Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Här kan jag hoppa in!
Jag var och köpte mig ett par finfina nya löparskor nu efter nyår och har hittills varit ute två gånger och sprungit.
Det var mååånga år sedan jag sprang sist så det är korta sträckor och lugnt tempo som gäller ;)

Har mätt upp att min minirunda är 2,2 km. Jag orkar dock inte springa riktigt hela rundan utan brukar behöva gå/stanna lite ibland när jag inte längre kan andas :angel:

Mitt bekymmer just nu - hur få med sig iphonen på ett bra sätt?
Jag kan inte ha den i fickorna för då skumpar den obehagligt. Funkar sån där grej man sätter på armen? Och finns de i små storlekar, jag har smala armar..?
Bästa hörlurarna för löpning? Mina vanliga hoppar lätt ur..

Det finns hållare att sätta på armen i alla möjliga storlekar. Personligen gillar jag inte att ha den där utan har en som spänns runt midjan istället. Finns en massa olika modeller och dom är oftast i neopren och sitter tight och bekvämt. Det finns speciella löpar midjebältes iphonehållare – googla och du skall finna ..:)

Hörlurar har jag en sportmodell som sitter med en böj över örat istället. Går att justera och sitter bra, stilla och bekvämt. Och vattentäta så man kan tvätta av dem när dom blir äckliga

Jag kan nog inte ha något man sätter runt midjan.. Springer med hund och har bälte för det ändamålet på mig. Kanske iofs går att fästa telefonen på ngt sätt i mitt hundförarbälte..

:)

Jag kan nog inte ha något man sätter runt midjan.. Springer med hund och har bälte för det ändamålet på mig. Kanske iofs går att fästa telefonen på ngt sätt i mitt hundförarbälte..

:)

*KL*

Så här års har det blivit löpband på gym och nu undrar jag vad ni som också gör detta har för skor? Jag behöver inomhusskor på gymet men vilka är tillräckligt bra för just löpbandet? Finns det något som funkar som "kombisko inne" för pronationslöpare? Det känns knepigt att lägga lika mycket pengar på detta som på uteskorna.

kl
Jag tänkte hoppa in här, jag är ganska ny på löpning. Idag påbörjade jag C25K-programmet (dvs jag ska lära mig jogga 5km på 9 veckor). Just nu springer jag på löparbandet men när vädret tillåter (barmark och ljummet) så tänker jag försöka ta mig ut och springa. Jag tränar på gym, simmar ibland och tränar lite kickboxing annars och mitt mål är att 1) gå ned i vikt; 2) få bättre kondis och 3) hitta en effektiv konditionsträning där jag både får komma ut och får egen tid :)

Har någon av er en bra övning om man är lite instabil i knät? Jag tänkte att jag skulle försöka att förebygga de små bekymmerna jag har med knäskrället.

PS Sjalen jag har köpt ett par allround skor som får komma ut till våren. Till hösten (om jag blir riktigt löpbiten) kommer jag nog köpa både ett inomhus par till löpbandet och ett par broddade för utomhusbruk.

Jag skrubbar upp mina utomhusskor så de är rena när jag springer inomhus under vintern.

KOfunda: utfall var noga med att knät är rakt över och inte flexar utåt eller inåt.

Körde ck25 förra våren med lysande resultat (för mig då) har just anmält mig till min första halvmara :-) så jag tar etapp 1 nu att köra milen på under 60 minuter via ett 12 veckors program och sen ökar vi därifrån (springer milen just nu men strax över timmen och så är man lite ringrostig då jag åkt mycket skidor för att fixa en av deltävlingarna i min Umeklassiker). Gillar det upplägget jättebra - lagoma ökningar så benhinnor mm hänger med!

Kl

Är det någon här som ska vara med på Haglöfs Night Trail i Kungsängen, Upplands-bro? :laugh:

*KL*

Jag springer rätt mycket nu, men måste väl börja fundera på vilken riktning jag vill ta med mitt springande.

Målet för första halvåret är att springa milen under 55 minuter (har gjort 56.35 som snabbast i år, så det känns inte orimligt).

Sen har jag börjat smyga mig över milen också, har gjort två pass på 15 km. Men jag tror inte att jag ska öka distansen förrän jag har klämt ner tiden till 6 min/km.

Sen har jag sprungit ett par korta pass i sockiplast, jätteskönt och nyttigt för fötterna att få röra sig fritt. Det ska jag fortsätta med som omväxling/fotgymnastik.

Underlaget är ganska tråkigt nu, så jag springer mest på trottoarerna där snön har smält bort. Halkan är inget bekymmer, det är ju bara att kränga på sig brodd, men det är jobbigt när det är knöggligt och ojämnt. Jag längtar efter att snön ska smälta bort så att det går att springa i skogen igen!

KL

Dagens tips ;)

Läste att för att slippa håll i sidan, ska man andas ut när vänsterfoten tar i marken. Dom allra flesta andas tydligen ut när högerfoten tar i och det ger stor belstning på mellangärde och lever vilket kan ge mjälthugg.

Så detta ska jag försöka tänka på imorron när det är dags igen.

*KL*

Så här års har det blivit löpband på gym och nu undrar jag vad ni som också gör detta har för skor? Jag behöver inomhusskor på gymet men vilka är tillräckligt bra för just löpbandet? Finns det något som funkar som "kombisko inne" för pronationslöpare? Det känns knepigt att lägga lika mycket pengar på detta som på uteskorna.

En utomhussko är mycket tyngre än vad en inomhussko är. Jag skulle inte vilja springa regelbundet på utomhusskor inne på ett löpband. Fruktansvärt osmidigt!

En utomhussko är mycket tyngre än vad en inomhussko är. Jag skulle inte vilja springa regelbundet på utomhusskor inne på ett löpband. Fruktansvärt osmidigt!

Vad är definitionen på utesko och innesko? :confused: Mina tävlingsskor väger hälften så mycket som ett par högdämpade joggingskor, men båda är avsedda för asfalt i första hand.

Jag springer i blandade skor: väldämpade Asics GT-2170 när benen är slitna, i lätta, snabba adizero adios på fartpass och löpband, och i merrell pace glove ("barfotasko") emellanåt. Löpbandet är rätt dämpat i sig, så ett par väldämpade skor kan kännas svampiga och är onödigt klumpiga för ändamålet.

nja, en löpsko är ju en löpsko. En "allmän" inomhussko är kanske inget man tränar löpning med på något seriösare sätt. Vikten är ju en historia i sig, finns ju både tyngre och superlätta beroende på vad för löpning man sysslar med, eller bara som ombyte.

Ja, du säger det ju själv, ett par väldämpade skor som man i regel använder utomhus är klumpigare på ett löpband som är dämpande i sig.

Pronation handlar om vad du har för steg(isättning) och vad du behöver för sko för att balansera upp foten, inte om hur du springer på olika underlag.

nja, en löpsko är ju en löpsko. En "allmän" inomhussko är kanske inget man tränar löpning med på något seriösare sätt. Vikten är ju en historia i sig, finns ju både tyngre och superlätta beroende på vad för löpning man sysslar med, eller bara som ombyte.

Det håller jag med om. Man ska inte springa i andra skor än löpskor. Däremot kan man mycket väl välja en lättare och tunnare löpsko till löpband.

Men det har ju inget att göra med om det är en utomhussko eller inte. Kalla det vid dess skotyp isf. Det finns en uppsjö olika varianter på utomhusskor (väldämpade, minimalistiska, racing flats, terrängskor av olika slag) som är så väsenskilda att de knappt kan användas för samma ändamål.

Samtidigt har jag bara sett ett ytterst fåtal "löpbandsmodeller" (som i mina ögon är en ren bluff, lite dyrare ompacketering av en mediumdämpad standardsko).

*KL*

Jag har ett par Saucony Kinvara när jag springer på löpband. Tycker att de är perfekta skor för löpbandet. Men jag har även sprungit i andra skor, både i tjockskor och lite lättare skor som t.ex. Asics DS Racer och Asics Hyperspeed.

En rätt dämpad men hyfsat lätt sko med lätt pronationsstöd som jag tycker att du kan titta på är Asics DS Trainer.

*kl*

Jag börjar känna mig lätt uppstressad nu. Det bara 3 månader till Göteborgsvarvet och jag har inte sprungit på flera månader… Dels pga av lite benhinneproblem och sen väder och den ständiga bristen på lediga löpband på gymmet.

Men ikväll ska det ske! Snömodd och beckmöker till trots..

Är det flera som skall springa i Göteborg?

Jag ska springa Varvet.

Har också haft lite kruxiga ben under vintern, men nu är jag uppe på 3 mil i veckan utan gnäll så det verkar ha gått bra med upptrappningen. Springer kvalitetspassen på band än sålänge, det är för risigt underlag ute för att våga springa fort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka