Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Tack för tipset! Jag får prova mig fram lite. Tycker det är svårt att hitta lagom ansträngningsnivå på intervallerna men det är väl bara att känna sig för så att det blir rejält jobbigt men jag ändå orkar alla.

Elina8: Jag verkar ha som mål att springa ett 15-kilometerslopp i höst. (Hur tusan det nu gick till...kan den där skidfantomen jag bor med ha varit inblandad?:D).Så jag jobbar på att bli bekväm med sträckan och öka farten lite.

Det verkar vara en ny upptäcktsfärdsrunda på gång! Fanns visst fler gamla spår att leta rätt på när vi grävde i kartförrådet.

Igår sprang jag över skogen till stallet och tog in hästen, sedan vägen hem. Ingen aning om sträckan men det var en skön och varierad runda. Både uppför och nerför och grusväg och spånslinga och stenig stig och asfalt och mjuk skogsväg.

KL

Hoppar in lite i denna tråden.

Jag är ingen direkt löpstjärna, men springer lite ibland. Tycker att det är något man "måste" göra för att hålla sig i hyfsat frisk och sund, tycker däremot att det är lite småtrist...

Men, hur som haver, jag har en liten fråga. Nu har jag lagt på mig lite extra hull :o . Vågen säger bara 2 kg, men eftersom både häst och hund är skadade så blir det inte att jag rör på mig så mycket som jag borde och kroppen ser ut att ha gått upp mer än de 2 kg som vågen påstår.
Det jag är ute efter är en så kallad "quick fix" :p Så vad är bäst för att tighta till kroppen snabbt. Att springa en kortare sträcka fort eller en längre sträcka långsamt?

Vårt elljusspår är 2,5 km och väldigt kuperat. Efter ett varv i lite högre tempo är jag totalt död. Men jag kommer runt två varv om jag tar det lugnt.

Tack för svar :)

Det bästa är helt klart om du kan hålla på längre och springa den dubbla distansen. Du förbränner ungefär lika mycket per varv när du springer långsamt som när du springer fort. Skillnaden är att om du springer fort så får du högre förbränning per tid, men du håller på en kortare tid.

Ok, tack för svaret.
Då är det bara att bita ihop då ;)

Förut brukade jag springa tillsammans med min hund, men efter att hon fick ont i ryggen så har vi ju inte kunnat springa ihop. Har lite svårt att hitta motivationen att sticka ut och springa själv :meh:
Men vi ska till hennes sjukgymnast på torsdag och jag hoppas att hon ska säga att vi ska ut och springa lite lugnt för att bygga upp hundens muskler igen!

Kan man få ljud i endomondo? Jag skulle gärna vilja veta distans och tid på ett smidigt sätt. Provade att ha telefonen i en sån där armhållare men min telefon är för stor för min arm så det blev ju jätteklumpigt. Trivs bättre med att ha den i jackfickan. :P Så det hade ju varit toppen om den kunde säga ifrån när man sprungit 1 km, och allra helst skulle jag vilja ha ett litet pip eller så efter varje minut också.

Någon som vet om det går att ordna på något sätt utan att behöva köpa dyra klockor eller så?

Hade ljud innan jag uppdaterade telefonen. Nu blev jag tvungen att köpa en röst och installera ett till program. Men använde det idag när jag var ute och sprang och vid varje km fick jag veta tid, hastighet och dittan och dattan. Måste ändra lite i inställningarna känns det som.

Det går att ställa in så den piper också, vet inte hur ofta men det står i inställningarna i appen

Ja egentligen är väl all intervallträning överkurs om man inte tränat ett år eller två. Då menar jag intervallträning där man kör ganska hårt och inte att man varvar jogg och gång.

Intervaller i tröskeltempo är väl förvisso bättre än snabba intervaller i VO2max-tempo om man är nybörjare.

När det gäller intervallträning så springer de flesta nybörjare för snabbt och blir sedan för slitna och kanske till och med skadade.

?
Min sjukgymnast har beordrat mig intervallträning efter att jag slitit av ett par fibrer i vadmuskeln, som en skonsam igångsättning efter min vila. Och intervaller brukar även rekommenderas till nybörjare.

Jag må vara rutinerad, men jag är inte in eller påläst i löpartermer - vad är VO2max-tempo?

Normalinställningen är att den ska säga till vid varje km om tid, hastighet och liknande. Det gör min i alla fall, när jag inte har hunnit stänga av den. Gå in i Inställningar och klicka runt!

Normalinställningen är att den ska säga till vid varje km om tid, hastighet och liknande. Det gör min i alla fall, när jag inte har hunnit stänga av den. Gå in i Inställningar och klicka runt!

Jaha, får kanske se om jag stängt av ljudet då.

KL

Idag sprang jag 3.5 km, tog några pauser men sprang mellan 500-800meter åt gången. Fick sällskap av min springkompis och idag hade vi lite högre tempo än förra gången så jag var tvungen att pausa lite oftare än förra gången, men det kändes bra! Fick lite bättre flyt. Sprang fortfarande väldigt lugnt, fortfarande promenadtempo men med lite bättre flyt.

Har dock lärt mig att inte dricka på (nästan) tom mage, jisses vad det skvalpade, kunde knappt springa efter att jag tog några klunkar.

Kan man få ljud i endomondo? Jag skulle gärna vilja veta distans och tid på ett smidigt sätt. Provade att ha telefonen i en sån där armhållare men min telefon är för stor för min arm så det blev ju jätteklumpigt. Trivs bättre med att ha den i jackfickan. :P Så det hade ju varit toppen om den kunde säga ifrån när man sprungit 1 km, och allra helst skulle jag vilja ha ett litet pip eller så efter varje minut också.

Någon som vet om det går att ordna på något sätt utan att behöva köpa dyra klockor eller så?

Runkeeper "pratar ju"?

Konstigt... Har försökt springa minst 5 km varannan dag senaste månaden. Det märkliga är att jag har börjat svettas mycket mer. I början när jag var rätt otränad svettades jag i princip inte alls? Är rätt "trögsvettad" överhuvud taget.

Läste i Runners World att man svettas mer ju mer vältränad man är. Det beror tydligen på att kroppen blir bättre och snabbare på att reglera kroppstemperaturen när den blir mer van.

Så det kan mycket väl stämma att du svettas mer :)

Man svettas väl lättare juh mer vältränad man är? Har för mig att jag läst det, att kroppen snabbare börjar reglera värmen.

*kl*

Jag tänkte också smyga mig in i den här tråden nu. Började springa för drygt ett år sedan, för att inte bli helt försoffad när hästen fått ridförbud. Jag har alltid haft halvkass kondition och har alltid myglat mig runt allt som hade med springning att göra i skolan. Det längsta jag sprungit i ett sträck är nog 100 m, (vilket motsägelsefullt nog var min favoritgren på friidrotten i skolan). Men längre? Njä...

Bytte skolidrotten mot styrketräning när jag började jobba och efter att ha kört roddmaskin som uppvärmning ett tag så bestämde jag mig för att testa springa på gymmets löpband. Döm om min förvåning när jag faktiskt sprang, om än inte särskilt fort, i 10 minuter! :eek: Fick blodad tand och testade springa ute i 5 minuter, vilket också gick bra. Och sakta men säkert har distansen ökat. Jag springer inte särskilt fort (brukar ligga runt 7 min/km), men blir fortfarande helt lyrisk när jag orkar springa en halv km längre än förut. Tänk att jag faktiskt orkar! :D I vintras var jag uppe och nosade på 6,5 km, men sen har diverse förkylningar och annat ställt till det, så nu har jag trillat tillbaka en bit igen. Det svåraste är att få tiden att räcka till, men jag försöker hålla 1 eller helst 2 rundor i veckan.

Jag använder runkeeper när jag springer. Tycker det hjälper mycket att få tiden uppdelad i 5-minutersintervall. Det är lättare att tänka "men 5 minuter till orkar jag" än "30 minuter kvar på denna rundan..." :p

?
Min sjukgymnast har beordrat mig intervallträning efter att jag slitit av ett par fibrer i vadmuskeln, som en skonsam igångsättning efter min vila. Och intervaller brukar även rekommenderas till nybörjare.

Jag må vara rutinerad, men jag är inte in eller påläst i löpartermer - vad är VO2max-tempo?

Det är nog olika sorters intervallträning vi pratar om. Det jag menar med intervallträning är att man genom att lägga in viloperioder faktiskt kan hålla ett högre tempo än man annars kan. Man tränar hårt helt enkelt. Det kan vara vanskligt som nybörjare att pressa sig hårt.

Att lägga in perioder med gång när man tränar löpning är däremot bra för ovana löpare.

VO2max maximal syreupptagning. Man kör på i ett tempo där man har maximal syreupptagning, dvs riktigt hårt och snabbt. Det tempot håller man inte speciellt länge.

kl

Nu tar jag också ett kliv in i denna tråd :D Jag har gjort ett par tappra försök till att bli en "springare" men pga skadohistorik har jag bara lyckats hålla motivationen uppe tills mina knän, benhinnor, anklar och fötter skriker av smärta, sen lägger jag ner och ger upp.

MEN, nu har jag gett mig faan på att dra igång. Jag tycker ju faktiskt det är en ganska skön typ av träning, och älskar känslan efteråt. Gick och provade ut ett par skor och lämnade butiken med ett par Asics Gel-Kayano 19. Nu, efter 5 st 4 km rundor under loppet av 6 dagar har jag inte känt av några av mina sedvanliga krämpor :love: Tänk vad rätt utrustning kan göra!

Jag var korkad och anmälde mig för 2,5 mån sen till Blodomloppet i Göteborg (10 km), blev direkt efter skadad och har först nu börjat komma igång, klarar i dagsläget 5 km utan att helt dö. Har inte provat att maxa mig (för att se hur långt jag orkar) än, men har svårt att tro att jag orkar springa 10 km i ett race.. Hur fasen ska jag hinna träna upp mig till 3 juni? :banghead: :p

Hursom, ser framemot en härlig framtid i löpskorna! :D

En mil fixar du galant skulle jag tro. Jag har tidigare tagit mig runt tjejmilen joggande sakta så gott som otränad. Du är ju en bit på väg i träningen så med lite jävlar anamma går det bra :)

Lycka till.

Det är nog olika sorters intervallträning vi pratar om. Det jag menar med intervallträning är att man genom att lägga in viloperioder faktiskt kan hålla ett högre tempo än man annars kan. Man tränar hårt helt enkelt. Det kan vara vanskligt som nybörjare att pressa sig hårt.

Att lägga in perioder med gång när man tränar löpning är däremot bra för ovana löpare.

VO2max maximal syreupptagning. Man kör på i ett tempo där man har maximal syreupptagning, dvs riktigt hårt och snabbt. Det tempot håller man inte speciellt länge.

Ah, du tänker så! Då är jag med. Annars handlar väl de flesta intervallsprogram inte direkt uttalat om gång utan om tid och distans eller om pulsnivå.
Som sagt, jag är inte så insatt i hur andra tränar sin löpning, men är det vanligt på amatör/motionärnivå att man har utrustning för att monitorera syreupptagning? Jag känner mig plötsligt ganska old fashion här...:)

*kl*

Åh vad jag älskar mina nya skor! Ute en kort runda för att testa knäet och höften (som kändes bra, en liten känning i slutet bara) men det var så skönt att jag gick en långpromenad efteråt. Underbara Asics! Snygga är de också. :D

asics_gel_1000_1030252final.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka