Vi som syr (eller försöker)

sassiball

Trådstartare
Är det fler än jag som tycker det är kul att sy lite? har sytt en del hästgrejer och även någon liten klänning till dottern. Just nu håller jag på med en kjol och försöker göra en typ av blus/skjorta till. Men jag har liksom kört fast lite.. ska snart sätta mig och göra ett nytt försök. Jag kan absolut ingenting och syr dessutom på frihand utan mönster...:angel:

Men jag har beställt tyg till en kappa och till den tänker jag sy efter mönster, ska bara hitta ett jag gillar först. Jag vill ha ärmar som är vidare nertill, markerad tight midja och klockad kjol. Om någon förstår vad jag menar.

Någon mer som har projekt på gång?
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag har alltid sytt men med pauser i perioder. inte heller efter mönster utan mer på fri hans eller med bra uttjänta kläder som förlaga.

Häromdagen sydde jag ett par jeans av de gamla favvojeansen som gått i graven. Riktigt roligt! Men man behöver ju lite tid och peace ´n quiet för att få till ett större projekt! :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Sydde ganska mycket förr, men nu för tiden blir det bara gardiner till alla barnen som senaste åren flyttat hemifrån ;)

Största projektet var nog när tjejerna var små när jag sydde tärnklänningar till dem, mycket rysch, puffärmar, prinsessliv mm...(1994...)

Och äldsta dotterns balklänning fick jag förtroendet att sy, liksom den vita till studenten. Efter mönster, ska väl sägas...
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh en utmaning, du måste vara duktig.

Jag fick ikväll äntligen ordning på min skjorta, stor härlig krage som jag gillar.

Som nybörjare tycker jag det är svårt att köpa tyg på nätet.. man vet ju inte hur det känns mot kroppen eller hur det liksom faller. Men man lär sig väl av misstagen :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag syr korsetter alá 1700 tal. Ska även sy en 1700tals klänning så fort jag får rätt mönster!

Håller även på med två tjocktröjor till stallet. Lika bra att jag syr själv, allt är för kort i ärmarna för mig ändå.

Håller även på med ett par ridkjolar.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh det låter jättehäftigt! Har du inga bilder på projekten? eller hur det är tänkt att se ut?
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag syr en del, mycket historiska kläder.

En italiensk renässansklänning blev klar för ett halvår sedan och nu håller jag på att sy en 1500-tals korsett med tillhörande styvkjol. Ska så småningom bli en "tudor"klänning när mitt beställda brokadtyg anländer :-)

Även sytt en del medeltidskläder, 1200-1300-tal, sytt ett hårnät, mantel mm

Har även börjat sy en hel del förhand, senast en tunika till en vän sydd med endast handsömnad. riktigt roligt :-)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag syr i perioder, dock blir det inte så avancerat.

Utan det brukar kunna vara gardiner, löpare, kuddfodral och sen har jag dille på att sy om gamla kläder som det tex blivit en fläck eller ngt litet hål på till nya barnkläder istället till ngn av alla kompisars småbarn :p

Klipper alltså bort det skadade tyget och syr nytt av det som går att använda om det inte framgick :p
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Kan du inte visa bilder på det? Vore kul att se, låter jättevackert! :)

Vad har ni för maskiner? Jag har inte använt en symaskin på 15 år så några avancerade kreationer har jag inte planer om, men har bla en hel del klänningar som behöver sys in.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag fick en ide som jag ska testa när jag kommer hem från semestern, jag har en symaskin från Ikea som klarar rakstygn, zickzack och backa, men det räcker bra i dagsläget:) Jag gillar att sy, men det har mest blivit gardiner, enkla tygkassar, kuddar mm.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Vet inte om det fungerar att länka från facebook men gör ett försök.

här är iallfall min italienska renässansklänning, hårnätet syns även lite grann. formen är på livet är itne helt ok eftersom jag på bilden inte bär korsett.

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/255342_10151047081708841_846537919_n.jpg

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/552265_10151047085533841_1948851904_n.jpg



Jag har en enkel symaskin, sicksack och raksömn räcker gott för mig. Skulle egntligen vilja ha en gammal tung symaskin likt den bernina som min mor har. Underbar att sy på, mycket bättre än dagens nya maskiner, tycker jag iallfall
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

+ Centaur,

Jag har lite bilder,

Här har jag börjat nåla upp lite tyger, och så sitter det en ofärdig korsett ovanpå kjolarna, som egentligen skall vara under kjolarna och täckas med en överdel såklart. Men jag har inte fått mönster på alla "underkläderna" än, så jag får vänta tills dom dyker upp.

18th_century_project_by_eldfuxen-d5pp8cr.jpg


En annan korsett som dock blev för stor för mig.
18th_century_stays__wip_by_eldfuxen-d5gnpvf.jpg


Jag väntar dock på ljusblått siden som jag tänkte göra en enkel klänning av till att börja med. Jag tänkte göra klänningen
av modellen robe a l'anglaise, om ni känner er nyfikna på att googla hur den ser ut! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Åh vad snyggt tyg! När har du tänkt bära dessa kläder :) ? min man tycker jag ska börja sy underkläder men jag har bara gjort ett par trosor tillsvidare. I plysch :rofl:

Varifrån beställer du dina mönster?

beppo, så härlig din klänning verkar!
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag googlade, verkar vara en utmaning det där! Jag försökte hitta en bild på den kappan jag vill sy.. men hittar ingen just nu. Nåja det ska vara markerad midja och ganska mycket klockad.
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Jag googlade, verkar vara en utmaning det där! Jag försökte hitta en bild på den kappan jag vill sy.. men hittar ingen just nu. Nåja det ska vara markerad midja och ganska mycket klockad.
säg till om du hittar nått slags mönster till kappan! :)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Tänkte gå med i något historiskt sällskap, då kanske man får tillfälle att använda kläderna!

Beställer mönster från handelsgillet/reconstruction history, dom kanske har någon kappa?

Jag fick alla mina mönster idag och jag hatar klänningen av hela mitt hjärta. Fy vad svårt det är. :mad:
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Reconstructing historys mönster tycker jag är svåra att sy efter. Det mönster jag använde till en medeltida klänning var alldeles för stort och fick nålas in rejält på plats, såg ut som ett tält. Inte sett de andra mönstren dock men blev lite skeptisk efter det.

Jag använder mina historiska dräkter när jag åker på lajv :-)
 
Sv: Vi som syr (eller försöker)

Ja, mönstret var konstigt! Men nu har jag gjort om det helt så att det passar min provdocka. :p

Vart beställer du mönster ifrån?
 

Liknande trådar

Äldre Ni som har läst mina tidigare trådar vet att jag har en lång historik av självskadande, vilket medför repiga och ärriga underarmar. Det...
Svar
15
· Visningar
2 685
Senast: hitorine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp