Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det låter både fantastiskt och skitjobbigt på samma gång :D

Ja men det är lite så! Det gamla uttrycket "upp som en sol och ned som en pannkaka" tar sig verkligen fysisk form under klinikterminerna! Ibland känner jag mig som en riktig stjärna för att i nästa sekund känna mig som ren skit. Men det tar sig och jag märker ju att det går framåt :D

Vad roligt med praktikplats, hoppas du får den! Jag har inte följt tråden så bra så ursäkta frågan men; vad är det för praktik? Över sommaren eller något som tillhör en kurs? :)
 
Vad har man som studerande för rättigheter när det gäller tentarättning?

Om:
-Betygsskalan presenteras efter att man fått tillbaka resultatet på tentan
-Reglerna för Fx finns ingenstans att hitta och verkar godtyckliga.Hur godtyckliga får de vara?

Det är en mattekurs och allt delas in i poäng, så det finns inte många varianter på rätt och fel.
 
Vad roligt med praktikplats, hoppas du får den! Jag har inte följt tråden så bra så ursäkta frågan men; vad är det för praktik? Över sommaren eller något som tillhör en kurs? :)

Det är en praktikkurs på 7,5 hp som man får göra när som helst (den är inte obligatorisk), men det är så fullt under terminerna så jag tänkte göra den i sommar. 4 veckor för att prova på hur det är att jobba som agronom :)
 
Det är en praktikkurs på 7,5 hp som man får göra när som helst (den är inte obligatorisk), men det är så fullt under terminerna så jag tänkte göra den i sommar. 4 veckor för att prova på hur det är att jobba som agronom :)

Låter superspännande! Ska hålla tummarna för att du får praktikplatsen! :)

Du har väl bara 1 år kvar efter sommaren va? Eller är det ett halvår?
 
Åh, hela min fredag och helg är förstörd. Fick U på min senaste uppsats och är så jävla besviken. :( Det är verkligen inte det bästa jag gjort men betyget är helt oberättigat. Jag satt och intalade mig själv att ett G faktiskt är okej (bara fått VG hittills och det är såklart vad jag siktar på) när jag skulle logga in och kika på betyget och får se ett jävla U?!

Åh, fyfan. Självförtroendet fick sig verkligen en törn. Hur värt är det att tjafsa emot egentligen? Bara att komplettera och se glad ut antar jag?
 
Har ni sökt kurser till hösten förresten? Sista dagen idag! :)

Jag har sökt handledarkursen, vilken ger behörighet att handleda studenter när man väl är ute i verkligheten själv, samt utbytesstudier till San Frasisco eller New York. Egentligen är handledarkursen en plan B om utbytet till USA inte skulle fungera men jag funderar allvarligt på att göra både och.
 
Åh, hela min fredag och helg är förstörd. Fick U på min senaste uppsats och är så jävla besviken. :( Det är verkligen inte det bästa jag gjort men betyget är helt oberättigat. Jag satt och intalade mig själv att ett G faktiskt är okej (bara fått VG hittills och det är såklart vad jag siktar på) när jag skulle logga in och kika på betyget och får se ett jävla U?!

Åh, fyfan. Självförtroendet fick sig verkligen en törn. Hur värt är det att tjafsa emot egentligen? Bara att komplettera och se glad ut antar jag?

Om du inte håller med om bedömningen, utifrån de kriterier som finns uppsatta, och kan visa på var du tycker att du uppfyller kriterierna som examinatorn inte tyckt att du uppfyllt, så är det värt att prata med examinatorn. Antingen så har examinatorn missat och du får ditt G, eller så får du större förståelse om varför bedömningen blev U och du lär dig något mer på köpet.
 
Om du inte håller med om bedömningen, utifrån de kriterier som finns uppsatta, och kan visa på var du tycker att du uppfyller kriterierna som examinatorn inte tyckt att du uppfyllt, så är det värt att prata med examinatorn. Antingen så har examinatorn missat och du får ditt G, eller så får du större förståelse om varför bedömningen blev U och du lär dig något mer på köpet.

Jag har frågat vår andra handledare om hon kan ge en second opinion och kommer kontakta han som bedömde min uppsats. Jag anser verkligen inte betyget rättvist och tycker till och med att kommentarerna är felaktiga. Vi får väl se vart det leder. Jag blev verkligen chockad - under tio år som studerande har jag vad jag minns inte fått ett enda U på en inlämning någonsin. Känns verkligen jättemärkligt, men någon gång ska ju vara den första... :cool:
 
Det slog mig precis att jag bara sökt en enda kurs på campus, en 7.5a, nästa termin och den börjar inte förrän period två och går på halvfart. Jag hoppas verkligen att jag kommer ha så bra disciplin som möjligt och klara av distansstudier. Tanken bakom att läsa på distans är att jag hoppas på att kunna få ett extra-jobb och kanske hoppa alla studier förutom campus-kursen + en till 7.5a för att behålla lägenheten, men inte behöva ta ut något CSN. Studierna är lite "back-up"-plan just nu.
 
Vad har man som studerande för rättigheter när det gäller tentarättning?

Om:
-Betygsskalan presenteras efter att man fått tillbaka resultatet på tentan
-Reglerna för Fx finns ingenstans att hitta och verkar godtyckliga.Hur godtyckliga får de vara?

Det är en mattekurs och allt delas in i poäng, så det finns inte många varianter på rätt och fel.
Som jag förstått det så har man i min skola iallafall rätt till att överklaga om man tycker att ens lärare har bedömt ens prov felaktigt.

Och med reglerna för Fx så brukar det vara x-antal poäng under godkänt men där tycks det variera beroende på vilken lärare man har.. Så tror det är lite att läraren gör en bedömning baserat på vilka kunskaper och förståelser studenten har lyckats påvisa. Det eller strikt tex. ett poäng under E.

Så har jag förstått detta iallafall och kan inte så mycket om rättigheter tyvärr...
 
Start för ny kurs idag, och med den kom en litteraturlista på 7 böcker med snittpris på 500 kr st. Yay. Har klickat hem de två som jag tror mig få mest användning av även i framtiden (en av dom fick jag tips om på senaste praktiken och den andra såg himla bra ut när jag bläddrade i lärarens exemplar), och hoppas att jag klarar mig med att läsa på biblioteket när det gäller övriga.

Som svar på höstkursfrågan har jag sökt fyra st 7,5hp på distans, men vet inte om jag kommer läsa någon. Två av dom vill jag mest se om jag kommer in på, och dom andra två hör inte ihop med framtida arbete så dom hoppar jag om det känns som för hög arbetsbelastning. Den som jag mest troligt läser, om jag blir antagen, är i så fall en kurs om bildbehandling i photoshop :D
 
Alltså ibland... Vissa föreläsare är så oinspirerande. Läser innantill på powerpointen, snacka om att man tappar motivationen till att lyssna då O_o Det känns liksom som att man slösar tid på att sitta där.

Och ja, jag är på en sån föreläsning i skrivande stund, därav bukepausen...
 
@zassoo I feel ya! :(

Själv har jag just insett att jag nog missat att skicka in en rapport. En rapport som skulle vara inne i oktober 2015 :nailbiting: Jag måste börja hålla bättre koll på mina inrapporterade poäng. Upptäckte nämligen fadäsen häromdagen då jag plötsligt insåg att jag saknar 1,5 poäng från den pyttekurs vi hade första veckorna på höstterminen. Så nu har jag skrivit ett rätt förödmjukande mejl till kursansvarig där jag bifogat den slarvigt skrivna rapporten jag ändå hittade på dator :banghead:
 
Ny i tråden :)
Är utbildad lärare i Biologi och naturkunskap, gymnasiet, men älskar att vidareutbilda mig.
Har hittat edX :heartheart https://www.edx.org/ och läst klart 4 kurser i astrofysik från Australiens universitet, läser nu parallellt en kurs från KTH, Human spaceflight samt en kurs från Harvard i biokemi, jag har redan läst biokemi men det var hundra år sedan så detta är ytterlig sätt att uppdatera sig :up:
 
@Araminta Haha tack! Men jag står inte ut så jag drar hem nu ändå :angel:

Åh nej, vilken tabbe med rapporten! :eek: Tur att du upptäckte det! Så det inte blir strul med CSN eller antagningen... Hoppas det löser sig smidigt!
 
Alltså ibland... Vissa föreläsare är så oinspirerande. Läser innantill på powerpointen, snacka om att man tappar motivationen till att lyssna då O_o Det känns liksom som att man slösar tid på att sitta där.

Och ja, jag är på en sån föreläsning i skrivande stund, därav bukepausen...

Är vi på samma föreläsning? :D
Avskyr sådana här föreläsningar. Sån slöseri med tid när jag istället hade kunnat spendera två timmar på slösurf... :angel:
 
@Araminta Haha tack! Men jag står inte ut så jag drar hem nu ändå :angel:

Åh nej, vilken tabbe med rapporten! :eek: Tur att du upptäckte det! Så det inte blir strul med CSN eller antagningen... Hoppas det löser sig smidigt!

Nejdå, det handlar om 1,5 högskolepoäng och en rapport på en dryg A4 ;) Troligen därför jag glömt den - pytteuppgift som försvunnit i fokuset på större (viktigare) uppgifter. Men det är störande lika fullt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 903
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp