Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Fivefingers" skor?

Är det någon där ute som har ett par sådana? Vad tycker ni? Hur har dom hållit för slitage? Dom ser så väldigt sköna, men ömtåliga, ut.

Jag har hört så mycket bra om dom på kort tid från löparfanatiker, men vill nog ha lite mer kött på benen innan jag beställer ett par.

*Jättenyfiken* :)

Sv: "Fivefingers" skor?

Jag har ett par och jag älskar dom! Det är som att gå barfota fast "skyddat" :) Jag har inte sprungit i mina utan använder dom mest när jag går med hundarna. Har även gått lite i fjällen med dom, det var suveränt! Dock gick vi utan packning och på bra leder, vet inte hur det skulle funka om man gick med tung ryggsäck i mer oländig terräng. Nackdelarna är väl att man lätt slår i tårna och att det gärna fastnar gräs och grenar mellan tårna.
Jag har bara haft mina en hel säsong och jag springer ju som sagt inte i dom, men än så länge har dom hållit bra.

Vill man åt barfotakänslan men inte vill ha fullt så speciella skor så finns det ju minimalistiska skor med tunn sula men utan tår (men med mycket plats för tårna i skon). Jag har ett par Merrell Pace Glove, fantastiskt sköna skor som är lite mer socialt gångbara, praktiskt när man inte orkar med alla kommentarer man får när man använder tåskorna ;)

Jag tycker verkligen om att mina fötter kan jobba på ett annat sätt i dessa typer av skor och kunde jag skulle jag gå i dom jämt!

Tack för ditt svar! :)

Jag har gått sönder massor av skor på mina hundpromenader (dyra sådana) så det tycker jag ändå är ett bra betyg!

En kollega springer och vandrar i sina, så dom är nog betydligt tåligare än dom ser ut.

Roligt att höra dina erfarenheter :)

Billy hade såna. Han använde inte dom om underlaget va väldigt ojämnt, men en hel del annars. Men så hade han å andra sidan typ alltid tåstrumpor så han va ju van vid känslan iaf :p

Visst fasen, en aspekt som gått mig helt förbi: jag måste investera i "specialsockar" för att kunna ha dom. Eller ska man vara barfota?

jag trooor han va barfota, men hans va väldigt tunna och "nätiga" om dom inte andas ordentligt lär man ju bli svettig och få skavsår mellan tårna :eek:

Är det någon där ute som har ett par sådana? Vad tycker ni? Hur har dom hållit för slitage? Dom ser så väldigt sköna, men ömtåliga, ut.

Jag har hört så mycket bra om dom på kort tid från löparfanatiker, men vill nog ha lite mer kött på benen innan jag beställer ett par.

*Jättenyfiken* :)

I LOVE them!!

Sen jag köpte fivefingers (KSO) och lärt mig löptekniken de kräver så kan jag för första gången i mitt liv träna löpning, inte smärttålighet. Är inne på min andra säsong nu och använder dem till all löpträning, långa terrängvandringar samt allt "civilklätt" promenerande. Önskar att det fanns i grövre modell som höll för bruk ute på landet/på fälten också...

De har hjälpt mig stärka upp fötterna så att jag inte längre har överdriven pronation, inte längre har ont i höfterna, inte ont i knäna och dessutom fryser jag inte alls på samma sätt om fötterna.

De ger uppenbarligen ökad cirkulation i fötterna, första användningen den här säsongen så fick jag knappt på dem för att fötterna var svullna. Ett icke-problem efter bara 10 min löpträning - en effekt som håller i sig i flera dagar efter varje löppass! (har INTE märkt sådan skillnad med andra skor)

Jag använder mina på asfalt, grus och rätt ut i skogen, älskar dem! Än sålänge har bara tyget på ovansidan blivit fult av väta, ser ut som de är lite blekta eller grådaskiga, men de är hela.
Jag både går och springer i dem, o de är fantastiska att klättra på fallna trädstammar, stubbar, stenar o även i vattnet om man är rädd för att skära sig tex

Jag kör barfota (har sockar med mig om man ska vara "oskodd" inomhus). (kall)Svettas i vanliga fall väldigt mycket om fötterna, men INTE med fivefingers:love: Har absolut inte upplevt att de skulle skava, ens på riktigt jobbiga vandringsleder med tung packning. Sambons dyra vandrarkängor gav blåsor på den turen, men inte tåskorna!

+ Migo

Wow! Det låter ju för bra för att vara sant! Det är just KSO jag har kikat på. :)

Jag använder mina på asfalt, grus och rätt ut i skogen, älskar dem! Än sålänge har bara tyget på ovansidan blivit fult av väta, ser ut som de är lite blekta eller grådaskiga, men de är hela.
Jag både går och springer i dem, o de är fantastiska att klättra på fallna trädstammar, stubbar, stenar o även i vattnet om man är rädd för att skära sig tex

Va bra!
Jag har funderat eftersom jag vill ha bättre cirkulation och rörlighet i mina fötter - börjar bli gammal...

Jag springer inte i regelrätt bemärkelse utan vandrar, strövar, småjoggar i terräng. Dvs direkt utanför tomten.
Klart värt att testa alltså.

Finns det olika prisklasser och kvalité? Vad ska man satsa på om man inte vill lägga måååånga pengar?

De är underbara ice breakers!

Haha, ja det har du helt rätt i! :p Men ibland ids jag inte med alla kommentarer, då är det skönt med mer vanliga skor.

Disen: jag kör barfota. Har bara fått skavsår en gång, när jag var riktigt blöt om fötterna på en lång vandring. Annars har dom varit otroligt lätta att gå in, bekväma från första stund. Jag trodde jag skulle bli trött i fötterna första tiden men det var snarare tvärtom, jag kan gå mycket längre innan jag blir trött i fivefingers än vanliga skor.

Jag har ett par Bikila. Använder dem mest på gymmet och när jag tävlat agility inomhus på matta. Mina fötter älskar dem. Jag har inga strumpor i mina. Har inte fått skavsår. Ska bli spännande att börja springa i dem nu till våren.

Här är en till fivefingers-frälst! Har ett par KSO som jag använde hela förra sommaren (längtar till jag kan börja igen!). Dock så går jag bara i mina.

Har även ett par andra barfotaskor (från Merrell) som jag provat på att springa lite i med blandat resultat (jag blev snabbare, men fick ont i benhinnorna - för ovanlighetens skull :crazy:).

Kanske inte ett så informativt inlägg egentligen. Ville mest flagga för att fiveorna (som de kallas här hemma) är riktigt sköna skor :)

Tack alla för era svar! Verkligen roligt att läsa. Jag hoppas att jag kommer att tycka det samma när jag har köpt mig ett par.

Jag måste säga att det skiljer väldigt mycket i pris, men hur är det då på kvaliten? Jag hittade allt mellan 700 och 2 700kr.

Om det är barfotakänslan du ute efter finns det ju många andra skor du kan titta på också, som ser mer ut som vanliga skor. Jag har ett par "barfotaskor", New Balance Minimus 10 Trail, som jag har för att springa kortare pass med då och då för att stärka fötter och underben. Jag tycker fivefingers dels är himla fula, dels ser det så opraktiskt ut (behov av specialstrumpor och ökad risk för skav).

Jag har några par för olika ändamål och då jag de senaste fem åren i huvudsak bara använt mig av tåstrumpor känns det naturligt att också använda fivefingers.

Vibram_zpsfc9ac89b.jpg

Den vänstra är Spyridon som är perfekt när jag vandrar i skogen och klättrar i berg då sulans mönster greppar bra både uppför som nerför.

På höger är modell Speed som funkar bra till vardags och/eller jobb.

Nu till våren kommer även dessa finnas i min samling som finskor.
Trek LS, FiveFingers första Sneakers! :love:

fivefingerstrekls_ZQDYln_zps7d9f1c95.png

delvis KL
Jag har vibram, vet att jag googlade rätt mycket innan jag köpte dem. man får nog köpa det märke som man tror passar en bäst, i utförande och pris, finns ju väldigt grova avrianter och mer asketiska.
Jag skulle absolut aldrig ha strumpor i mina.

. Jag tycker fivefingers dels är himla fula, dels ser det så opraktiskt ut (behov av specialstrumpor och ökad risk för skav).

Vi är ju flera i tråden som vittnar om att tårna verkligen inte ger skav. Jag skulle inte vilja ha en hel tådel, de separata tårna gör stor skillnad vad gäller grepp och känsla för underlaget. Oslagbart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka