Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Lika snyggt jobbat som alltid!

Och GRATTIS till årets lydnadsaussie!! :banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycks aldrig kunna bestämma mig hur jag ska göra med lydnaden. I perioder tränar jag med sikte på tävling, men sen går några månader utan att jag gör någonting alls.
I förrgår for jag iväg för mitt första renodlade lydnadspass på över ett halvår. Här är min ettåring som gör sitt livs typ 3:e lydnadspass. :D
Åter igen väcktes fundering på tävling. Hon är så otroligt lättlärd, har en fantastisk attityd och även om jag köpte henne för agility så måste jag nog erkänna att hon verkar lite mer talangfull när det kommer till lydnad. :o Hon är otroligt het och i agilityn blir det lätt hjärnsnurr, men i lydnaden hade vi inga problem att hitta balansen i energin och hon är alert men ändå samlad.

Men HUR i hela friden gör man för att våga sig ut på "nytt vatten". Jag är livrädd för att entra en lydnadsplan. :o

http://www.youtube.com/watch?v=A2g-V44Nie0&feature=share&list=UU_2uKm65IHhdmKGzqYXougA
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!


Tack :)!

Lika snyggt jobbat som alltid!

Och GRATTIS till årets lydnadsaussie!! :banana:

Tack och TACK! Känns superbra :D!

Men HUR i hela friden gör man för att våga sig ut på "nytt vatten". Jag är livrädd för att entra en lydnadsplan. :o

Äsch, kör bara kör ;)! Lydnad är sjukt kul, och tävla är sjukt kul! Finns inga baksidor :D.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Jag tycker fortfarande det är lika läskigt varje gång jag ska tävla. Scenskräck typ.. Men det är lika kul varje gång jag gör det, så det är värt det! :) Längtar tills vi fått ihop klass 3 momenten så vi får tävla igen.

Så här ser det ut just nu.

Sättande under gång

http://www.youtube.com/watch?v=gsaejJN0S2g&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA

Hoppapport

http://www.youtube.com/watch?v=pG93nYYy0H8&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA

Metallapport

http://www.youtube.com/watch?v=HbIuRqdGXCA&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA

Vittring

http://www.youtube.com/watch?v=Ro_86Z-YMVg&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA

Fjärr

http://www.youtube.com/watch?v=BUy1z_uTl8s&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA

Ville ej köra rutan på asfalt, men det är det moment han är allra bäst på och tycker är roligast :) Friaföljet måste vi jobba på uthållighet. Men han fixar alla momenten i friaföljet.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag har Grimm och jag tävlat lydnad igen efter ett uppehåll på nästan 8 månader. Målet var att förbättra poängen för denna domare (som dömt 3 av våra 5 elitstarter), och det gjorde vi! Vi skrapade ihop 250 poäng, med strul på dirigeringsapporteringen som resulterade i en femma. Många fina bitar och det går framåt! Framför allt en mycket bra känsla idag och jag är supernöjd!

Med ett "nästan" förstapris för denna domare som är stenhård med just våra svagheter, trots "onödigt" strul så kan jag känna ett visst hopp inför framtiden :)




Men framför allt ett JÄTTEGRATTIS till TantAgda och Ebun som sopade banan med konkurrenterna och tog hem ett förstapris och klassvinst i ettan! :banana::bump::banana:
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Tack igen!
Jag fattar det fortfarande inte! :o

kl
Som paradox avslöjat så har vi tävlat idag ;)
Åkte med förhoppning om att kunna åka hem med bättre poäng än sist -97p och 0: pris och det gjorde vi -med råge!

Platsliggning 8,5 -dk läggande, nosar
Tandvisning 8 -reser sig
Linförighet 8 -luft, släpar
Läggande 10 -bra läggande!
Inkallning 8 -tempo, avslut (här märktes det att belöning uteblivit, börjar i långsam galopp men går ner i trav vilket aldrig händer annars)
Ställande 8,5 -något steg, sitter ej ("förstår inte aaaalls vad du säger matte, sitta -vad är det?")
Apportering 0 -avstår
Hopp över hinder 10 -snyggt!
Helhet 9 -mycket trevligt ekipage!

164,5p och 1:a pris! Kan inte vara gladare! :bump: :bump:

Nu kanske vi ska satsa på ett LP iaf, bara för att det är kul att ha!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis!

Kl
Träning i hundsportcentrum med nytt träningsgäng igår :) kan konstatera att vi helt klart är största nybörjarna men det är säkert nyttigt. Lite blandat bra och dåligt igår men hon gjorde jordens snyggaste tandvisning :banana: ok att jag hade skinka framme men ändå. Satt som ett ljus med ögonkontakt med mig och brydde sig knappt om människan som skulle in i munnen på henne. Stort framsteg för min översociala toka.
Platsliggning för första gången sen november, kändes också väldigt stabilt.

Störningsträning och kommendering var det lite värre med, men nyttig miljöträning fick vi iaf. Överlag skötte hon sig bra, bortsett från när hon snodde en bulle från min nyfunna träningsvän :o
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Jag har blivit mer och mer sugen på att satsa på tävlingslydnad iår och tänker att vi ska minst starta ettan, frågan är bara när. Kan man få första pris (eller vad en uppflyttnings poäng hette nu igen) även om man avstår platsliggningen och mest troligt nollar apporten? Övriga moment är bra men kanske inga fullpottare. Klurar på om det är någon ide att starta i den tävlingen min hemmaklubb anordnar i slutet på april eller om vi ska sikta på någon i sommar/höst istället :)
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

*kl*

Kan man få första pris (eller vad en uppflyttnings poäng hette nu igen) även om man avstår platsliggningen och mest troligt nollar apporten? Övriga moment är bra men kanske inga fullpottare.

Nej, för att få 1:a pris och bli uppflyttad (alltså få 160 av 200 poäng) utan platsliggning så kräver det att du har 10 på alla andra moment :). Detta för att platsliggningen är värt 40 poäng.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Okidok, då ska vi träna gärnet på att ligga stilla och sitta stilla med apport innan vi ger oss på en start, tack :)

Några tips förresten på hur man får hunden att sitta stilla med apporten? Från att inte velat ta i den alls tycker hon nu ganska bra om apporten eller att apportera. Men när jag ger henne den när hon sitter så reser hon sig upp nästan direkt hon gripit tag.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Apporteringen ger bara 10 poäng så det är inte hela världen om man står över.
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

KL

Idag var det tävling igen.
Gick inte lika bra som de senaste tävlingarna, men räckte till ett förstapris, vilket innebär LP 1 :bump::bump::bump:!!!!!!
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! Mot tvåan nu då?

Absolut!
Har en rally fortsättning kvar bara, sen satsar vi på 2:an. Ska bli så skönt att träna lite moment igen, efter massa kedjor och störningar.
2:an passar honom bättre, allt där han får springa är bra, så rutan, apporten och hoppet kommer att bli kul. Sen var det ju den där trista fjärren....
 
Sv: Vi som tränar för tävling, lydnadsklass 1-elit!

Grattis! 2:ans fjärr är plättlätt :). Tar inte så lång stund att lära in. Kan hunden rutan och apporteringen så kan ni nog ge er ut ganska snart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Idag 1/7 fyller min fantastiska Lyxa 4 år :love: ! Min suveräna första brukshund som överträffat allt jag hoppades på när jag ställde...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Åååh jag bara MÅSTE få skryta lite om min härliga hund :D! Min aussie Lyxa, född 2009-07-01, och jag var och tävlade lydnad igår...
2
Svar
24
· Visningar
2 471
Senast: Lionheart
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp