Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Fivefingers" skor?

Buketter får jag så sällan så det kan ju vara trevligt ;)

Hur skiljer sig de olika modeller åt som ni har erfarenhet av?

För mig är det ingen skillnad på själva skon utan det är mest hur sulan är mönstrad som avgör hur de funkar för olika aktiviteter. Det genomgående för Vibram är just att de är mycket lätta och ger en känsla av att just vara barfota.

Även jag ställer mig i 5F-hörnan! :love:
Nu kan jag äntligen löpträna obegränsat, efter många år av skador och smärta lite var stans... Men räkna med låååång inskolning, och sen dubblar du den tiden, så blir det nog lagom...! Är du inte duktig på löpskolning själv så kan det vara klokt att ta hjälp av någon i början som kan titta på tekniken.

Skulle aldrig få för mig att stoppa ner fötterna i vanliga skor igen :yuck:

Tackar tackar :)

Jag har alltid sprungit "som man bör", även i löparskor med mycket stötdämpning. Tycker det är värdelöst att sätta i hälen först då du både tappar fart och får anstränga dig mer i varje steg. Men det skadar såklart aldrig att ta till extra hjälp, tack igen :)

Jogging 2013

Hur har ni det gott folk? Har ni dammat av löparskorna eller kanske köpt nya nu när denna vidriga vinter äntligen fått ge upp?

Jag har investerat i ett par Nike Lunarglide ooch kommit igång så smått, med ca 5 km per gång - tre dagar denna vecka. Orkade bättre än väntat.

Men jag har ett problem, blir väldigt torr i munnen och törstig eftersom jag inte får tillräckligt med luft genom näsan utan måste andas genom munnen.

Har testad sån där näsvidgare för snarkare men det hjälper inte. Det känns ju inget vidare att springa med en skvalpande vattenflaska. Några tips?

Kanske är en konstig fråga, men hur andas ni när ni springer?

Sv: Jogging 2013

Jag andas också med munnen, näsan räcker inte till för den mängd luft som måste ner.

Har sprungit en runda på 2,4 km runt kvarteret under den tidigare delen av våren medan det fortfarande var snö i spåret, men nu springer jag i 3 km-spåret där. Sprang på 16 min nu senast efter flera veckors uppehåll. Ska försöka ta mig ut minst 2 dagar per vecka är tanken.

Efter en lång tid med skada ska jag nu sätta igång att springa. Planen är att börja lite försiktigt och varva med rask promenad.

Helt nya skor har jag, ett par New Balance som ska invigas i morgon! Jag som alltid sprungit i Asics innan, hur ska detta gå?

Först och främst: Löpning håller man på med året runt. Det är inget man börjar med på våren. Min högst personliga åsikt. Skadorna undviks bättre då dessutom.

Så fort jag springer så det bli ansträngande så måste jag andas genom munnen.

Visst kan man springa året runt. Men nu var det så att jag just börjat springa och därför startade tråden. Har försökt springa med dubbar i vinter men trivdes inte med det. Har varit fruktansvärt halt och isigt här. Halkade omkull i januari och fick en kraftig hjärnskakning, då är man inte så tuff...

Ser att det är fler som inte bara kan andas näsan, inte min näsa det är fel på alltså. :D

Sv: Vi som springer!

Jag vet faktiskt inte hur jag andas! Gissar att jag andas med näsan när jag springer lugnt och långt, och med munnen om jag ökar farten. Har inte varit så besvärad av dammig luft, men ibland har jag ett vätskebälte med två st tvådecilitersflaskor. Tycker inte dom brukar skvalpa så farligt.

Jag tycker om att springa på vintern om underlaget är någorlunda anständigt. Här har det varit fina snövägar så då har det gått bra. Blankis är inte skoj ens med dubb!

Har anmält mig till Blodomloppet med en kompis, det blir 5 km. Det blir första gången jag springer ett lopp överhuvudtaget, och jag har förstått att det blir trångt så jag räknar inte med några stordåd, men det ska bli kul att prova.

Häromdagen gav jag mig på intervaller i en lång backe och insåg att jag nog bör lägga in lite mer sånt, jag kan springa långt och länge men inte särskilt fort. Fuskar gärna ifrån intervaller för jag tycker inte det är kul, men jag kan ju se nyttan med det. Någon som sitter på några fantastiska intervalltips? Vad kör ni för tider? Nu var det 4 min fart uppför, 4 min jogg nedför. Har också provat 1 min av varje, och någon nämnde 70-20-varianten men det har jag inte testat. Har svårt att hitta lagom tempo, jag drar antingen på för mycket så jag inte orkar slutföra passet, eller så fegar jag så att jag har en massa krut kvar.

Om en vecka blir det ett långpass som vi har planerat ett tag, ett gammalt skidspår som inte längre används. Större delen av det är fina skogsstigar. Det passerar några fäbodställen och sedan är det bitvis grusväg, som har tillkommit efter att spåret lades ner, och någon kortare asfaltsbit. Rejält uppför här och där, det kommer inte gå fort någonstans, men jag tror att det blir roligt.

Jag är precis i startgroparna efter att ha rehabat ett hopparknä ett par månader. Blir tyvärr inget göteborgsvarv iom det så nu ligger fokus på att få upp volymen för nästan plan är LL :)

Jag springer alltid med vätskebälte, även om jag så bara springer 5 km - det är väldigt skönt att skölja munnen och bli av med slem och torrhet! Skönt också när det är varmare ute.

*kl*

Mitt nästa mål är en halvmara i höst, så jag ökar nu försiktigt distanserna. Springer regelbundet milen men försöker också få in mer intervaller och en dags "transport-pass" där jag bara försöker knapra kilometer. Det är svårt att få hjärnan att hänga med när man ska öka distanserna, tycker jag. Sen är jag fånigt rädd för skador :o så jag tar det nog lugnare än man måste.

Jag sprang spåret häromdagen igen nu 6 sek snabbare än sist. Känns sjukt bra :) Funderar på om jag ska kolla upp en längre runda och dra ner tempot lite.

Idag tog jag spåret två gånger istället, orkade inte leta på någon annan runda och sprang lite långsammare så det skulle flyta på bra. Sprang 6 km på 35 min 30 sek så jag är nöjd. Vet inte ens om jag någonsin sprungit 6 km på rad vad jag minns så jag är nöjd med prestationen och att det bara kändes tungt sista 200 m kändes fint. Nu blir det nog att springa lite längre nästa gång med, 3 km känns ju larvigt kort nu.

Jag vet faktiskt inte hur jag andas! Gissar att jag andas med näsan när jag springer lugnt och långt, och med munnen om jag ökar farten. Har inte varit så besvärad av dammig luft, men ibland har jag ett vätskebälte med två st tvådecilitersflaskor. Tycker inte dom brukar skvalpa så farligt.

Jag tycker om att springa på vintern om underlaget är någorlunda anständigt. Här har det varit fina snövägar så då har det gått bra. Blankis är inte skoj ens med dubb!

Har anmält mig till Blodomloppet med en kompis, det blir 5 km. Det blir första gången jag springer ett lopp överhuvudtaget, och jag har förstått att det blir trångt så jag räknar inte med några stordåd, men det ska bli kul att prova.

Häromdagen gav jag mig på intervaller i en lång backe och insåg att jag nog bör lägga in lite mer sånt, jag kan springa långt och länge men inte särskilt fort. Fuskar gärna ifrån intervaller för jag tycker inte det är kul, men jag kan ju se nyttan med det. Någon som sitter på några fantastiska intervalltips? Vad kör ni för tider? Nu var det 4 min fart uppför, 4 min jogg nedför. Har också provat 1 min av varje, och någon nämnde 70-20-varianten men det har jag inte testat. Har svårt att hitta lagom tempo, jag drar antingen på för mycket så jag inte orkar slutföra passet, eller så fegar jag så att jag har en massa krut kvar.

Om en vecka blir det ett långpass som vi har planerat ett tag, ett gammalt skidspår som inte längre används. Större delen av det är fina skogsstigar. Det passerar några fäbodställen och sedan är det bitvis grusväg, som har tillkommit efter att spåret lades ner, och någon kortare asfaltsbit. Rejält uppför här och där, det kommer inte gå fort någonstans, men jag tror att det blir roligt.

Appen Runkeeper har lite olika typer av träningscheman som verkar bra och omväxlande. Kör själv igång med ett nu!

Tråkigt nog har jag fått ont i min fd brutna fotled när jag springer. (Har nya bra skor, är normalpronerare). Nån som har tips på bra vriststöd?

Senast ändrad:

KL

Här vill jag vara med!

Jag har precis ramlat och slagit i huvudet och kommit på att löpträning måste jag prova!! :o
Så nu har jag sprungit två gånger och har bokat in regelbundna pass i almanackan. Första gången sprang jag med en kompis, vi höll lugnt tempo och orkade hela 2.5 km, OH MY!
Idag sprang jag själv en runda och la då upp det mer i intervaller med blandat lite snabbare löpning (fortfarande lugnt tempo) och rask promenad. Blev lite fler intervaller än planerat eftersom jag blev tvungen att försöka orientera mig med kartan för att hitta tillbaka till vägen. :p
Så idag blev det lite längre, 3.5 km.

Nästa pass blir på onsdag, då blir det ca 3 km igen och lugnt tempo.

Har nog aldrig varit så otroligt peppad för något tidigare, och jag är lika chockad som alla andra i min omgivning. Jag som hatar att springa haha.

Vad har ni för tips till en glad nybörjare?

Skulle gärna vilja ha tips på något skönt linne också. Letar efter ett tight linne utan en massa sömmar överallt (skavkänslig) och utan inbyggd bh. Helst med brottarrygg och gärna i nån fin färg. Tycker det är skitsvårt att hitta något som sitter bra. Jag har smal midja och breda höfter så det får gärna vara lite stretch så att det inte korvar sig
Tänkte nämligen belöna mig med ett linne nästa månad. :D

Senast ändrad:

Hade tänkt komma igång lite mer ordentligt, mest för konditionens skull.
MEN, mina fötter verkar inte vara gjorda för att springa utan jag får blåsor i hålfoten. Har provat två par skor nu.
Någon som har samma problem och hur har ni isf. löst det? Blåsorna kommer redan efter 1,5-2 km.

Jag tycker att Under Armor har jättesköna linnen, annars är nog det bästa att gå in i valfri sportaffär och testa sig fram.

tigerflicka: Löparstrumpor är fantastiska! Är det riktigt illa kan du behöva ha nylonstrumpor under/dubbla tunna löparstrumpor (då skaver dem på varandra) men förhoppningsvis räcker det med ett par. Bättre passform och material gör att de inte kasar runt och orsaka friktion som bomullsstrumpor gör.

KL

Å, här vill jag också vara med (hoppar in).

Jag är lite av en periodare när det gäller löpningen. Gillar dock bäst att springa när det är kallt.

Årets mål är avklarat (redan), så nu är det dags att sätta ett nytt så att inte motivationen tryter.

Har under förra veckan drabbats av prestationsångesten från helvetet (och den håller i sig), så nu känns det mer jobbigt än kul att ta sig ut i spåret. Hoppas dock att jag lyckas skärpa mig snart.

Senaste passet: 8:e maj, kort men intensivt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka