Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Martenix Försök komma ihåg om läraren/föreläsarna pratat om något som "extra viktigt" och liknande - det brukar alltid hjälpa.
Jag vill i alla fall skriva lite på varje fråga så snart som möjligt, så har man något gjort om det blir tidsnöd.
Tänk till en extra gång om vad de egentligen är ute efter så du inte svarar på något helt annat. Böcker/information på nätet (med källor!) brukar vara ok vid hemtentor och man kan alltid prata med någon kursare (men inte skriva av/skriva samma sak)
 
Vissa av oss behöver lite tid att komma in i universitetsvärlden. Jag klarade min första tenta med minsta möjliga marginal och kämpade sedan hårt för att hitta en bättre studie - och tentateknik. Första promemorian gick rätt bra men även där har mycket hänt sen första försöket. Nu för tiden rullar det på rätt bra, men det tog nog ett halvår eller så innan jag kom in i det.
Heh, jag har nu pluggat vid universitetet tre terminer med ett par små avbrott/-hopp :angel: Men känner mig fortfarande lite malplacerad, även om jag trivs väldigt bra just under föreläsningarna och seminarierna.
Och jag misslyckades på min första tenta trots att det kändes bra, kanske det sög musten ur mig. Men fick iallafall ett D i våras och nu ett E :)
 
Har aldrig tid att hänga här längre så hänger med dåligt i tråden men IIIHH, idag har vi fått våra handledningsgrupper inför utbildningsterapin. Känner både ångest och glädje samtidigt, konstig känsla. Snart får vi egna klienter! :D
 
@cherie Så spännande! :)

-------------------
Då har båda mina projektarbeten startat. Jag tycker att jag har hamnat i rätt så bra grupper, känns skönt! Ekonomiprojektet ska vara klart innan jul, där ska vi undersöka om det kan vara aktuellt för vår lantbrukare (som har ställt upp som exempel med sin gård) att sälja köttet från stutproduktionen i köttlådor direkt till konsument, vi ska bl.a. göra en ny driftsplan för gården. Kan bli intressant men svårt att veta hur vi ska börja. Hoppas att vi får lite vägledning på måndag.
Avelsprojektet ska vara klart i början på januari men vi har kommit överens om att försöka ha det klart innan jul, alla vill ha lite ledigt. Vi ska göra ett avelsprogram för en fiktiv produktionsgren, i vårt fall äggproduktion från struts :D Kan bli kul!
 
@zassoo Känner igen båda projekten, misstänker att de inte byter ut de. Själv hatade jag ekonomiarbetet mest för att min hjärna aldrig fattat ekonomiska termer (och då har jag ändå pluggat ekonomi innan jag började på husdjur).

Själv är jag dunderförkyld med en omtenta nästa vecka och ska även skicka in exjobbet (som har haft vila i 3 veckor). Motivationen är inte direkt på topp.
 
Funderar dock på hur ni brukar göra vid hemtentor? Får min första nästa vecka och vet inte riktigt vad jag kan vänta mig. (lite rörig kurs dessutom) Något särskilt ni brukar tänka eller göra vid hemtentor?

Hur jag brukar hantera hemtentor:
  • Läsa igenom alla frågor.
  • Beroende på hur lång tid det är jag har på mig att skriva tentan så lever jag i förnekelse i antingen ett par timmar eller dagar.
  • Läsa igenom alla frågor och skriva in dom i ett dokument.
  • Gråta/ha ångest.
  • Skriva ned allt jag kan "i huvudet" under alla frågor.
  • Gråta/ha lite mer ångest.
  • Svara på alla frågor
*harkel* :o:D
 
@zassoo Känner igen båda projekten, misstänker att de inte byter ut de. Själv hatade jag ekonomiarbetet mest för att min hjärna aldrig fattat ekonomiska termer (och då har jag ändå pluggat ekonomi innan jag började på husdjur).

Själv är jag dunderförkyld med en omtenta nästa vecka och ska även skicka in exjobbet (som har haft vila i 3 veckor). Motivationen är inte direkt på topp.

Nej det är nog samma projekt :) Ekonomin är tuff, jag tycker väl inte riktigt att arbetsbördan motsvarar endast 5 hp... O_o Tror ändå att vi husdjurare har en fördel i och med att vi har pluggat så pass mycket matte innan, vissa från andra program verkar ha svårt att lösa en vanlig ekvation.

Stackare! Vilken kurs är tentan i? Och hur har det gått med exjobbet? :)
 
@zassoo Jag har "omtenta" för hästkursen då jag behövde göra en praktisk del för exjobbet samma dag (gick inte att flytta på). Exjobbet mår nog bra, har inte öppnat det på några veckor som sagt, kan ju hoppas att någon har skrivit klart litteraturdelen åt mig. ;) Har redan bestämt mig för att skriva massor under jullovet (har inget bättre för mig, utan häst blir livet rätt så tomt).
 
Hur jag brukar hantera hemtentor:
  • Läsa igenom alla frågor.
  • Beroende på hur lång tid det är jag har på mig att skriva tentan så lever jag i förnekelse i antingen ett par timmar eller dagar.
  • Läsa igenom alla frågor och skriva in dom i ett dokument.
  • Gråta/ha ångest.
  • Skriva ned allt jag kan "i huvudet" under alla frågor.
  • Gråta/ha lite mer ångest.
  • Svara på alla frågor
*harkel* :o:D

Hmm, var just detta scenario jag föreställer mig att jag skall lyckas undvika... Men nu när jag har det svart på vitt att det är så det går till så stoppar jag huvudet i sanden lite till och låter paniken infinna sig. ;)
 
Precis mailat min ena lärare och frågat efter tre ersättningsuppgifter.. missade ett seminarium förra veckan, missar ytligare ett imorgon samt att jag inte har möjlighet att följa med på en studieresa till Stockholm nästa vecka. Han måste verkligen tycka att jag är en engagerad student!.. eller inte. Ogillar verkligen kursen så det börjar lysa igenom ordentligt nu när det närmar sig juluppehåll och motivationen tryter.
 
Hans ville egentligen ha 50 poäng ekonomi och tror att de tappat bort en nolla ;)

Så är det nog :D Studenterna vi har som hjälplärare sa att "ja vi har förstått att ekonomin har mycket större arbetsbörda än de andra översiktskurserna, stämmer det?" Vilket resulterade i ett högt JA!! från alla i klassrummet :p
 
Här uppe i kylan rullar terminen på, snart är det jul och sen tenta-p och sen är kursen slut :eek: Känns knappt som att jag hunnit börja på den! Blev bara smälld i huvudet med massa bakterier och labbar och sen minns jag inte mer :D Ska påbörja pre-tenta-p nu innan jul och sitta strikt på kvällarna så jag kan vara lite ledig i jul.

Fick ett stetoskop i födelsedagspresent av mamma idag :love: :banana: Testade det genast på mig själv, har tyvärr inget husdjur här som kan agera patient men förhoppningsvis kommer min kombo hem för att äta lunch snart så jag kan undersöka henne :D
 
Åhh läste betygskriterierna inför exjobbet och känner ungefär så här: :nailbiting: :arghh: :yuck: :idea: :confused: :eek:
JAG ÄR INTE REDO!
Jämför mig såklart med de andra i min skrivgrupp och känner mig helt kass :cry:
Har typ inte vågat skicka saker till min handledare heller för att jag känner mig så dålig. Min praktiska del tog alldeles för lång tid och sen har jag inte hittat litteratur på det jag egentligen ville skriva om. :banghead:
 
JAG VILL INTE GÅ I SKOLAN LÄNGRE!!! :arghh::arghh::arghh:

*ligger på golvet och slår med nävarna*

Det är inte kul just nu. På 1,5 vecka ska jag göra två grupparbeten och skriva en tenta. Jag orkar inte. Vill inte. Skoltröttheten är enorm och jag vill helst bara stoppa huvudet i sanden.
Problemet är framför allt att vi inte har fått någon tid alls till ekonomiprojektet. I stort sett 100% är avsatt till föreläsningar mm. Men vi ska försöka göra det så lätt för oss som möjligt i alla fall.

Hej och hå ett steg i taget. Andas. Jullovet har aldrig varit så välkommet...
 
Jag började lista upp en liten att göra-lista inför jul och fick fram detta:
- Hemtenta i arkitekturhistoria, lämnas in senast torsdag
- Hemtenta i arkitekturhistoria, lämnas ut på torsdag (vill jag ha klar innan jag far hem)
- Hemtenta i konserveringsvetenskap, lämnas ut nästa onsdag (vill jag ha klar innan söndag innan jul)
- 3 inlämningsuppgifter i konserveringsvetenskap, 1 idag, en nästa måndag och en nästa tisdag
- 1 labb i konserveringsvetenskap
- Extra seminarieuppgift i konserveringsvetenskap
Jag bara ska klara det så att jag kan vara ledig över jul och nyår! :bump:Sen har jag bara en hemtenta till i arkitekturhistorian och 1 praktisk övning i konserveringsvetenskap och så är jag klar med dessa kurser :up:
 
@zassoo Skönt att det inte bara är jag..

Morgonen har gått i plugg-hetsens tecken. Nu ska jag snart iväg och äta lunch med en ny människa (hästtjej!) och hoppas att inspirationen är kvar när jag kommer tillbaka. Har någon slags inlämning imorgon..
 
@Masqueradee Men fusk, vad är det för labb och praktiskövning ni får ha i konserveringskunskapen?:( Vi hade bara en övning i Burmeisterska huset. Hade hellre haft mer praktiskt i den kursen så det hade varit lite lättare att förstå vissa saker.
-------
Vår lärare har redan hunnit rätta tentan vi skrev i fredags, hade riktigt ont i magen efteråt då jag trodde det gick helt åt skogen.. Hämtade den i receptionen idag och fick se ett VG!!! Min reaktion--->:banana::banana:
 
@LittleJohn Vi har övning i Burmeisterska huset och sen efter jul ska vi ha nå labb. Är inte riktigt hundra på vad det innebär dock om jag ska vara ärlig ;)
----
Nu kan jag minska ned min lista ovan lite då jag precis skickade in en av inlämningsuppgifterna! Nu tillbaka till arkitekturhistoria :arghh:
 
JAG VILL INTE GÅ I SKOLAN LÄNGRE!!! :arghh::arghh::arghh:

*ligger på golvet och slår med nävarna*

Det är inte kul just nu. På 1,5 vecka ska jag göra två grupparbeten och skriva en tenta. Jag orkar inte. Vill inte. Skoltröttheten är enorm och jag vill helst bara stoppa huvudet i sanden.
Problemet är framför allt att vi inte har fått någon tid alls till ekonomiprojektet. I stort sett 100% är avsatt till föreläsningar mm. Men vi ska försöka göra det så lätt för oss som möjligt i alla fall.

Hej och hå ett steg i taget. Andas. Jullovet har aldrig varit så välkommet...

Har ni tagit upp arbetsbördan med kåren? Antalet timmar som läggs på kursen ska ju faktiskt motsvara arbetsbördan i alla fall nåtsånärpåenhöft.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 701
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp