Sv: Vi som springer!
Nej syreupptagningen kan man mäta på träningslab tex och ganska få gör det. Man lär sig känna ungefär var man har max efter ett tag och det finns tumregler och tabeller att titta i om man vet hur snabbt man springer på tävling tex.
De grymmaste intervaller jag kör är nog 4 x 4 min och då springer jag ungefär i mitt tävlinstempo på 3000 m eller lite snabbare. Jag använder ståvila då.
Vilan kan ju vara stillastående elle jogg.
Ah, du tänker så! Då är jag med. Annars handlar väl de flesta intervallsprogram inte direkt uttalat om gång utan om tid och distans eller om pulsnivå.
Som sagt, jag är inte så insatt i hur andra tränar sin löpning, men är det vanligt på amatör/motionärnivå att man har utrustning för att monitorera syreupptagning? Jag känner mig plötsligt ganska old fashion här...![]()
Nej syreupptagningen kan man mäta på träningslab tex och ganska få gör det. Man lär sig känna ungefär var man har max efter ett tag och det finns tumregler och tabeller att titta i om man vet hur snabbt man springer på tävling tex.
De grymmaste intervaller jag kör är nog 4 x 4 min och då springer jag ungefär i mitt tävlinstempo på 3000 m eller lite snabbare. Jag använder ståvila då.
Vilan kan ju vara stillastående elle jogg.