Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Sköna välsittande strumpor, dubbla om det behövs precis som LLaika skrev. Antingen i ull eller något funktionsmaterial i syntet.
Skavsårstejp kan hjälpa men är lite pyssligt att få till bra.

KL
Långturen:love::D Det gick inte fort och det var väldans blött om fötterna, men oj vad roligt! Vi var ute i fyra timmar och tog oss knappt två mil. Det gick åt en del tid till att orientera sig och bitvis leta rätt på spåret när det försvunnit efter 20 års skogsbruk, så nästa gång går det snabbare, nu när jag vet var spåret går. Kexchokladen halvvägs var kriminellt god, orken räckte hela vägen, och vädret var perfekt för löpning, mulet med minimala regnskurar och sval temperatur.
Märkningen var kvar nästan överallt, utom på några ställen där spåret var igenplanterat eller försvann ut i myren.

Kul med nytt folk i tråden! Prestationsångest låter jobbigt, kan du komma runt den på något vis? Kanske springa någon helt ny runda så du tänker mer på vart du ska ta vägen än hur fort det går?

Elina: Mitt bästa nybörjartips är nog att ha trevligt sällskap, ta det såpass lugnt att man orkar längta till nästa runda, och att springa på varierande underlag så man inte får ont. Skogsstigar är underbart!

Har också kommit igång lite smått med löpning. Började i januari men det går lite si och så. Händer inte så mycket med orken i benen som jag hade önskat. Ska träffa en PT i helgen så jag hoppas på tips och mer motivation från henne.

Hade ett par skor som jag sprang i men fick känningar både här och där i benen, då främst behinnor men även under fötterna. Tog med skorna och testade ut ett par nya på löpband på sportaffären och gamla skorna fick jag användarförbud av. Jag hade skor för pronation och mitt löpsteg är neutralt så det blev heltokigt. Trodde att jag pronerade faktiskt. Känns bättre i nya skorna men inte optimalt.

KL

Skulle gärna vilja ha tips på något skönt linne också. Letar efter ett tight linne utan en massa sömmar överallt (skavkänslig) och utan inbyggd bh. Helst med brottarrygg och gärna i nån fin färg. Tycker det är skitsvårt att hitta något som sitter bra. Jag har smal midja och breda höfter så det får gärna vara lite stretch så att det inte korvar sig
Tänkte nämligen belöna mig med ett linne nästa månad. :D

Litet tips om du är väldigt skavkänslig ( som jag..) så är inte alltid linnen så bra att springa i. Om jag springer i linnen får jag enorma skavsår på överarmens insida av ärmhålet i linnet nästan oavsett märke. Och det gör sjukt ont när sen svetten rinner i..

Mmmm, prestationsångesten kom som ett brev på posten så fort det blev lite "tävling" över löpningen. Fick nyss besked om att jag ska göra polisens fystester, och det är inga problem egentligen. 2 ynka kilometer på under 10.15. Men helt plötsligt så tappade jag lusten att träna. Bara för att det kom ett "måste". Usch, hur stänger man ute sådant? :o

Har kommit igång, gör 5 km fyra dagar i veckan.

Men, det är inte optimalt alls i år. Det värker och det gör ont i benen och särskilt i fötter. Samtidigt så älskar jag det, så jag vill inte ge upp det.

Slutade röka i augusti förra året och smällde upp 10 kilo. Och det frestar på kroppen.

Har även nya skor som jag inte alls trivs med, men dom var så satans dyra att dom får stanna. Första gångerna tyckte jag dom var supersköna, men sen var dom inte alls bra längre? Passar inte fötterna alls känns det som.

Men jag joggar på, tar det i varlig takt och känner efter hela tiden så det inte blir nåt dumt som trasiga knän eller så.

Jag tycker att Under Armor har jättesköna linnen, annars är nog det bästa att gå in i valfri sportaffär och testa sig fram.

Under Armor, de har väl kompressionskläder, eller har de vanliga också?
Jag har snart varit i varenda affär inom 5 mils radie typ. Men ska snart till Götet så får prova där också, de har väl lite större utbud förhoppningsvis.

Litet tips om du är väldigt skavkänslig ( som jag..) så är inte alltid linnen så bra att springa i. Om jag springer i linnen får jag enorma skavsår på överarmens insida av ärmhålet i linnet nästan oavsett märke. Och det gör sjukt ont när sen svetten rinner i..

Hmm, det måste väl bero på hur högt upp linnet sitter i armhålan? Jag vill ha linne just för att inte ha något tyg som veckar sig i armhålan som det blir på en t-shirt. En del linnen sitter ju högt upp i armhålan, inte skönt! Men jag har faktiskt lyckats hitta ett par som har suttit väldigt bra just i armhålan, men då har det alltid varit något annat fel, oftast är de för stora i midjan så det veckar sig där, eller så har det varit massa sömmar eller så har det varit för långt..... Ja det är alltid nåt. O_o

Måste bara få jubla lite, idag har jag typ ingen träningsvärk!!! Wohoooo! Lite sådär lagom spänt bara men inte "hanka fram som en anka"-träningsvärk som jag hade efter första passet.

Dom har vanliga kläder också :) De är inte sömlösa men jag ha aldrig fått skav av dem, som jag fått av flera andra linnen.

Åh intervaller :-) älskar och hatar! Gick ett löparseminarium för LG Skoog förra våren och han sa att ett riktmärke ska vara att återhämtningen är hälften så lång som själva intervallen. Dvs springer du i 2 minuter återhämta i 1 minut. Då hinner pulsen inte gå ner så mkt utan du har kvar de bra effekterna av högre puls fast du "vilat".

Tips på intervaller jag kör.

10 st 2 minuters intervaller. 1 minuts vila.

4 minuter x 4 med 2 minuters joggvila

stege där jag kör 5 minuter, 1,5 minut vila, 4 minuter, 1,5 minut vila, 3 minuter, 1,5 minut vila, 2 minuter 1 minut vila 1 minut

Upprepas en gång.

Sen kan man köra 15 sekundare i serie, 15 sekunder järnet, 5 sekunder vila upprepa 10 gånger. Låter enkelt det är rejält jobbigt på slutet.

För övrigt var det första LG sa att när man springer så är syre IN det viktigaste dvs andas med både näsa och mun så orkar ni längre. Inget yogatjafs utan andas rejält med både näsa och mun.

Hade tänkt komma igång lite mer ordentligt, mest för konditionens skull.
MEN, mina fötter verkar inte vara gjorda för att springa utan jag får blåsor i hålfoten. Har provat två par skor nu.
Någon som har samma problem och hur har ni isf. löst det? Blåsorna kommer redan efter 1,5-2 km.

Jag löste det med "löparstrumpor" (dvs dubbelsydda i skavområden), ett par vanliga strumpor utanpå det plus dubbla lager av någon tejp som de rekommenderade på Löplabbet. :meh: Lycka till!

Jag är helt ur form och börjar om på noll precis som förra året, men nu har jag rätt skor från början och hoppas på att börja springa lite vid månadsskiftet, måste promenera igång benen lite mer först.

KL

Länge sen jag skrev här!

Debuterade första Trail tävlingen i helgen. Kullamannen Salomon Trail Tour, 12.8 km. På 2 h, 4 min och 19 sek. Jättenöjd med tiden då jag hann med att kissa, fota och även stuka foten;) Skadade främre ledbanden och nerverna är skadade. Så nu måste jag ha hjälp med hur jag ska tejpa! Är på utsidan av foten skadan sitter.

Framöver är det bara tjejmilen och tjurruset inbokat. Har ni koll på vad det finns för tävlingar i södra sverige? Gärna Trail. 5-10 km eller vanlig löpning 10-15 km.

Dom har vanliga kläder också :) De är inte sömlösa men jag ha aldrig fått skav av dem, som jag fått av flera andra linnen.

Det låter bra, ska spana in dessa! Jag tror inte de ska vara några problem med sömmar, bara de inte är tjocka och det rör sig för mycket. Tycker det är konstigt att det finns så pass mycket träningskläder med sömmar överallt. Även om man inte får skav så är det ju inte bekvämt.

Jag har heller knappt träningsvärk idag trots dubbla längden på passet igår - så himla skönt :)

Bra jobbat!! Jag inbillar mig att det är för att jag hade sån bländande teknik och smidighet i steget, och att det säkert inte alls hade något att göra med att jag bara sprang typ halva tiden :p

För övrigt var det första LG sa att när man springer så är syre IN det viktigaste dvs andas med både näsa och mun så orkar ni längre. Inget yogatjafs utan andas rejält med både näsa och mun.

Dum fråga kanske, men kan man andas med både näsan och munnen samtidigt? :o

Nu har jag suttit i två minuter och flåsat och haft handen för näsan så att folk glor konstigt. :p Men jag klarar det inte, hur fasen gör man?

Åh intervaller :-) älskar och hatar! Gick ett löparseminarium för LG Skoog förra våren och han sa att ett riktmärke ska vara att återhämtningen är hälften så lång som själva intervallen. Dvs springer du i 2 minuter återhämta i 1 minut. Då hinner pulsen inte gå ner så mkt utan du har kvar de bra effekterna av högre puls fast du "vilat".

Tips på intervaller jag kör.

10 st 2 minuters intervaller. 1 minuts vila.

4 minuter x 4 med 2 minuters joggvila

stege där jag kör 5 minuter, 1,5 minut vila, 4 minuter, 1,5 minut vila, 3 minuter, 1,5 minut vila, 2 minuter 1 minut vila 1 minut

Upprepas en gång.

Sen kan man köra 15 sekundare i serie, 15 sekunder järnet, 5 sekunder vila upprepa 10 gånger. Låter enkelt det är rejält jobbigt på slutet.

Intervaller är det värsta man kan träna. Och det roligaste på samma gång.

Dock så bör man variera vilan och intensiteten beroende på vad man vill träna. Kort vila ger tröskelträning tex 6-8 x 4 min med 1 min vila. Vill du träna syreupptagningen så är det lång vila som gäller
. Tex så kör man sk norska intervaller 4 x4 min med ca 3 min vila. Det är sjukt jobbigt för de skall gå snabbt!

Sen kan man variera med korta eller långa intervaller och stegar osv. Bara fantasin sätter gränsen

Kul att löpardjävulen har bitit dig!

Ta det lugnt, spring lååååångsamt i början, öka inte sträckan för fort, och lyssna på kroppen! Och, ha bra grejer (riktiga tights, funktionsmaterial i linne/top, riktigt bra sport-BH, bra skor) - då blir allt så mycket lättare och roligare!

Tråkigt när prestationskraven känns tyngande. Kan du inte ge dig ut helt utan klocka ett tag, och bara njuta utan att behöva hetsa efter en viss tid? Spring en ny runda? Ta med en kompis/hund eller liknande?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka