Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Tråkigt att du får ont! Var är det det smärtar? Har du kanske ökat sträcka/tempo lite för fort?

Stretch och förebyggande styrketräning är bra om det är rent muskulärt och inte i led/ligament det gör ont.

Har ju självklart dragit på mig nåt skit i helgen - det känns som en nerv i kläm snarare än inflammation. Det strålar lite från höften, lite runt knät och lite på insidan av skenbenet. Men inte hela tiden. Och smärtan flyttar runt lite. Suck suck dubbelsuck. Blev ett kort pass på bandet idag, sen vila tisdag-onsdag (bara styrketräning) och sen en lugn runda torsdag. Och nya skor!

Kul att löpardjävulen har bitit dig!

Ta det lugnt, spring lååååångsamt i början, öka inte sträckan för fort, och lyssna på kroppen! Och, ha bra grejer (riktiga tights, funktionsmaterial i linne/top, riktigt bra sport-BH, bra skor) - då blir allt så mycket lättare och roligare!

Haha, ja det känns väldigt konstigt. Ställer mig varje dag frågor som Gör jag verkligen det här? Är jag med i något hjärnexperiment? Har jag blivit besatt eller har en Alien tagit över min kropp?

Jag har testat att springa i samma tempo som jag går och lite fortare. Orkar inte så långt i det lite högre tempot, så jag har bara sprungit ett par minuter åt gången och gått emellan. Tänker att jag ska försöka lägga tempot någonstans däremellan eller ta byta ut gång mot sakta tempo då och då. Det kändes som att det var lättare att hålla ett bra steg i lite högre tempo, men på slutet av förra rundan kändes det som att jag kunde hålla ett lite mer mellantempo.

Jag hade redan allt utom tights. Provade massa olika, i alla prisklasser, men de som passade klart bäst var ett par för 99 kr. (Eller ja, provade ett par kompressionsbyxor som kostade mer än 10 gånger så mycket, de var också vääääldigt sköna). Helt ok när man springer över såna fynd! :D
Har lång och kortärmade tröjor, men inget linne än. Skönt med lite fläkt i armhålorna nu när det är varmt ;)

Tröskelträning låter ju onekligen.... kul?

*kl*

Joinar tråden!
Här är en till som börjar springa, och jag älskar det!
För 1 år sedan var springa otänkbart för mig....för tung, ont i knäna å bla bla.

Började på gym, gick ner 20 kg och har byggt upp en helt ok kondition.
Springer ca 5 dagar i veckan, allt mellan 5-8km vilket funkar super för mig och jag tycker det är underbart att känna när jag sprungit 5 km rundan att jag vart ju faktiskt inte riktigt trött utan kunde ha fortsatt lite till! :D

Målet är att vara med i Göteborgsvarvet nästa år! :)

Vänta med tröskelträning tills du är mera van säger jag. För att kunna springa precis under tröskeln måste man veta var ens egen tröskel är belägen. Och den kan variera med dagsformen så det är inte så lätt. Det finns några tumregler för att skatta sin tröskel, men ju mindre löptränad man är desto sämre stämmer det (man bör springa milen under timmen i alla fall). Tröskelträning ÄR faktiskt jätteroligt när man är vältränad. Man springer fort men inte hårt.

Vänta med tröskelträning tills du är mera van säger jag. För att kunna springa precis under tröskeln måste man veta var ens egen tröskel är belägen. Och den kan variera med dagsformen så det är inte så lätt. Det finns några tumregler för att skatta sin tröskel, men ju mindre löptränad man är desto sämre stämmer det (man bör springa milen under timmen i alla fall). Tröskelträning ÄR faktiskt jätteroligt när man är vältränad. Man springer fort men inte hårt.

Tänker mig inte försöka mig på något ens i närheten. Bara ordet mjölksyra får mig att bli lite skakis. Just nu räcker det lagom att förflytta mig framåt i ett tempo som känns lite lätt flåsigt. Minsta lilla jag börjar tjosta eller blir trött i benen så pausar jag och går en bit. Har inga förhoppningar om att springa några längre sträckor än på ett bra tag och jag tänker inte öka farten innan jag orkar hålla tempot i alla fall 15-20 min.

Vad har ni andra för mål?

Mitt mål är att när jag åker till SM i sommar så ska löpskorna och kläderna var med i packningen. Oavsett hur kort eller sakta jag springer så ska jag inte ge upp innan dess. (SM är i juli för er som inte är islandsfreaks)

Här hittade jag en tråd för mig, får man vara med om man precis börjat?

Jag skadade ryggen 2009 när jag gick omkull med en häst och efter operation och komplikationer fick jag domen att jag aldrig mer skulle kunna/få springa. Vikten skenade i höjden och det var bara att börja försöka vänja sig vid att ha konstant ont (värken kommer aldrig försvinna är läkarnas dom)

Nu för snart 2 månader sedan ruttnade jag ur på alla restriktioner och på att ha ONT och så började jag promenera och ganska snart provade jag att jogga lite lätt korta sträckor.. Nu är min runda 6 km varav jag joggar 4,7 km i sträck där marken är jämn och jag KLARAR DET UTAN ATT STANNA!!! :bump: Resten är igenom skog och pga av ryggskadan är mina fotleder väldigt svaga så jag vrickar mig lätt så därför vågar jag inte springa där än.. men när jag tränat upp mig ska jag ge mig på det också!
Nu är jag ute på den rundan 2-3 ggr i veckan, och så har jag investerat i ett löpband som jag försöker köra 3-4 ggr till på i veckan men bara kanske 2 km och med snabbare tempo så jag ökar på farten men inte sliter ut mig för mycket.. Jag måste ju fortfarande vara försiktig.

Hoppas ni kan ge mig lite hurrarop och peppningar så jag håller i det här! :D Faktum är att min smärta har gått från väldigt mycket AJ till nästan inget AJ alls under den här tiden! Känns fantastiskt!!

Jag löste det med "löparstrumpor" (dvs dubbelsydda i skavområden), ett par vanliga strumpor utanpå det plus dubbla lager av någon tejp som de rekommenderade på Löplabbet. :meh: Lycka till!

Jag är helt ur form och börjar om på noll precis som förra året, men nu har jag rätt skor från början och hoppas på att börja springa lite vid månadsskiftet, måste promenera igång benen lite mer först.

Tack för tipset (och för alla andra som också tipsat).
Riktiga strumpor ska inhandlas! :)

Bra mål!

Mitt mål är framför allt att komma upp i sträcka - ska springa en halvmara i september. Sen vill jag gärna bli snabbare på lite kortare distanser.

Ja egentligen är väl all intervallträning överkurs om man inte tränat ett år eller två. Då menar jag intervallträning där man kör ganska hårt och inte att man varvar jogg och gång.

Intervaller i tröskeltempo är väl förvisso bättre än snabba intervaller i VO2max-tempo om man är nybörjare.

När det gäller intervallträning så springer de flesta nybörjare för snabbt och blir sedan för slitna och kanske till och med skadade.

Tänker mig inte försöka mig på något ens i närheten. Bara ordet mjölksyra får mig att bli lite skakis. Just nu räcker det lagom att förflytta mig framåt i ett tempo som känns lite lätt flåsigt. Minsta lilla jag börjar tjosta eller blir trött i benen så pausar jag och går en bit. Har inga förhoppningar om att springa några längre sträckor än på ett bra tag och jag tänker inte öka farten innan jag orkar hålla tempot i alla fall 15-20 min.

Men du skall INTE dra på dig mjölksyra om du kör tröskelträning så det är inte så hemskt.

Träning för tex 400m eller 800m där man skall lära sig tåla mjölksyra, det är grejer det däremot ;)

Sant, men jag antar att det är med löpträning som med allt annat... Man lär från sina misstag.

kl

Ja jisses imorgon blir det omkullkastade planer tänkte cykelträna till och från jobbet men då jag i något svagt ögonblick lovat låna ut bilen till mina föräldrar (och sen förträngt det) och då måste ju bilen med in till stan. Det betyder att jag måste ut och springa på morgonen för att hinna träna något alls då maken jobbar em. Det blir intressant har förvisso bara en 5 kms runda på schemat men jag brukar inte vara piggast den tiden. DOCK lär jag vara grymt igång resten av dagen :)

Åh, jag älskar att springa på morgonen! Även om benen brukar vara sega på mig också så är det en sån härlig känsla att ha i kroppen sen resten av dan. :)

Har testat lite halvhjärtat att köra intervaller. Har appen Endomondo i telefonen och i en uppdatering försvann ljudet där. Har tänkt använda den i träningen just för att ha "någon" som har koll på tiden åt mig. Igår kväll satte jag mig ner och ordnade det (hoppas jag ;) ).
Jag har ju tid och sträcka och alla andra uträkningar men jag tycker det är svårt utan ljudet.

Eller ska jag investera i en bra löparklocka också och köra ihop dessa?

Mitt mål med löpningen just nu är tjejmilen under timmen. Sen att jag får bättre form och tappar i vikt ser jag som en bonus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka