Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om det är barfotakänslan du ute efter finns det ju många andra skor du kan titta på också, som ser mer ut som vanliga skor. Jag har ett par "barfotaskor", New Balance Minimus 10 Trail, som jag har för att springa kortare pass med då och då för att stärka fötter och underben. Jag tycker fivefingers dels är himla fula, dels ser det så opraktiskt ut (behov av specialstrumpor och ökad risk för skav).
Jag har några par för olika ändamål och då jag de senaste fem åren i huvudsak bara använt mig av tåstrumpor känns det naturligt att också använda fivefingers.
![]()
Den vänstra är Spyridon som är perfekt när jag vandrar i skogen och klättrar i berg då sulans mönster greppar bra både uppför som nerför.
På höger är modell Speed som funkar bra till vardags och/eller jobb.
Nu till våren kommer även dessa finnas i min samling som finskor.
Trek LS, FiveFingers första Sneakers!
![]()
*kl*
Finns det någon variant som går att bada med?
Spyridon låter väldigt intressant då jag är ute i skogen mycket. Hur funkar dom i kuperad terräng? Hur är dom förresten när det är kallt? Vilka årstider kan man använda dom?
Kul att du la in bilder! En kollega har Speedmodellen. Han löper och gymmar i sina.
Spyridon låter väldigt intressant då jag är ute i skogen mycket. Hur funkar dom i kuperad terräng? Hur är dom förresten när det är kallt? Vilka årstider kan man använda dom?
Trek LS var riktigt snygga!
![]()
Mönstret på sulan är som kilar, var annan fram och var annan bak vilket gör att det hugger i ojämnheter på sten och berg. Jag är helnöjd med greppet vid just bergklättring. Jag kopierar texten från Northsport om just Spyridon.
"FiveFingers Spyridon är en underbar trailrunningsko. Den har en följsam sula som greppar väldigt bra på skogsstigar, leriga vägar och hala stenar. Med Karborrestängning är de snabba att ta av och på. De passar även att springa med på hårdare underlag."
Fivefingerskor är ju nästan som att gå barfota så de är inte direkt varma utan bara som en skyddande hinna runt foten.
Min sambo har speedmodellen och de luktar så in i helvete när han använt dem ett par gånger. Han har aldrig illsluktande fötter annars, så vi vet inte vad det beror på.
Kl
Min sambo har 8-9 olika modeller fivefibgers och barfotadlor utan tå, och gillar dem jättemycket. En varning, dock: efter att ha använt dem i ett år har hans fötter breddat sig så mycket att han har svårt att få ned dem i vanliga skor.
kl
Både jag och sambon har fivefingers och vi är supernöjda! Inga skavsår eller nåt annat problem med dom förutom att man ofta har en lite söt bukett med gräs och annat mellan stortån och pektån när man kommer hem
Jag har Komodo och sambon har ett par KSO och ett par Speed. Vi går mest i våra, mycket grusväg men dom är inte särskilt slitna (ett år gamla). Det som gjorde att jag slutade använda dom i höstas var inte kylan utan att jag blev blöt om fötterna (alla vägar här var sönderkörda och det flöt lera på dom).