Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Ah, du tänker så! Då är jag med. Annars handlar väl de flesta intervallsprogram inte direkt uttalat om gång utan om tid och distans eller om pulsnivå.
Som sagt, jag är inte så insatt i hur andra tränar sin löpning, men är det vanligt på amatör/motionärnivå att man har utrustning för att monitorera syreupptagning? Jag känner mig plötsligt ganska old fashion här...:)

Nej syreupptagningen kan man mäta på träningslab tex och ganska få gör det. Man lär sig känna ungefär var man har max efter ett tag och det finns tumregler och tabeller att titta i om man vet hur snabbt man springer på tävling tex.

De grymmaste intervaller jag kör är nog 4 x 4 min och då springer jag ungefär i mitt tävlinstempo på 3000 m eller lite snabbare. Jag använder ståvila då.

Vilan kan ju vara stillastående elle jogg.

KL

Någon här som haft problem med den sk "gåsfoten" på insidan av knäet? Jag hara haft enorma smärtor därifrån och knappt ens kunnat gå på flera veckor. Nu är smärtan borta men jag är jätterädd att det ska komma tillbaka. Nu vågar jag bara jogga 3 - 5 km åt gången och kanske var 3:e/4:e dag. Är jätterädd att det ska komma tillbaka.

Jag började springa igen den här våren efter att ha gått ner 15 kilo i vikt och siktat in mig på ett Sprint Triathlon i augusti. Så jag tog kanske i för mycket i början..... Hur mycket är lagom, egentligen? Jag kan ju inte ge mig ut och kuta en kilometer bara om jag vill träna......

Kl

Två veckor och schemat har redan spruckit. Gick två mil i nya sandaler igår, tyckte de kändes lite irriterat efter första milen. När jag kom hem hade jag stora problem att få av mig sandalerna. På mina fötter var 10 stora vätskefyllda blåsor, två hade spruckit. Den största blåsan täckte hela undersidan av hälen och gick längs hela yttersidan av foten och slutade vid trampdynan under lilltån. De andra är bara som femkronor och ett par tior. Det är mer blåsor än frisk fot.

Så idag kryper jag fram, haha

Men din stackare!
Hade blåsor på/under hälarna för ett litet tag sen, men det var lindrigt jämfört med dina stackars fötter!

En mil fixar du galant skulle jag tro. Jag har tidigare tagit mig runt tjejmilen joggande sakta så gott som otränad. Du är ju en bit på väg i träningen så med lite jävlar anamma går det bra :)

Lycka till.

Det kan ju tilläggas också att jag bär runt på 10+ kg för mycket, och är långt ifrån vältränad, men jävlar anamma har jag :D

Tack!

delvis kl

Nu vet jag att detta är otroligt individuellt, men på ungefär vilken puls brukar ni vilja ligga på när ni är ute och springer? Fick nämligen höra av en självutnämd "expert" att jag ligger för lågt när jag springer "långlöp" (dvs inga intervaller, bara samma tempo km efter km)?

När du springer långpass vill du ligga så lågt som möjligt i puls. Då belastar du inte hjärtat så mycket och får en snabb återhämtning. Ju bättre tränad man är, desto lägre ner i % av maxpuls kan man komma. Sen finns det olika sorters snabb träning, tröskel eller VO2-max. Vid tröskelträning ligger man på ca 85-90 % av maxpuls. Vid snabbpass och snabba intervaller ska man över 90 % av max, gärna över 95 %. Spannet mellan "långpasspuls" och "intervallpuls" ska man helst inte ligga inom alls, säger de mest inbitna pulstränarna, men det är ju inte så att det är skadligt utan att träningen inte blir optimal om man gör en seriös löpsatsning. Det många gör fel vid pulsträning är att stirra sig blind på pulstalet istället för att titta på % av max, eftersom maxpuls kan variera väldigt mycket från individ till individ. (ThomasN, har du något att tillägga?)

Kollade i en av alla längdåkningsböcker som skräpar runt i huset.. 60-70% av maxpuls, eller ungefär 120-150, verkar rekommenderas för långpass.
Själv kör jag utan pulsklocka och då brukar långpasstempo innebära pratvänligt, rätt bekvämt tempo.

Elina, hur går det med dom stackars fötterna? Lät inte skönt alls..

Ikväll är det dags för blodomloppet. Hur bär man sig åt när det är trångt? Bara följer strömmen och hoppas på det bästa? Den största "folksamling" jag har sprungit i är nog fem personer...

Tack för ynket allihopa. Kände mig verkligen inte så kaxig, har väldigt sällan haft ont i mitt liv och detta var smärtsamt!

Mina föräldrar åkte till apoteket åt mig och fick då tips att köpa plåster till stomipatienter istället eftersom de är stora och skulle ge ungefär samma stöd som compeed. Eftersom det krävdes tre compeed för att täcka den största blåsan så var det ett bra råd. Så nu har jag istället tre stomiplåster och 4 mindre compeed. Fick även kryckor så att jag i alla fall kan hoppa kortare sträckor. Ena foten var rätt oskadd fram på tårna så jag kunde stödja ganska bra på den, men det blir ju sjukt jobbigt att gå på tå på ett ben, så benen börjar skaka efter bara några minuter.
Idag är det mycket bättre, jag kan nu stödja även på andra foten på främre trampdynan/tån. Så nu kan jag till och med köra bil, jätteskönt!

Hoppas att jag ska kunna gå som vanligt igen i slutet på veckan, det verkar läka bra i alla fall och gör inte alls lika ont längre.

Dock känner jag mig ganska tragisk när folk frågar om jag varit med om en olycka med hästen och jag svarar att jag har promenerat i ett par softwalkskor. Kändes rätt förnedrande att sjukanmäla mig på grund av skavsår, men när de såg fötterna tyckte de inte att jag var ett dugg gnällig eller löjlig.

Nu känner jag mig mer springsugen än någonsin! Ska i fortsättningen bara promenera i mina sköna löpskor, åt fanders med sandaler.

+ imrahil

Så om jag, som är otränad och inte springer de längsta långpassen (:angel:), ligger på ca 150 så är väl det ganska i fas? Jag är total nybörjare på sånt här, men det känns som att det finns lika många åsikter som det finns löparskor. Förstod inte riktigt hur jag skulle orka springa 10-15 km (eller ens 6 km) med en puls på 170 i min form :eek: (som min "expert" sa)...

Tack för era svar!

edit: Kan tillägga att min maxpuls ligger på ca 200

Senast ändrad:

170 låter väldigt högt även om det är individuellt. Det ska vara ett tempo där du kan prata samtidigt som du springer, utan allt för mycket flås.

KL
Har idag träffat min PT för andra gången. I lördags hade vi första träffen där vi pratade om vad jag vill ha hjälp med och mina mål med löpningen. Vi kom fram till att som delmål ska jag klara 5 km på 29 minuter och i höst milen på 60 minuter. Hon skulle även göra ett träningsprogram att köra 2 gånger i veckan.
Idag så var hon med mig på en av mina vanliga rundor. Tack vare hennes pepp och att hon pushade på så fixade jag att jogga 5 km på 36 minuter utan att stanna. Har nog inte hänt tidigare.
Imorgon blir det en vända igen och på torsdag är det vårruset i Gävle som hägrar.
Nästa vecka ska vi köra intervaller i backe :)

Idag kunde jag springa 2 km utan blåsor/blåskänningar i hålfötterna! :) Tejpade fötterna och hade löparstrumpor i ull. Tänk om det kan fungera så jag kan komma igång på riktigt och inte behöva vila en vecka mellan varje pass p.g.a. blåsorna!

2 km är inte långt, men mina fötter har tidigare börjat säga ifrån redan efter 1,5 km, så jag har inte inte lyckats komma upp i längre sträckor än.

Lånar knapp

Hoppar in här för att ställa en liten fråga! Finns det fler löpare här som lider av återkommande kostokondrit? Hur hanterar ni det i sådana fall?

Jag misstänker starkt att jag har det. Tyvärr rätt mycket också... Upplever smärta från bröstbenet ner till ovanför höften. Detta på höger sida och smärtan följer tydligt längst med revbensbrosket. Visar sig enbart vid löpning eller snabbare promenad.

delvis kl

Nu vet jag att detta är otroligt individuellt, men på ungefär vilken puls brukar ni vilja ligga på när ni är ute och springer? Fick nämligen höra av en självutnämd "expert" att jag ligger för lågt när jag springer "långlöp" (dvs inga intervaller, bara samma tempo km efter km)?

Men kan man ligga för lågt i puls då?, kollar inte min men när jag springer längre/ eller då sprang/ så känns mitt hjärta ung som när jag är ute o går lite långsamt med vovven, alltså låg, inget flås annars om möjligt när brantabackar ska passeras.

Annars för mig så var jag hyfsat igång men har inte hunnit springa sista månaden mer än förra helgen 2 st 8,5 rundor och en vardag en 7-kilometare lite snabbare.:crazy: Lite trist men kanske på torsdag igen.

Hur många springer med pulsmätare? Det är ju en förutsättning för att få nån koll på hur man ligger.

Jag kör ju hellre låg puls och längre, (fettförbränning?)

Var på crossfit igår. Sjukt jobbigt! Men kul! Var ute och sprang 5 km ikväll och de fick jag inte gratis med tanke på gårdagen...

Springer mest terräng ca 4ggr i veckan , mellan 3 och 7 km. Började springa för ett år sen. Är 50+. Tränar tillsammans med dottern för att klara Tjur ruset i oktober. Rider, promenerar, gymmar och åker sk nordic inlines som komplement. Har lyckats att hålla mig frisk och fri från skador hittills. Känner att jag inte har snabbheten längre, men är rätt uthållig och orkar att springa rätt länge.

Hur många springer med pulsmätare? Det är ju en förutsättning för att få nån koll på hur man ligger.

Nån gång ibland men väldigt sällan vid löpning. Jag känner min kropp så bra att jag inte tycker jag behöver det. Jag känner min ansträngning. Det är mest kul att logga puls vid långpass och se om konditionen förbättras (om jag kan springa med lägre puls). När jag springer snabbpass tycker jag att pulsbandet hindrar andningen.

På spinning har jag alltid pulsband, tycker det är jättesvårt att få ut något av den sortens träning annars. Kanske för att jag inte känner min kropp lika bra där som i löpning.

När du springer långpass vill du ligga så lågt som möjligt i puls. Då belastar du inte hjärtat så mycket och får en snabb återhämtning. Ju bättre tränad man är, desto lägre ner i % av maxpuls kan man komma. Sen finns det olika sorters snabb träning, tröskel eller VO2-max. Vid tröskelträning ligger man på ca 85-90 % av maxpuls. Vid snabbpass och snabba intervaller ska man över 90 % av max, gärna över 95 %. Spannet mellan "långpasspuls" och "intervallpuls" ska man helst inte ligga inom alls, säger de mest inbitna pulstränarna, men det är ju inte så att det är skadligt utan att träningen inte blir optimal om man gör en seriös löpsatsning. Det många gör fel vid pulsträning är att stirra sig blind på pulstalet istället för att titta på % av max, eftersom maxpuls kan variera väldigt mycket från individ till individ. (ThomasN, har du något att tillägga?)

Nej jag har inget att tillägga ;)

Inte mer än att det finns massor med teorier om hur man skall träna men väldigt lite är vetenskapligt bevisat egentligen. Sen är det individuellt hur man svarar på olika sorters träning.

Så visst skall man lyssna på råd och ta till sig fakta men också känna efter själv vad som funkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka