Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Öka långsamt!!! @Kanintant vanligaste felet icke-löpare gör är att öka belastningen för fort. Konditionen blir bättre fort men muskler, senfästen och benhinnor tar längre tid på sig.
Öka med Max 10% per vecka och träna inte fart och distans samtidigt. Ett hyfsat bra upplägg tycker jag att tre gånger i veckan med ett långpass, ett intervall och ett tänkt tävlingstempo-pass på kortare distans är när man kommit igång.
Så skynda långsamt!
Så gick det äntligen att springa en runda igår! 8 km i ganska makligt tempo (om inte annat hade det varit nödvändigt då det var lurigt underlag), skönt att vara igång igen. Näsan är dock inte bra ännu, så jag måste fundera på operation. Gissar på att det inte är möjligt att få operationstid på en gång heller, men till hösten vore det kanske bäst att få fixat den j*vla skiljeväggen.
@Thaliaste Jag har dels en sned skiljevägg och sedan är den för tjock längst upp, vilket gör att jag "tar i" när jag andas för att dra tillräckligt med luft genom näsan, vilket i sin tur bland annat ger mig huvudvärk. För några år sedan var jag ofta förkyld och då åkte jag nästan alltid på väldigt smärtsamma bihåleinflammationer och i samband med en sådan tyckte en läkare att en operation skulle kunna vara bra för mig. Det verkar ju dock inte som om resultatet alltid blir så bra, så jag velar fram och tillbaka sedan flera år nu =/.
@Thaliaste Oj, här föreslog läkaren operation nästan på en gång! Jag tycker inte alls om att andas genom munnen, så jag sitter och anstränger mig för att dra in luft genom näsan (därav huvudvärken). Jag har dock sällan problem när jag går när jag inte är förkyld, utan det är när jag sitter ner eller sover som det är värst och jag sover med tre kuddar under huvudet för att vinkla upp näsan vilket inte är så ergonomiskt för nacken.
Kanske har jag haft tur som träffat en "generös" läkare helt enkelt!
Jag tror inte det är vanligt att det blir sämre efter operationen, men det är en ganska stor andel som inte blir bättre och jag är lite skrämd av hela proceduren med operation, bandage och träningsförbud.
Krya på dig, bihåleinflammation är verkligen förfärligt =/. Själv är jag fortfarande rejält täppt i näsan såhär två veckor efter förkylningsstart, men med kortisonspray + vanligt nässpray så är det fullt uthärdligt även om jag inte får luft ur båda näsborrarna.
ÄNTLIGEN funkar det att springa långt igen! 21,1 km i behagligt tempo (strax under 2 h) och ingen smärta i höften eller problem med andningen. Hur går det för er andra? Här var vädret helt fantastisk idag med 4 plus, vindstilla och strålande sol, en sån där dag som nästan förpliktigar en att springa långpass.