Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Fivefingers" skor?

Jag har också funderat på nån typ av barfotaskor.

En nyfiken fundering: om man inte har strumpor i, hur blir det med dålig lukt? Går de att tvätta i maskin eller hur håller man dem rena?

Jag tvättar mina i maskin på 50 grader ofta då de lätt blir skitiga i naturen.
Det funkar utan att försämra skon och det är ett stort plus.

Om det är barfotakänslan du ute efter finns det ju många andra skor du kan titta på också, som ser mer ut som vanliga skor. Jag har ett par "barfotaskor", New Balance Minimus 10 Trail, som jag har för att springa kortare pass med då och då för att stärka fötter och underben. Jag tycker fivefingers dels är himla fula, dels ser det så opraktiskt ut (behov av specialstrumpor och ökad risk för skav).

Tack för din input. Dock så är jag mer ute efter att få höra om folks erfarenheter om skorna, inte vad dom tror. Hur dom ser ut är skit samma för mig, bara dom är funktionella. :)

Jag har några par för olika ändamål och då jag de senaste fem åren i huvudsak bara använt mig av tåstrumpor känns det naturligt att också använda fivefingers.

Vibram_zpsfc9ac89b.jpg

Den vänstra är Spyridon som är perfekt när jag vandrar i skogen och klättrar i berg då sulans mönster greppar bra både uppför som nerför.

På höger är modell Speed som funkar bra till vardags och/eller jobb.

Nu till våren kommer även dessa finnas i min samling som finskor.
Trek LS, FiveFingers första Sneakers! :love:

fivefingerstrekls_ZQDYln_zps7d9f1c95.png

Kul att du la in bilder! En kollega har Speedmodellen. Han löper och gymmar i sina.

Spyridon låter väldigt intressant då jag är ute i skogen mycket. Hur funkar dom i kuperad terräng? Hur är dom förresten när det är kallt? Vilka årstider kan man använda dom?

Trek LS var riktigt snygga!

Jag är oxå nyfiken :)
Har tridigare sprungit en hel del men efter dubbla fotledsfrakturer har det inte fungerat. Desstomer sulor, stöd osv dessto värr blir det.

Spyridon låter väldigt intressant då jag är ute i skogen mycket. Hur funkar dom i kuperad terräng? Hur är dom förresten när det är kallt? Vilka årstider kan man använda dom?

Jag har förvisso KSO (billigaste modellen, finns på XXL), men de funkar helt ok att långvandra i. Greppet var överlägset vandrarkängor så länge det inte regnade. Sista turen förra året tog vi i september, och visst var det lite halt på regnblöt mossa men jag var mycket positivt överaskad! En modell med lite grövre sulor hade nog löst halkandet.

Jag slutade jogga med mina när snön blev några cm djup, och började igen när skaren bar. Blir varm om fötterna efter nån km, så länge man inte sjunker ner i djupsnö;)

I det militära fick jag lära mig att det handlar mycket om att använda rätt teknik istället för att vaddera upp i sulan. Det är dels därför som jag är väldigt nyfiken på fivefingers. Även vår fysinstruktör hade sådana :)

Jag promenerar inte så mycket när det är löp/joggingunderlag. Har oftast häst med mig då och till just hästhanteringen känns inte fivefingers optimala;)

Tror nog att de är helt okej även på promenader, om man håller igång. Ströva runt i dem på långsam söndagspromenad i -10 grader vette sjutton...

Kul att du la in bilder! En kollega har Speedmodellen. Han löper och gymmar i sina.

Trek LS var riktigt snygga!

Bild110_bGwmNg_zps79aa2e52.png

Mönstret på sulan är som kilar, var annan fram och var annan bak vilket gör att det hugger i ojämnheter på sten och berg. Jag är helnöjd med greppet vid just bergklättring. Jag kopierar texten från Northsport om just Spyridon.

"FiveFingers Spyridon är en underbar trailrunningsko. Den har en följsam sula som greppar väldigt bra på skogsstigar, leriga vägar och hala stenar. Med Karborrestängning är de snabba att ta av och på. De passar även att springa med på hårdare underlag."

Fivefingerskor är ju nästan som att gå barfota så de är inte direkt varma utan bara som en skyddande hinna runt foten.

kl

Både jag och sambon har fivefingers och vi är supernöjda! Inga skavsår eller nåt annat problem med dom förutom att man ofta har en lite söt bukett med gräs och annat mellan stortån och pektån när man kommer hem :D
Jag har Komodo och sambon har ett par KSO och ett par Speed. Vi går mest i våra, mycket grusväg men dom är inte särskilt slitna (ett år gamla). Det som gjorde att jag slutade använda dom i höstas var inte kylan utan att jag blev blöt om fötterna (alla vägar här var sönderkörda och det flöt lera på dom).

Min sambo har speedmodellen och de luktar så in i helvete när han använt dem ett par gånger. Han har aldrig illsluktande fötter annars, så vi vet inte vad det beror på.

Kl

Min sambo har 8-9 olika modeller fivefibgers och barfotadlor utan tå, och gillar dem jättemycket. En varning, dock: efter att ha använt dem i ett år har hans fötter breddat sig så mycket att han har svårt att få ned dem i vanliga skor.

kl.

Under sommarhalvåret kan man som alternativ helt skippa skorna om man rör sig där man inte riskerar att trampa på något läskigt och det är STOR skillnad mot att använda tunna skor av typen ovan. Den riktiga känslan för underlaget får man bara om man är helt utan skor.

Det kanske fungerar efter ett tag när fötterna blivit starkare? Jag har väldigt känsliga fötter och kan nog räkna på min ena hand hur många ggr jag har gått barfota ute dom senaste åren (stranden inkluderat!). Så det hade varit väldigt skönt att få dom lite tåligare :)

Bild110_bGwmNg_zps79aa2e52.png

Mönstret på sulan är som kilar, var annan fram och var annan bak vilket gör att det hugger i ojämnheter på sten och berg. Jag är helnöjd med greppet vid just bergklättring. Jag kopierar texten från Northsport om just Spyridon.

"FiveFingers Spyridon är en underbar trailrunningsko. Den har en följsam sula som greppar väldigt bra på skogsstigar, leriga vägar och hala stenar. Med Karborrestängning är de snabba att ta av och på. De passar även att springa med på hårdare underlag."

Fivefingerskor är ju nästan som att gå barfota så de är inte direkt varma utan bara som en skyddande hinna runt foten.

Det låter som om det är precis det jag söker! Jag tänkte ta min löpning lite mer off road sas och vill kunna ha en bra sko :)

Min sambo har speedmodellen och de luktar så in i helvete när han använt dem ett par gånger. Han har aldrig illsluktande fötter annars, så vi vet inte vad det beror på.

Kl

Min sambo har 8-9 olika modeller fivefibgers och barfotadlor utan tå, och gillar dem jättemycket. En varning, dock: efter att ha använt dem i ett år har hans fötter breddat sig så mycket att han har svårt att få ned dem i vanliga skor.

Det ser ut att vara en annan typ av tyg i speeden, det kanske bli någon reaktion? Kollegans av samma modell luktade inget märkvärdigt.

Wow, är det muskler då som breddat foten?

kl

Både jag och sambon har fivefingers och vi är supernöjda! Inga skavsår eller nåt annat problem med dom förutom att man ofta har en lite söt bukett med gräs och annat mellan stortån och pektån när man kommer hem :D
Jag har Komodo och sambon har ett par KSO och ett par Speed. Vi går mest i våra, mycket grusväg men dom är inte särskilt slitna (ett år gamla). Det som gjorde att jag slutade använda dom i höstas var inte kylan utan att jag blev blöt om fötterna (alla vägar här var sönderkörda och det flöt lera på dom).

Buketter får jag så sällan så det kan ju vara trevligt ;)

Hur skiljer sig de olika modeller åt som ni har erfarenhet av?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka