Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Oj, riktigt imponerande! Jag sprang också min första mara i lördags, 4:24:52 blev det och det är jag kanonnöjd med efter bara åtta månaders löpträning. Lyckades också lägga in en ordentlig spurt mot slutet, det var helt andra muskler som användes då så det kändes nästan lättare än att jogga 200 meter till.

tycker du det är en dålig prestation ?
med startnr på nästa 10 000 är det ju en hel del folk före ;)
Jag tyckte hon var skitduktig

Riktigt snyggt löpsteg och en fin spurt! :)

Det kan ju vara jättesvårt att avväga hur mycket man faktiskt vågar ta i. Det räcker med att lägga sig några sekunder per kilometer för fort för att man inte ska orka, så det är klokt att hushålla på krafterna. Man vill ju liksom inte vägga vid 30-35 km. Hon sprang säkert riktigt klokt! :) Och visst kan vara pigg in i mål! Något händer när man svänger upp på Sturegatan och man får syn på Stadions klocktorn. Helt plötsligt är man full av energi. Sedan när man kommer in på den mjuka sköna tartanen inne på Stadion så känns det som om man springer på moln!

TomasN: Orkar man inte spurta inne på Stadion så har man tränat för dåligt! ;)

Det vore superkul :laugh: Vi får höra i hop oss när det passar någon dag!

I kväll var det vårrus och jag kom för första gången under 29, jag har haft så svårt att komma under 30 på halvmilen så allt som börjar med 2 före är jag nöjd med. 4 minuter bättre än på blodomloppet för två veckor sedan, men då gick jag ju direkt från sadeln till löpardojorna.

Två år sedan sist...Ett litet tag efter mitt förra inlägg i tråden blev jag gravid och de första månaderna gick det bara inte att springa. Sedan passade jag på att förneka att det ens går att springa tills i maj i år.

Nu har jag börjat om igen och ska försöka lära mig att uppskatta den här träningsformen en gång för alla.

Just nu springer jag väldigt sakta för att bygga upp min kropp igen. Måste dock säga att jag är i förvånasvärt bra grundform(?) trots att skidåkningen i år inte alls har varit lika frekvent som tidigare. Men jag antar att tränignsformen" springa efter ettåring" också ger någon form av resultat.

Jag har sprungit kanske tio gånger och i går gjorde jag mitt första 60 minuters pass. I dag undrar jag vem som har bytt ut mina ben mot telefonstolpar?

Jag ska visst springa vårruset om några timmar. Årets andra löptur... :cautious: :angel:

Jodå, jag överlevde. Knatade iväg i Lunka-gruppen med en kollega som joggade i ett fint och jämnt 37-tempo. Jag sprang förbi, gick ett tag så hon joggade förbi, och så sprang jag förbi igen. Så höll vi på... Träningsvärk i mage och vader dagen efter!

Sen tokdäckade jag i årets dunderförkylning på torsdagen. Kan vara motionen... eller så hittade jag nåt nytt och spännande virus i löpklungan.

Men nu har jag anmält mig till Hässelbyloppet den 13:e oktober, och en mil kan jag inte ta mig runt utan att träna, så så fort den här förkylningen släpper ska jag ut i Grimsta-spåret och plåga mig snabb. :)

Grattis till en finfin prestation! Blev så sugen när jag såg lite från tv-sändningarna, känns som att 2013 var i alla fall ett något trevligare väderår att debutera i Sthlm än förra året...

Nu är jag i alla fall försiktigt på väg upp på löpbanan igen, inser det kniviga i att få ihop ekvationen med två hästar att rida vintertid + heltidsjobb + pendlingstid + löpträning. I vintras tog det tvärstopp och sedan kom jag aldrig igång som jag velat när minusgraderna äntligen släppte taget och vårvinterförkylningarna var avklarade. Men ska anmäla till ett par millopp i september (I form-loppet i Malmö och Lergöksloppet i Ängelholm) för den här tiden på året när hästarna går ute SKA jag utnyttja för att hinna träna själv också.

Hej!

Ny här och har långt ifrån ens skummat igenom tråden, haha :P

Har några frågor om "igångstättning" av mig själv igen :)
Jag fick stressfrakturer i höger fotled för cirka tre veckor sedan under ett löppass, inte så härligt kan jag säga! Kan nu gå normalt och utan smärta och har fått småspringa lite de sista 100metrarna till tåget på morgonen på sistone (morgontrött som man är ;) ), och det har känts bra och inte gjort ont. Vill därför komma igång med löpningen igen. I vanliga fall springer jag 3 - 5 ggr i veckan, har bra skor och en bra runda jag kan springa när jag inte springer på löpbandet på gymmet.

Är det för tidigt att börja nu igen?
Hur är bäst att komma igång igen efter den här typen av skada?
Vad kan jag göra för att förhindra att det här händer igen?
Borde jag titta över vad jag har för skor även om jag har ett par som jag tycker passar mig och min löpstil bra?

Alla tipps och råd tas emot med glädje! :)

Oj, vad duktig du är!

Jag ska springa min första mil idag är väl tanken, men börjar få kalla fötter... Läste PM:et imorse och där står

"Starttider
10km Dam och Herr - 18:00
5km Dam och Herr löpare under 30 min – 18:45
5 km Dam och Herr löpning över 30 min och promenad – 19:00

Respektera att det inte får promeneras i löpklasserna!"

Min plan för att överleva 10 km var att köra lite intervallaktigt löpande, antingen springa 4 km, promenera 1 km, springa 3 km, promenera 1 km, kuta järnet sista 1 km alt springa överallt förutom i uppförsbackarna där jag kör lite PW.

Men, får jag inte det? :(

Hr du inte varit hos en läkare??

Kopierat från runner's world

Om jag är drabbad, kan jag fortsätta löpträna?
Nej. Punkt slut. Räkna med 8 till 16 veckor vila från löpträningen beroende på var benbrottet sitter och hur allvarligt det är. Benen i fötterna läker till exempel långsammare än skenbenen. Om du envisas med att springa trots att du har ont kommer du tveklöst att tvingas tillbringa ännu mer tid i soffan. Träna istället vattenlöpning och simning.

Rehabilitering
Lyssna på kroppen. När du kan gå utan att känna smärta kan du pröva att jogga i några minuter. Avgörande för läkningen är att du börjar, och sedan ökar, träningen försiktigt. Stanna direkt om du får ont. Om smärtan hänger kvar även när du slutat springa är det tyvärr ytterligare en tid av alternativ träning som gäller.

Förhindra ett återfall
Förbättra din bentäthet genom att styrketräna och att äta ordentligt och näringsriktigt. En försiktig start är som ovan nämnts viktig, däremot tycks underlaget inte ha någon större betydelse. Det borde ju vara så att mjuka stigar är bättre än hårda vägar, men det finns faktiskt inga studier som lyckats bevisa det.

Tips från eliten
Behåll styrkan och konditionen genom att träna vattenlöpning. När den amerikanska långdistanslöparen Deena Kastor bröt ett ben i foten under 2008 års olympiska maraton blev hon tvungen att ta sex veckor ledigt från löpningen. Med en daglig löpstund i poolen lyckades hon behålla det mesta av styrkan och konditionen.

Soffiproppi: inte FÅR promenera? Konstigt... Vad ska de göra åt saken? Tänk om man måste knyta skon eller får kramp eller får ett astmaanfall... Konstigt :S

Senast ändrad:

Ta hjälp av sjukgymnast så att du stärker upp kroppen i lagom takt och åtgärdar de eventuella kroppsliga svagheter du har som gjorde att du fick frakturen. Förutom Shudde är det (nog) ingen här som har kompetens nog att ge dig konkreta tips på hur du ska göra - du behöver gå till en som har som yrke att hjälpa personer komma tillbaka från skador (sjukgymnast/naprapat). Det är inte kul att vara konvalescent men jag lovar dig att du kommer bara förlänga skadeeländet om du slarvar med rehabbandet. Personligen tycker jag det låter som alldeles för tidigt att börja träna igen tre veckor efter en fraktur. Försök hitta alternativ träning som du kan utföra utan att det gör ont.

Jaa, att jag inte tänkt på det själv, haha!

Jag tränar mycket på gymmet och har gjort det länge parallellt med löpningen så tränar gör jag ju ändå, men man saknar ju löpningen ;)

Soffiproppi: inte FÅR promenera? Konstigt... Vad ska de göra åt saken? Tänk om man måste knyta skon eller får kramp eller får ett astmaanfall... Konstigt :S

Precis... Jag trodde detta var ett lopp för glada amatörer och det fanns inga riktiga krav på att prestera men nu känns det mest olustigt..

Vet att det vid anmälan fanns några olika klasser i klasserna att välja mellan, typ 10 km under eller över 1 timme, 5 km löp eller promenad etc, kan det vara att de menar att har man valt 5 km löp, så ska det vara löp, inte promenera arm i arm med bästisen?

...eller så ändrar jag till 5 km löp, som jag vet inte är några problem att springa utan paus...

Hoppar in som gubben i lådan :p

Vilket lopp är det du ska springa? Låter jättekonstigt, det är klart man får gå litegrann om man är trött! Jag kan tänka mig att de skriver så för att inte folk som tänkte strosa runt banan ska starta i de startgrupperna. Jag har fler än en gång varit med om att folk med gångstavar eller barnvagn har startat i en tidigare startgrupp för att de tycker det blir för sent annars...

Läste PM:et, märkligt. Så länge man inte är i vägen spelar det väl ingen roll kan jag tycka. Som Ravishing sa, vad ska de göra åt saken om man går litegrann? :p

Jo, det är jag rätt säker på att du får. Jag tror regeln är till för att man som löpare ska slippa tråckla sig förbi typ 5 glada mammor med barnvagnar som går i bredd och snackar, blinda och döva för alla runt omkring. Dom brukar vilja starta först för annars hinner dom inte runt under tiden som banan är öppen

När jag sprang blodomloppet här i Umeå (stort ca 11 000 löpare) trångt och mycket folk så sa de i starten att ska man GÅ av någon anledning håller man till höger så de som vill springa kommer förbi till vänster. Man kan ju få kramp eller något annat. Spring du 10 km utan problem ingen fara om du vill gå en bit. Tiderna är allt från 33 minuter till 1h och 20 minuter :-D

Jag tror att de menar att klassen inte är öppen för de som har tänkt gå runt hela banan. Förmodligen för att de vill få in sina funktionärer och plocka bort snitsling och mål så tidigt som möjligt. De kommer garanterat inte plocka dig av banan om du går en bit.

*kl*

Apropå tider och att gå kontra springa, så registrerade jag i kväll en drygt åtta kilometers power walk, med en snitthastighet av 298, 8 km/tim eller 12 sekunder per kilometer. Inte illa va? Lite sämre blir det kanske när jag fattade att jag loggat en MINUT och fyra sekunder som träningstid, i stället för mer verkliga en timme och fyra minuter. :D

Tack! Jag har tänkt i flera år att jag ska göra det men till slut insåg jag att det aldrig skulle hända om jag inte fick tummen ur och anmälde mig. Tycker absolut att du ska anmäla dig till nästa år, även om det bitvis var ren och skär plåga så känner man sig otroligt stolt när man är i mål. Och ja, vädret var betydligt bättre i år! Sista milen ösregnade det dock och när jag kom i mål skakade jag och hackade tänder som aldrig förr, hade det varit som förra året hade jag nog inte klarat det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka