lite lära ut fel. Om det är ändrat hur reglerna ska tolkas så kommer jag skriva vad som hände :).

Till moderatorn ska jag kanske skriva att jag inte håller kurs i privat regi så det borde inte räknas som reklam!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Första hunden fick LP I, nästa flyttades upp direkt efter uppflytt (2 starter, bröt första). Lydnad 1 är skittråkigt tycker jag. Funderar på LP i 2:an istället för att få lite tävlingsrutin hos oss som ekipage.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*
Om man inte lyckas få till någon platsliggning i grupp att träna på innan en tävling, tycker ni det år ok att chansa eller är det bättre att skjuta på tävlingsstarten tills man kunnat träna riktigt ordentligt?

Fortfarande grymt sugen på att ha våran första start i ettan i slutet på april speciellt eftersom hon är duktigare än jag trodde på att ligga plats. Visserligen ensam men med viss störning. Men det kanske bara är dumt att riskera förstöra något både för sig själv och ev andra deltagare även om jag är nästan helt säker på att hon skulle gå till mig eller bara nosa runt om hon reste sig
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Eftersom platsen är det enda momentet där du kan sabba både dagen och månader av träning för andra så hade jag absolut provat att lägga plats med andra (säkra) hundar först!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit

Eftersom platsen är det enda momentet där du kan sabba både dagen och månader av träning för andra så hade jag absolut provat att lägga plats med andra (säkra) hundar först!

+1 på det!

Och förutom att ev förstöra för sig själv och andra så ska man ju vara medveten om att om ens hund interagerar med någon annan på gruppmomenten (även om det "bara" är lekfullt) så ska man rapporteras för det, vilket i förlängningen kan leda till att man blir avstängd från tävlan under en viss period
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis till fina poäng :)!

Nyfiken, vad var det som missuppfattats och gav 0 i helhet?
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Idag har jag och Rio varit och tävlat lydnad 2. Första tävlingen tillsammans! Morgonen var lite turbulent eftersom sambon blev knivhuggen på vägen hem från en fest. Han mår bra nu men det blev lite konstigt när lägenheten fylldes av poliser och ambulanspersonal, och sedan åkte jag med till sjukhuset. Rastningen var typ ut och kissa lite och sen drog jag startnr 1 så det blev inte mycket mer rastning innan det var dags. Det vi hann med vara att lukta på en löptikfläck så Rio blev helt skummig i munnen minuten innan platsen *suck*. Men det gick bra ändå! Jag åkte tillbaka till sjukhuset ganska snart efter vår start så protokollet har jag inte fått se än. Tur det finns resultat på SBK tävling ;)

Plats: 10
Fritt följ: 10
Läggande: 10
Inkallande: 9,5
Rutan: 10
Apportering: 9
Hopp: 9,5
Fjärr: 9
Helhet: 0 (!!!)

Summan blev 184 och jag är såklart jättenöjd med Rios och min egen insats med de förutsättningarna. Vann gjorde vi också. Nollan i helhet beror förmodligen på att domaren (som är ganska nybakad) har tolkat reglerna lite fel. Distriktet är tillfrågat för säkerhets skull. Jag struntar förvisso i de sista 10 poängen men jag håller kurser i tävlingslydnad och då vill jag ju lite lära ut fel. Om det är ändrat hur reglerna ska tolkas så kommer jag skriva vad som hände :).

Till moderatorn ska jag kanske skriva att jag inte håller kurs i privat regi så det borde inte räknas som reklam!

Jisses vilket turbulent tävlingsdag. Grattis till fin poäng!

Kl.

Vi startade också Lkl 2 idag. Förhoppningarna var inte så höga då Kiro var riktigt disträ och skulle bara nosa överallt när vi kom till tävlingsplatsen, sen gnällde han en del också. Men så fort han fick en uppgift så skötte han sig jättebra.

Poäng med kommentarer, domarens inom parentes:

Platsliggande: 10
Fritt följ: 8,5 (dålig vändning, sitter snett) Här hade Kiro inte riktigt vaknat till, vi krockade i en vänster sväng och någon halt blev sned. Överlag lite segt.
Läggande: 10
Inkallande: 10

Sändande med ställande: 10 Lite segt enligt mig men det speglar ganska bra hur momentet fungerat på träning den senaste tiden
Apportering: 8,5 (Lite tveksamhet vid upptag, lite tempvxl, håller fast lite) Det började bra han satt stadigt när jag kastade, sen kom han fram höll han på att plocka upp apporten från vänster sida men ångrade sig och tog den från höger sida som han brukar göra istället. Farten in kunde ha varit bättre men ändå en förbättring för oss. Sen vid släppandet så var jag otydlig i mitt kommando och då släppte han inte precis som vi tränat så jag fick kommendera igen.
Fritt hopp över hinder: 8,5 (Kraftigt DK) Ehh ja här hade det varit bra om vi filmet för jag är inte säker på vd jag gjorde, jag tyckte det gick bra. Men eventuellt så kan jag ha gjort handtecken vid sättandet då jag såg att han spanade lite mot domare och skrivare som stod bara några meter bort så blev det kanske ett handtecken också av bara farten. Bra i övrigt.
Fjärrdirigering: 10 Alla skiften rätt på första kommadon ett stort framsteg :-) Lite småsegt enligt mig men speglade det vi gör på träning bra.
Helhetsintryck: 10 Inget hoppande på varken domare eller TL och höll sig hyffsat nära, försökte inte tjuva mot belöningen utanför :-) Lite dåligt tryck enligt mig dock.

Summa: 190,5 p, 1:a pris och klassvint :-D
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har jag pratat med domaren och det var inte att jag klappade hunden mellan momenten som en person sa, utan för att jag klappade honom när vi riktade mot rutan. Det får man visst inte göra. Miss av mig! Men eftersom det är så vanligt att det släpps igenom (och så vanligt att de tävlande gör så, 1/3 av klassen fick 0 i helhet) så har jag ändå bett distriktet att ta upp detta på nästa domarkonferens.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack och grattis själv till ännu finare poäng! Kelpiesar är bara bäst!

hemlig & Miao: tack!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

+ Milosari

Grattis till fina poäng! Nu blir jag ju riktigt kelpiesugen... :p
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har jag pratat med domaren och det var inte att jag klappade hunden mellan momenten som en person sa, utan för att jag klappade honom när vi riktade mot rutan. Det får man visst inte göra. Miss av mig! Men eftersom det är så vanligt att det släpps igenom (och så vanligt att de tävlande gör så, 1/3 av klassen fick 0 i helhet) så har jag ändå bett distriktet att ta upp detta på nästa domarkonferens.

Ok. Domaren vi hade släppte igenom det iaf. En förare frågade om hon fick rikta in hunden och det fick hon. Jag klappade på Kiro när vi "riktade" mot rutan, dock innan själva momentet började.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Ok. Domaren vi hade släppte igenom det iaf. En förare frågade om hon fick rikta in hunden och det fick hon. Jag klappade på Kiro när vi "riktade" mot rutan, dock innan själva momentet började.

Ja alltså betyget för rutan ska inte påverkas eftersom betygsättningen inte har börjat. Men uppmuntran/hindrandet inför momentet ska tydligen anses vara otillåten och därför dras det från helheten. Men hur som helst så måste det till ett förtydligande av antingen texten eller tolkningen av texten. För det är inte så bra om det döms olika beroende på domare!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Nu har jag pratat med domaren och det var inte att jag klappade hunden mellan momenten som en person sa, utan för att jag klappade honom när vi riktade mot rutan. Det får man visst inte göra. Miss av mig! Men eftersom det är så vanligt att det släpps igenom (och så vanligt att de tävlande gör så, 1/3 av klassen fick 0 i helhet) så har jag ändå bett distriktet att ta upp detta på nästa domarkonferens.

Jag fattar inte riktigt.. Vad är det man inte får göra? Och när?
Menar du att du ställer upp på punkten, riktar med handtecken och klappar samtidigt?

Bra att lära sig om det är ngt som jag inte har koll på :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag fattar inte riktigt.. Vad är det man inte får göra? Och när?
Menar du att du ställer upp på punkten, riktar med handtecken och klappar samtidigt?

Bra att lära sig om det är ngt som jag inte har koll på :)

Ja precis. Jag klappade hunden på bröstet (signal som jag använder i moment där hunden ska springa fort) och sedan pekade jag med handen. Men det fick man inte göra.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Och det var otillåtet för att det var en klapp eller för att det var en förberedelse?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp