Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad springer ni på för underlag? Jag har börjat springa (eller snarare jogga) lite grann, men vi har inga belysta spår eller bra grusvägar här så jag springer mest på asfalterad gång och cykelbana. Är dock nojig för att det sliter mkt på knäna...

Jag springer ungefär 50% asfalt och resten på skogs- och grusstigar. Vi har turligt nog helt fantastiska vägar att springa på här, mycket breda stigar med bra svikt och vacker natur, men det blir ändå en hel del asfalt och eftersom stigarna inte plogas kan det vara nödvändigt att hålla sig på asfalt om det kommit mycket snö. Jag har aldrig haft problem med knäna dock!

Får jag också vara med här?

Jag har precis börjat springa lite på löpband i januari och har satt som mål att springa växjöloppet, 10 km den 1 maj.

Jag har aldrig tränat löpning innan, sprang några gånger förra året men mer blev det inte men nu har jag kort på gym så nu är det lite lättare att träna oavsett väderlek.

Idag sprang jag 30 min för tredje gången (löpband) + 5 min uppvärmning och 5 min nedvarvning, det kändes bra och hamnade på 5,3 km sammanlagt.

Vet egentligen inte alls hur man ska lägga upp träningen men jag försöker träna iaf 2 ggr /vecka nu, tänkte man kan varva med lite längre pass i lägre tempo och intervalla i högre tempo. Sedan när det blir bättre väder ute så kommer jag nog springa ute istället/också.

Vilken tid bör man sikta på som nybörjare på 10 km tror ni? Vad är rimligt mål?

Kul med fler i tråden och kul att du har ett konkret mål @Kanintant ! Jag tänker att det är väldigt svårt att säga vad som är ett bra mål, men att under timmen är fullt rimligt för många inom den tidsramen du har om du är normalviktig och inte har några skador.

Själv är jag förkyld som satan, så det blir ingen löpning den här veckan. Har rejält ont i halsen och det känns som om jag har gröt i både kropp och knopp, men jag promenerar som vanligt och hoppas på att vara back on track senast på måndag.

Ja det är nog runt en timme jag fått uppfattning om är typ bra iaf. Det känns ju inte helt omöjligt. Med tempot jag hade idag inkl de 10 min jag gick så skulle det ta 73 min för 10 km så om man jag fortsätter samma utveckling borde jag komma upp i den tiden, iaf på löpband sen är ju frågan hur mycket man orkar i naturen men själva växjöloppet är relativt flackt och bra underlag vad jag kommer ihåg.

Puh! Är fortfarande dunderförkyld och då jag har en sned näsvägg blir nästäppa väldigt besvärande. Måste ta nässpray var fjärde timme egentligen, men för att undvika att bli beroende av nässpray försöker jag hålla ut längre än så och kompletterar med kortisonspray. Inser att jag borde operera skiljeväggen i näsan, det är för övrigt väldigt sällan jag kan andas genom båda näsborrarna ens när jag inte är förkyld, men är nervös för att operationen ändå inte skulle göra någon skillnad + att jag skulle gå omkring med ett bandage över näsan under några veckor, inte få träna alls under den tiden och bli stirrad på av folk som tror jag att jag gjort en skönhetsoperation ;). Måste nog ändå överväga det nu, för det här går mig på nerverna!

Drömmer mig så länge bort till vårens lopp och planerar långa, sköna långpass till nästa vecka!

Öka långsamt!!! @Kanintant vanligaste felet icke-löpare gör är att öka belastningen för fort. Konditionen blir bättre fort men muskler, senfästen och benhinnor tar längre tid på sig.

Öka med Max 10% per vecka och träna inte fart och distans samtidigt. Ett hyfsat bra upplägg tycker jag att tre gånger i veckan med ett långpass, ett intervall och ett tänkt tävlingstempo-pass på kortare distans är när man kommit igång.

Så skynda långsamt!

Mina fötter har börjat samarbeta igen. Förmodligen blev någon sena under foten överansträngd när jag sprang på löpband (monotont). Hur som helst, nu har jag vilat från löpningen och kört cykel varvat med jogg på löpband istället. Det verkar ha gjort susen för nu har jag sprungit både igår och idag utan att det känns något. För säkerhets skull så blir det bara korta rundor de närmsta veckorna i kombination med alternativa långpass på cykel.

Öka långsamt!!! @Kanintant vanligaste felet icke-löpare gör är att öka belastningen för fort. Konditionen blir bättre fort men muskler, senfästen och benhinnor tar längre tid på sig.

Öka med Max 10% per vecka och träna inte fart och distans samtidigt. Ett hyfsat bra upplägg tycker jag att tre gånger i veckan med ett långpass, ett intervall och ett tänkt tävlingstempo-pass på kortare distans är när man kommit igång.

Så skynda långsamt!

Tack så mycket för dina råd :bow:

Jag beställer oftast från wiggle eller startfitness. Det har fungerat kanon alla gånger utom en då jag fick fel storlek (från wiggle), men för att slippa krångla med retur sålde jag dem på Tradera och fick mer för dem än jag köpte dem för, så det löste sig det med.

Så gick det äntligen att springa en runda igår! 8 km i ganska makligt tempo (om inte annat hade det varit nödvändigt då det var lurigt underlag), skönt att vara igång igen. Näsan är dock inte bra ännu, så jag måste fundera på operation. Gissar på att det inte är möjligt att få operationstid på en gång heller, men till hösten vore det kanske bäst att få fixat den j*vla skiljeväggen.

Så gick det äntligen att springa en runda igår! 8 km i ganska makligt tempo (om inte annat hade det varit nödvändigt då det var lurigt underlag), skönt att vara igång igen. Näsan är dock inte bra ännu, så jag måste fundera på operation. Gissar på att det inte är möjligt att få operationstid på en gång heller, men till hösten vore det kanske bäst att få fixat den j*vla skiljeväggen.

Ursäkta för möjligtvis OT, men har du fått ok för operation enbart pga att du inte kan andas så bra genom ena näsborren? Eller ska du göra den privat? Frågar för att jag själv har liknande problem, men operation verkar inte vara aktuellt för mig. Behöver man kunna andas genom näsan?

@Thaliaste Jag har dels en sned skiljevägg och sedan är den för tjock längst upp, vilket gör att jag "tar i" när jag andas för att dra tillräckligt med luft genom näsan, vilket i sin tur bland annat ger mig huvudvärk. För några år sedan var jag ofta förkyld och då åkte jag nästan alltid på väldigt smärtsamma bihåleinflammationer och i samband med en sådan tyckte en läkare att en operation skulle kunna vara bra för mig. Det verkar ju dock inte som om resultatet alltid blir så bra, så jag velar fram och tillbaka sedan flera år nu =/.

@Thaliaste Jag har dels en sned skiljevägg och sedan är den för tjock längst upp, vilket gör att jag "tar i" när jag andas för att dra tillräckligt med luft genom näsan, vilket i sin tur bland annat ger mig huvudvärk. För några år sedan var jag ofta förkyld och då åkte jag nästan alltid på väldigt smärtsamma bihåleinflammationer och i samband med en sådan tyckte en läkare att en operation skulle kunna vara bra för mig. Det verkar ju dock inte som om resultatet alltid blir så bra, så jag velar fram och tillbaka sedan flera år nu =/.

Men kan du inte andas genom munnen då? Behöver man andas fullt genom just näsan? Jag frågar inte för att ifrågasätta, utan för att jag har liknande problem. Kan oftast andas tillräckligt genom näsan om jag sitter stilla, men absolut inte om jag går. Ena sidan kan jag andas rätt lite genom pga en skada på näsbenet när jag var liten som gjort att benet/brosk (?) växt ut där. För mig har det aldrig blivit aktuellt med operation, och då har jag ändå tagit upp problemet hos två olika läkare. Så jag har antagit att andas genom näsan inte är något man behöver...

Vad är det som kan bli sämre av en operation?

(Sitter f ö hemma med bihåleinflammation nu, det är därför jag hängt på Buke hela dagen :p)

@Thaliaste Oj, här föreslog läkaren operation nästan på en gång! Jag tycker inte alls om att andas genom munnen, så jag sitter och anstränger mig för att dra in luft genom näsan (därav huvudvärken). Jag har dock sällan problem när jag går när jag inte är förkyld, utan det är när jag sitter ner eller sover som det är värst och jag sover med tre kuddar under huvudet för att vinkla upp näsan vilket inte är så ergonomiskt för nacken.
Kanske har jag haft tur som träffat en "generös" läkare helt enkelt!

Jag tror inte det är vanligt att det blir sämre efter operationen, men det är en ganska stor andel som inte blir bättre och jag är lite skrämd av hela proceduren med operation, bandage och träningsförbud.

Krya på dig, bihåleinflammation är verkligen förfärligt =/. Själv är jag fortfarande rejält täppt i näsan såhär två veckor efter förkylningsstart, men med kortisonspray + vanligt nässpray så är det fullt uthärdligt även om jag inte får luft ur båda näsborrarna.

@Thaliaste Oj, här föreslog läkaren operation nästan på en gång! Jag tycker inte alls om att andas genom munnen, så jag sitter och anstränger mig för att dra in luft genom näsan (därav huvudvärken). Jag har dock sällan problem när jag går när jag inte är förkyld, utan det är när jag sitter ner eller sover som det är värst och jag sover med tre kuddar under huvudet för att vinkla upp näsan vilket inte är så ergonomiskt för nacken.
Kanske har jag haft tur som träffat en "generös" läkare helt enkelt!

Jag tror inte det är vanligt att det blir sämre efter operationen, men det är en ganska stor andel som inte blir bättre och jag är lite skrämd av hela proceduren med operation, bandage och träningsförbud.

Krya på dig, bihåleinflammation är verkligen förfärligt =/. Själv är jag fortfarande rejält täppt i näsan såhär två veckor efter förkylningsstart, men med kortisonspray + vanligt nässpray så är det fullt uthärdligt även om jag inte får luft ur båda näsborrarna.

Oj så olika det är! :) Jag har varit trång i näsan så länge jag kan minnas så jag har helt enkelt lärt mig att andas genom munnen istället...När jag ligger ner eller sitter still länge är det samma för mig, och det som läkaren rekommenderade mig var att just palla upp med många kuddar, allra helst höja huvudänden på sängen. Jag är så van vid alla mina kuddar nu så det känns som att sova i nedförsbacke när jag sover hos nån annan :D Fick nässpray också men blödde så mycket näsblod av den så jag var tvungen att sluta...

Glöm inte att starta en tråd på Buke om du bestämmer dig för operation, så att intresserade (:angel:) kan följa! ;)

ÄNTLIGEN funkar det att springa långt igen! 21,1 km i behagligt tempo (strax under 2 h) och ingen smärta i höften eller problem med andningen. Hur går det för er andra? Här var vädret helt fantastisk idag med 4 plus, vindstilla och strålande sol, en sån där dag som nästan förpliktigar en att springa långpass.

ÄNTLIGEN funkar det att springa långt igen! 21,1 km i behagligt tempo (strax under 2 h) och ingen smärta i höften eller problem med andningen. Hur går det för er andra? Här var vädret helt fantastisk idag med 4 plus, vindstilla och strålande sol, en sån där dag som nästan förpliktigar en att springa långpass.

Vad underbart!

Min fot verkar samtycka till mer sammanhängande löpning igen. En timmes cykel följt av en timmes löpning både lördag och söndag. Nästa helg ska jag våga mig på ett 15 km-pass (följt av en timmes cykel (boooring) inomhus).

Det blir en balansgång det här mellan att få till tillräckligt med långpass inför Stockholm maraton utan att samtidigt överbelasta foten.

Oh my, en timme cykel inomhus ligger nog på gränsen av vad jag klarar av utan att slita mitt hår! Jag tycker 10 minuter är lagom på såväl crosstrainer som cykel, däremot har jag sprungit över två timmar på löpband några gånger.
Vad har du för tidsmål för Stockholm maraton @Philosophia ?

Idag har jag haft en riktig skitdag mentalt, men så tog jag mig samman och sprang två mil vid fyratiden och det hjälpte upp humöret en hel del. En kompis har erbjudit mig sin plats i Göteborgsvarvet vilket jag nappade på (trots att jag lovat mig själv att inte springa Varvet i år...), men idag fick jag inbjudan till bröllop den helgen, så det blir inte av ändå. Funderar på att leta upp en mindre folkspäckad halvmara, det skulle vara kul att se hur snabbt det går utan trängsel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Tillbaka