Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Hur många gånger startade ni LK1 innan erat 1a pris och valde ni att försöka få LP1 eller uppflytt direkt?
Insåg just att jag planerat 11 starter i lk1 med min hund i sommar, haha hoppas ju inte att det ska ta sååå många starter
Eftersom platsen är det enda momentet där du kan sabba både dagen och månader av träning för andra så hade jag absolut provat att lägga plats med andra (säkra) hundar först!
Idag har jag och Rio varit och tävlat lydnad 2. Första tävlingen tillsammans! Morgonen var lite turbulent eftersom sambon blev knivhuggen på vägen hem från en fest. Han mår bra nu men det blev lite konstigt när lägenheten fylldes av poliser och ambulanspersonal, och sedan åkte jag med till sjukhuset. Rastningen var typ ut och kissa lite och sen drog jag startnr 1 så det blev inte mycket mer rastning innan det var dags. Det vi hann med vara att lukta på en löptikfläck så Rio blev helt skummig i munnen minuten innan platsen *suck*. Men det gick bra ändå! Jag åkte tillbaka till sjukhuset ganska snart efter vår start så protokollet har jag inte fått se än. Tur det finns resultat på SBK tävling
Plats: 10
Fritt följ: 10
Läggande: 10
Inkallande: 9,5
Rutan: 10
Apportering: 9
Hopp: 9,5
Fjärr: 9
Helhet: 0 (!!!)
Summan blev 184 och jag är såklart jättenöjd med Rios och min egen insats med de förutsättningarna. Vann gjorde vi också. Nollan i helhet beror förmodligen på att domaren (som är ganska nybakad) har tolkat reglerna lite fel. Distriktet är tillfrågat för säkerhets skull. Jag struntar förvisso i de sista 10 poängen men jag håller kurser i tävlingslydnad och då vill jag ju lite lära ut fel. Om det är ändrat hur reglerna ska tolkas så kommer jag skriva vad som hände .
Till moderatorn ska jag kanske skriva att jag inte håller kurs i privat regi så det borde inte räknas som reklam!
Nu har jag pratat med domaren och det var inte att jag klappade hunden mellan momenten som en person sa, utan för att jag klappade honom när vi riktade mot rutan. Det får man visst inte göra. Miss av mig! Men eftersom det är så vanligt att det släpps igenom (och så vanligt att de tävlande gör så, 1/3 av klassen fick 0 i helhet) så har jag ändå bett distriktet att ta upp detta på nästa domarkonferens.
Kelpiesar är bara bäst!
Ok. Domaren vi hade släppte igenom det iaf. En förare frågade om hon fick rikta in hunden och det fick hon. Jag klappade på Kiro när vi "riktade" mot rutan, dock innan själva momentet började.
Nu har jag pratat med domaren och det var inte att jag klappade hunden mellan momenten som en person sa, utan för att jag klappade honom när vi riktade mot rutan. Det får man visst inte göra. Miss av mig! Men eftersom det är så vanligt att det släpps igenom (och så vanligt att de tävlande gör så, 1/3 av klassen fick 0 i helhet) så har jag ändå bett distriktet att ta upp detta på nästa domarkonferens.
Jag fattar inte riktigt.. Vad är det man inte får göra? Och när?
Menar du att du ställer upp på punkten, riktar med handtecken och klappar samtidigt?
Bra att lära sig om det är ngt som jag inte har koll på