Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
När man försöker plugga och huvudet känns som ett stort fluff inuti och huvudvärken dunkar i tinningarna... :crazy: Det går inte så bra. Jag får nog ge upp ett par timmar och försöka senare idag känns det som.

Hur gör ni när huvudet inte är med?
Då lägger jag ner för stunden, tar ett break med powernap, promenad eller mellanmål. Har bränt ut hjärnan för många gånger för att bara köra på, det sabbar bara för framtiden. Bättre att bryta och vända problemen för att kunna ta nya friska tag. Tycker ändå inte att man lär sig något om man försöker köra på i dom stunderna.
Ibland kan det räcka med ett miljöombyte, som att flytta böckerna till matbordet och göra lite gympaövningar i nån minut innan jag fortsätter, men blir det inte bättre inom några minuter så lägger jag ner. Hjärnan är trots allt viktigare än studierna, resonerar jag numera.
 
Sitter på Ackis och väntar på ronden så jag vet när fotleden jag bröt i fredags kväll ska opereras.

Blandar Bukesurfande med facebook och mikroskoperingspreparat, förhör på det på fredag, tur att vi har det mesta av de upplagda på kurssidan.
 
Sitter på Ackis och väntar på ronden så jag vet när fotleden jag bröt i fredags kväll ska opereras.

Blandar Bukesurfande med facebook och mikroskoperingspreparat, förhör på det på fredag, tur att vi har det mesta av de upplagda på kurssidan.

Fy, stackare! Hoppas på bra läkning för foten.
 
Har helt kommit av mig pga sjukdom :down: Idag känner jag mig hyfsad igen så jag har tagit tag i ett quiz på kurshemsidan som måste göras. Inte speciellt svårt men det gör i alla fall att jag känner mig lite produktiv :p
 
@Kamomilla och @zassoo Det var värst vad folk är skadade och sjuka just nu :( Vi har haft ett rejält manfall i i klassen senaste veckan och på jobbet är det ren panik för att få ihop tillräcklig bemanning. Krya på er båda två!

För egen del så rullar det på med viss förvirring. Vi har ett seminarium och en workshop på torsdag som verkar ha fallit i kollektiv glömska. Instruktionerna dök upp på portalen för ett par veckor sen men i övrigt har det varit helt tyst om det. Kursansvarig verkar ha väldigt stor tilltro till att vi lusläser allt som dyker upp och gör saker utan påminnelse - något det väl varit si och så med :p Med sjuttioelva olika gruppkonstellationer och individuella scheman så är det dock betydligt mer ett logistiskt pussel än några vidare utmanande uppgifter.

Nu är det PBL som gäller :wtf:
 
Jag har idag varit och träffat min praktikplats :) det verkar vara supertrevliga kollegor, och ska dit igen och prata sommarjobb nån dag nu :up:

Min omtenta lämnades in igår, hoppas hoppas hoppas jag är godkänd, vill gärna ha tillbaka mitt csn nu :crazy:
 
Alltså, jag fixar inte PBL-plugg :arghh: Min hjärna har lärt sig att jag kan glida igenom det på ren retorik och de små bakgrundskunskaper som föreläsningar/praktik ändå gett. Motivationen är som bortblåst samtidigt som det dåliga samvetet gnager i mig. Har haft hela eftermiddagen på mig och ändå sitter jag och panikläser nu, halv nio på kvällen utan att få in ett ord av det som står. Blir så trött på mig själv :banghead:
 
I studiehandledningen står det att ena kursen ska innehålla fyra duggor (och inom vilka områden). Idag la dom upp en femte inom ett helt annat område. Får man göra så när det gäller obligatoriska duggor? För att ha chans på VG i kursbetyg måste man skriva minst 90% på varje dugga, och dom är rätt svåra.
 
I studiehandledningen står det att ena kursen ska innehålla fyra duggor (och inom vilka områden). Idag la dom upp en femte inom ett helt annat område. Får man göra så när det gäller obligatoriska duggor? För att ha chans på VG i kursbetyg måste man skriva minst 90% på varje dugga, och dom är rätt svåra.

Vad står det för examinerande moment i kursplanen? Eller är det det ni kallar studiehandledning? Hos oss (LU) ska samtliga examinerande moment stå i kursplanen som ska finnas ute innan kursstart.
 
Vad står det för examinerande moment i kursplanen? Eller är det det ni kallar studiehandledning? Hos oss (LU) ska samtliga examinerande moment stå i kursplanen som ska finnas ute innan kursstart.
I kursplanen står bara det här om examination:
"Examinationsformer
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examination sker genom skriftlig uppgift."
Där nämns inga duggor (den skriftliga uppgiften är en hemtenta, där vi sedan ska opponera på varandras).
I kursplanen står det heller ingenting om den praktiska uppgiften vi ska genomföra.

Studiehandledningen är en mer pratglad variant av kursplanen, där det brukar vara mer ingående vad varje moment innebär, deadlines och sånt. En handledning för studierna, som en av mina lärare på GU sa (denna kurs är dock på LiU). I den nämns alltså inte denna femte dugga.
 
@cili Låter väldigt märkligt :confused: Jag skulle kolla upp det där med din studentförening (eller annan instans med koll på universitets skyldigheter gentemot studenter) om jag var du.
 
Sådär ja, nu är den där extraduggan avklarad med 94% rätta svar. Och kursen ges på LNU, inte LiU som jag påstod förut (där har jag däremot läst en hel del andra distanskurser förut :p ).

Nu börjar jag se ljuset i tunneln för de kurser som pågår (samtliga tar slut i påsk). Kvar är:
Programmet: 3 veckor praktik + inlämningsuppgift
Styrkekursen: uppsats + opponering
Kostkursen: webtenta
Hälsokursen: forumdiskussion och webtenta

Det som känns värst är styrkeuppsatsen, där vi ska skriva 4-5 sidor (exkl referenser och bilagor) om en specifik idrott och lägga upp träningsprogram för att träna specifika delar som behövs inom den idrotten samt ett årslångt schema. Jag funderar på om jag kan få till det med ridning. I exemplen står bl.a. fotboll, där man kan dela upp i löpning, dribbling och skott. Men hur kan man tänka motsvarande med ridningen (t.ex. dressyr). Att det kräver styrka och skulle passa fint med styrketräning för att förbättra prestationen är ju givet, men hur delar jag in det i olika moment?
Just nu tänker jag mest nedsittning och lättridning. Kanske borde byta till hoppning så jag kan lägga in fältsits också ;)
 
Sådär ja, nu är den där extraduggan avklarad med 94% rätta svar. Och kursen ges på LNU, inte LiU som jag påstod förut (där har jag däremot läst en hel del andra distanskurser förut :p ).

Nu börjar jag se ljuset i tunneln för de kurser som pågår (samtliga tar slut i påsk). Kvar är:
Programmet: 3 veckor praktik + inlämningsuppgift
Styrkekursen: uppsats + opponering
Kostkursen: webtenta
Hälsokursen: forumdiskussion och webtenta

Det som känns värst är styrkeuppsatsen, där vi ska skriva 4-5 sidor (exkl referenser och bilagor) om en specifik idrott och lägga upp träningsprogram för att träna specifika delar som behövs inom den idrotten samt ett årslångt schema. Jag funderar på om jag kan få till det med ridning. I exemplen står bl.a. fotboll, där man kan dela upp i löpning, dribbling och skott. Men hur kan man tänka motsvarande med ridningen (t.ex. dressyr). Att det kräver styrka och skulle passa fint med styrketräning för att förbättra prestationen är ju givet, men hur delar jag in det i olika moment?
Just nu tänker jag mest nedsittning och lättridning. Kanske borde byta till hoppning så jag kan lägga in fältsits också ;)

Måste du dela in det i den typen av moment?
Kan det inte istället vara bålstyrka, balans och koordination eller nåt?
 
Sådär ja, nu är den där extraduggan avklarad med 94% rätta svar. Och kursen ges på LNU, inte LiU som jag påstod förut (där har jag däremot läst en hel del andra distanskurser förut :p ).

Nu börjar jag se ljuset i tunneln för de kurser som pågår (samtliga tar slut i påsk). Kvar är:
Programmet: 3 veckor praktik + inlämningsuppgift
Styrkekursen: uppsats + opponering
Kostkursen: webtenta
Hälsokursen: forumdiskussion och webtenta

Det som känns värst är styrkeuppsatsen, där vi ska skriva 4-5 sidor (exkl referenser och bilagor) om en specifik idrott och lägga upp träningsprogram för att träna specifika delar som behövs inom den idrotten samt ett årslångt schema. Jag funderar på om jag kan få till det med ridning. I exemplen står bl.a. fotboll, där man kan dela upp i löpning, dribbling och skott. Men hur kan man tänka motsvarande med ridningen (t.ex. dressyr). Att det kräver styrka och skulle passa fint med styrketräning för att förbättra prestationen är ju givet, men hur delar jag in det i olika moment?
Just nu tänker jag mest nedsittning och lättridning. Kanske borde byta till hoppning så jag kan lägga in fältsits också ;)

Övningar till häst (med sadel, utan sadel) och övningar utan häst?
 
Idag var jag på intervju för den där privata praktikplatsen som jag så gärna vill till! Konkurrerar med 10 andra klasskamrater... Fy det var inte kul! Jag var lite smånervös innan och kan ha gett ett lite väl speedat intryck. Skulle varvat ner lite. Men fördelarna (att jag har mycket erfarenhet av att arbeta med barn, att jag hade körkort, att min handledare är stort namn inom området, att jag var litet äldre än de andra, att jag har en långsiktig vision och ställde frågor kring framtida arbete hos dem osv) kanske kan ha vägt upp för det. Hoppas! Håller tummarna nu, hoppas på ett snabbt (positivt) svar :)
 
Idag var jag på intervju för den där privata praktikplatsen som jag så gärna vill till! Konkurrerar med 10 andra klasskamrater... Fy det var inte kul! Jag var lite smånervös innan och kan ha gett ett lite väl speedat intryck. Skulle varvat ner lite. Men fördelarna (att jag har mycket erfarenhet av att arbeta med barn, att jag hade körkort, att min handledare haft rätt inriktning, att jag var litet äldre än de andra, att jag har en långsiktig vision och ställde frågor kring framtida arbete hos dem osv) kanske kan ha vägt upp för det. Hoppas! Håller tummarna nu, hoppas på ett snabbt (positivt) svar :)

Jag håller tummar och tår! :up::up::up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
529
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp