Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Underbara fredagskväll :cautious: Jag sitter med en släpande komplettering för ett missat PBL-seminarium. Det är så oerhört svårt att ta igen muntliga seminarier skriftligt - halva grejen med PBL är ju just diskussionerna och möjligheten att bolla av varandra. Ensam och i skrift så blir det jättesvårt att veta hur stort och djupt jag ska skriva :confused:

Nåväl, motivationen till ämnet är det egentligen inga fel på. Satan i gatan vad betydelsefull en duktig föreläsare/handledare kan vara :heart Det är en ren fröjd att bara få titta på när hon jobbar; enormt kunnig, genuint nyfiken på varje patient och en positiv energi som smittar. Jag har så löjligt roligt under mina praktikdagar att jag knappt förstår att det är heltidsstudier jag håller på med :p
 
Gör mitt första inhopp i tråden!
Fler än jag som ska skriva kandidatarbete (C-uppsats) om några veckor? :nailbiting:
Vi har precis fått de första instruktionerna med vad som gäller (datum, upplägg, akademisk skrivande :banghead: mfl). Känns som om de tio veckorna kommer gå alldeles för fort, hur ska man hinna?!
 
Underbara fredagskväll :cautious: Jag sitter med en släpande komplettering för ett missat PBL-seminarium. Det är så oerhört svårt att ta igen muntliga seminarier skriftligt - halva grejen med PBL är ju just diskussionerna och möjligheten att bolla av varandra. Ensam och i skrift så blir det jättesvårt att veta hur stort och djupt jag ska skriva :confused:

Nåväl, motivationen till ämnet är det egentligen inga fel på. Satan i gatan vad betydelsefull en duktig föreläsare/handledare kan vara :heart Det är en ren fröjd att bara få titta på när hon jobbar; enormt kunnig, genuint nyfiken på varje patient och en positiv energi som smittar. Jag har så löjligt roligt under mina praktikdagar att jag knappt förstår att det är heltidsstudier jag håller på med :p

Jag som får in mycket ersättningar för missade PBLträffar säger: Jag tycker inte du ska tänka så mycket på hur djupt du BÖR gå, utan skriv utifrån vad du hade velat diskutera om du var med och hade fått bestämma. Jag skulle bli överlycklig för en ersättning där någon dessutom funderar lite mer över själva diskussionen och vad den kunde ha gett. T ex att "i den här frågan har jag tänkt såhär och läst detta, jag har dock också lagt märke till det här spåret men har inte gått det spåret själv, så jag hade hoppats på att någon annan i gruppen hade gjort det så att vi kunde diskutera x utifrån perspektiven z och y". Såna analyser skulle visa mig att studenten verkligen funderat över vad momentet innebär.
 
Nästa tisdag har jag min första tenta. Känner mig nervös för jag vet inte alls hur mycket jag bör plugga på. Ämnet är inte det mest inspirerande heller, Hälsa, etik och lärande, så man vill inte kugga och behöva göra om den.
 
Idag var jag på intervju för den där privata praktikplatsen som jag så gärna vill till! Konkurrerar med 10 andra klasskamrater... Fy det var inte kul! Jag var lite smånervös innan och kan ha gett ett lite väl speedat intryck. Skulle varvat ner lite. Men fördelarna (att jag har mycket erfarenhet av att arbeta med barn, att jag hade körkort, att min handledare är stort namn inom området, att jag var litet äldre än de andra, att jag har en långsiktig vision och ställde frågor kring framtida arbete hos dem osv) kanske kan ha vägt upp för det. Hoppas! Håller tummarna nu, hoppas på ett snabbt (positivt) svar :)

Jag fick praktikplats hos dem! Snabba puckar :) Så himla glad!!
 
Åh vad kul, grattis!! :):)

Tack!! Ska bli underbart att få träffa barn- och ungdomar igen på regelbunden basis. Och faktiskt pröva på yrket i praktiken (förutom vårt patientarbete). Det är en arbetsplats med bredd så jag får både utföra individual- och gruppbehandling, utredning samt utbildning. Så spännande, längtar till hösten!
 
Fick resultatet från bild & funktionsmedicins tentan idag, och hade på något magiskt sätt lyckats nå godkänt!:D
Så nu har en stor sten släppt från mina axlar, för detta innebär att jag inte behöver göra omtenta i den kursen, och i princip redan är klar med hemtentan i nuvarande kurs vilket ger mig en månad att nästan enbart lägga tid på plugg inför den superdupermega viktiga omtentan i anatomi och fysiologi!
 
Fick resultatet från bild & funktionsmedicins tentan idag, och hade på något magiskt sätt lyckats nå godkänt!:D
Så nu har en stor sten släppt från mina axlar, för detta innebär att jag inte behöver göra omtenta i den kursen, och i princip redan är klar med hemtentan i nuvarande kurs vilket ger mig en månad att nästan enbart lägga tid på plugg inför den superdupermega viktiga omtentan i anatomi och fysiologi!
Vilket program läser du?
 
Sitter nu och fipplar lite med mitt projektarbete (=b-uppsats) och jag är så o-intresserad! Det känns som att alla andra har så otroligt mycket mer intressanta arbeten och det går så bra för dom medan jag mest springer runt i cirklar. Att min handledare är bortrest och inte kommer tillbaka förrän 2 dagar innan inlämning gör inte saken speciellt mycket bättre.. Men det blir nog bra tillslut. *andas*
 
Två veckor kvar av plugg på 250%, och jag kan lugnt säga att jag inte tänker göra nåt sånt igen. Framöver blir det max 150%, om ens det. Fy farao.

Kvar innan påsk är:
Daglig praktik
Inlämningsuppgift om patientfall, 4-5 sidor
Hemtenta (inlämningsuppgift 4-5 sidor)
Opponering på någon annans hemtenta
Två onlinetentor
Forumdiskussion (måste skriva ett stort inlägg, och besvara minst två av de andras)

Håller på att bli galet sliten nu, men ser ljuset i tunneln. Ska försöka beta av forumdiskussionen idag och i helgen ska jag göra så mycket jag bara orkar på inlämningsuppgifterna (förhoppningsvis blir en av dom helt klar då, så den kan skickas in).

Det ska bli så vansinnigt skönt med påsklov sen, när allt är färdigt.
 
Visade sig idag att inte ens 50 % av klassen hade klarat tentan, känner mig jäkligt glad ( och lite stolt) att jag faktiskt lyckades! Haft som himla dipp med självförtroendet inom studierna senaste terminen så detta gjorde att jag känner mig lite mer motiverad igen!:)

Vilket gjorde att jag satte igång med omtentaplugget idag, och pluggat njurfunktionen större delen av dagen. Och till råga på allt så känns det faktiskt riktigt bra, och jag förstår vad tusan det är han babblar om :D
 
Två veckor kvar av plugg på 250%, och jag kan lugnt säga att jag inte tänker göra nåt sånt igen. Framöver blir det max 150%, om ens det. Fy farao.

:eek: :eek: Hur lyckades du alls komma upp i 250% från första början? Skönt att du hittar ljuspunkter och ändå känner att det är görbart - jag hade gett upp på fläcken :p
 
:eek: :eek: Hur lyckades du alls komma upp i 250% från första början? Skönt att du hittar ljuspunkter och ändå känner att det är görbart - jag hade gett upp på fläcken :p
100% på mitt program, och sen tre 7,5-poängskurser som går på halvtid. Att jag kunnat komma in på allihop beror på att mitt program inte går via antagning.se efter att man kommit in på första terminen.

Fick gjort den där forumdiskussionen idag i alla fall. Så i den kursen är bara en onlinetenta kvar (om jag inte måste komplettera en tidigare inlämningsuppgift, den är inte betygsatt än). Gudomligt skönt!
 
Den här bergochdalbanan är ju ... intressant. Igår låg jag nästan på botten och kände att allt var hopplöst, och idag gick allting så otroligt bra att det känns toppen att plugga igen :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp