Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@sthu maila blanketten med läsbekräftelse istället!

@Molle__ jag vågade inte till stallet igår och i söndags var det mer trafikrapporter med nya avåkningar är sändning på radion... Nu har ju jag inte så långt dit så taktiken var "man skadar sig inte så mycket i 40 km/h". Vi var på en 80-väg.....
 
Läsbekräftelse? :o

Jag skickade en länk i ett mail + ett vanlig brev med mina uppgifter ifyllda. Nu jäklar måste hon se nåt av det! Skrev dessutom att det hänger på henne om jag ska kunna göra klart examen eller ej, och det är ju faktiskt sant. Får jag inga pengar helst igår kan jag inte fortsätta plugga.
 
Alltså.. Läser en grundkurs i programmering (PERL) på halvfart.
Kursen började lite stökigt, fick inte ut kursmaterialet förrän i måndags och första uppgiften (1 hp) skulle vara klar i söndags. Jag kan absolut ingenting om programmering, så min sambo och Google hjälpte mej en hel del. Tyckte första uppgiftens sista deluppgifter var vrålsvåra så det blev bara något slags halvhjärtat ordbajs bara för att få något inskickat i tid. Till och med sambon, som dels har läst lite PERL själv, är datornörd, van programmerare och väldigt intresserad, tyckte att det var alldeles för invecklat för en grundkurs (alltså för kursen, inte uppgiften!).

Tittade precis på uppgift 2 (också 1 hp), som ska vara inne nästa helg, den är mycket mycket mindre, mer detaljerad beskrivning och mycket enklare. Det kan jag klara på kanske två dagar utan större problem.

Det här verkar helkonstigt.. Bara just därför tänker jag börja skriva min pseudokod i versform eller nåt, liva upp stämningen lite :p
 
Iiiihhh, nu har ämnesförslagen för kandidatarbetet kommit ut! :nailbiting: Vi ska välja 5 av förslagen och rangordna dem, sen är det bara att hoppas att inte alla har valt samma :p Fanns en hel del ämnen jag skulle kunna tänka mig, känns skönt. Däremot har de inte skrivit ut vem som ska vara handledare så jag är lite orolig att det faktiskt är så som en kursare påstod - att vi inte kommer få handledare utan bara ska ta hjälp av varandra :crazy: :confused:
 
Men ååååååh!!!
CSN vill ha ett manuellt skrivet intyg, inte blankett. Det ska stå samma sak på intyget som på blankettet, i princip, och det ska stämplas av handledaren. Och min handledare är visst utomlands utan officiella stämpeln med sig.

Fattar verkligen inte.. Varför skulle det inte gå bra med vanligt ladok-intyg liksom? Men nej, det dög inte. Trots att det står i ladok att kursen går på halvfart över två terminer. Ändå måste jag skicka in separat intyg. Med en officiell stämpel.
Som det dessutom går bra att scanna in.
Jag ska alltså skicka in en kopia av ett intyg på ett intyg. Heja!
 
@zassoo
Inga handledare? :confused: Hur har de tänkt att det ska fungera?
(SLU och deras jäkla besparingar?)
Jag fick ingen hjälp av skrivargruppen när jag skrev kandidaten, fick massor av hjälp av min handledare.
 
@zassoo
Inga handledare? :confused: Hur har de tänkt att det ska fungera?
(SLU och deras jäkla besparingar?)
Jag fick ingen hjälp av skrivargruppen när jag skrev kandidaten, fick massor av hjälp av min handledare.

Jag vet ju inte om det stämmer, fick höra det från en person som jag inte alltid tror på :o Men hon påstod att någon anställd vid SLU sagt detta när hon försökte hitta en egen handledare. Jag tycker att det låter helknäppt... Men vi får se. Ska börja med att reda ut vilka ämnen jag vill ha på min lista :D
 
@zassoo Det låter ju helgalet! När jag skrev min kandidat på SLU hade vi handledare, flera stycken om man ville. Kanske bara inte är bestämt vilka som ska handleda vad än?
 
Någon här som pluggar fristående kurser i hopp om att ta ut en egen examen?

Jag har snart nästan 70hp inom etologi, då främst hundbeteende. Jag har enbart läst det för mitt egna intresse, men börjar nu undra om det går att använda dessa kurser till något konstruktivt, som t ex någon form av examen. Någon som har erfarenhet/kunskap runt detta?
 
@zassoo Det låter ju helgalet! När jag skrev min kandidat på SLU hade vi handledare, flera stycken om man ville. Kanske bara inte är bestämt vilka som ska handleda vad än?

Tidigare år så har det stått handledare vid varje ämne, i år står inga handledare över huvud taget :/ Vi får se... Men ja, det låter lite galet.
 
Iiiihhh, nu har ämnesförslagen för kandidatarbetet kommit ut! :nailbiting: Vi ska välja 5 av förslagen och rangordna dem, sen är det bara att hoppas att inte alla har valt samma :p Fanns en hel del ämnen jag skulle kunna tänka mig, känns skönt. Däremot har de inte skrivit ut vem som ska vara handledare så jag är lite orolig att det faktiskt är så som en kursare påstod - att vi inte kommer få handledare utan bara ska ta hjälp av varandra :crazy: :confused:

Känns mer troligt att alla handledare inte är helt klara?
Däremot hade vi skrivgrupper på kandidaten (som jag tog med och ordnade en egen under exjobbet, där bland annat @Molle__ ingår!). I dem läser vi varandras arbeten och kommer med kommentarer, på kandidaten hade vi även en handledare till skrivgrupperna.
 
Ehhh bokade jag precis en resa till Oslo för mina typ sista pengar (fortfarande inget CSN) när jag egentligen gick till datorn för att kolla facit på en uppgift jag satt och pluggade på?
HUR gick det här till? :confused: :banghead: :angel: :D
 
Känns mer troligt att alla handledare inte är helt klara?
Däremot hade vi skrivgrupper på kandidaten (som jag tog med och ordnade en egen under exjobbet, där bland annat @Molle__ ingår!). I dem läser vi varandras arbeten och kommer med kommentarer, på kandidaten hade vi även en handledare till skrivgrupperna.

Jag hoppas såklart att det är så! :) Personen som sa detta har haft fel förut så jag håller tummarna för att hon har missuppfattat ;)
 
Ehhh bokade jag precis en resa till Oslo för mina typ sista pengar (fortfarande inget CSN) när jag egentligen gick till datorn för att kolla facit på en uppgift jag satt och pluggade på?
HUR gick det här till? :confused: :banghead: :angel: :D
Men Oslo är väl viktigare än att ha kvar pengar? ;)
Hoppas CSN löser sig för både dig och @sthu
 
Håller på och avlider. Har bott på hostel sedan jag kom tillbaka (dvs över tre veckor), har avverkat en crazy hoarder som väckte alla mitt i natten (ibland med att skrika på folk) och vaknat mitt i natten för att sängarna var så dåliga att de gungade så fort personen på överslafen rörde sig (att bli sjösjuk/inte kunna få det att sluta snurra när man ligger i sängen är ingen höjdare). Har nu bytt till ett bättre hostel, feber och känt mig allmänt som skit hela dagen. Självklart blir jag väckt klockan 5 av något arsel som slå på lysena och sedan har mycket ljud som helst för sig. Helt omöjligt att somna om då personen börjar ha en masa ljud för sig igen så fort jag höll på att somna om.

Har mitt första TAC möte om två veckor så behöver ha en massa arbete klart och idag måste jag få klart ett konferens abstrakt, köra en massa analyser och lära mig programmera en ny mjukvara. Är så less för jag har knappt en krona kvar och har egentligen inte råd att bo på hostel, speciellt inte när jag inte får sova :(
 
Är helt inaktiv i den här tråden numera men tänkte höra om någon av er har någon koll. När brukar man får reda på när omtentan är? Fick idag besked om att jag kuggade höstterminens sista tenta (skrevs sista dagen på terminen) och hittar ingen information alls om när omtentan ligger. Vad är brukligt?

Är för övrigt ett jävligt surt besked att få... :( Visserligen var det väntat, har aldrig varit så väl förberedd och presterat så fruktansvärt dåligt. Dessutom så är det ju egentligen inte hela världen. Men i ett läge där man är halvt däckad i en förkylning och har tiotusen andra projekt gående samtidigt känns det rätt hopplöst.
 
KL (skriver man ens så numera? :p)

Är det någon som har koll på hur man gör om man vill ta strökurser?. Pluggar upp gamla betyg på folkhögskola och känner att det skulle vara lite roligt att ta lite kortare strökurser för saker jag vill lära mig på fritiden (typ svetsa och sånt, inte grundämnen i skolan), men när jag googlar står det typ bara att jag ska ta kontakt med min arbetsförmedlare, jag är inte ens inskriven på AF eftersom jag först och främst inte söker jobb just nu och sen av lite andra anledningar....

Hur gör man?
 
Fick resultatet för förra kursens hemtenta + slutbetyg idag. Klarade kursen med en 4:a i slutbetyg men fick nog hårdaste kritiken någonsin på ett par av frågorna... :angel: Men godkänd som sagt, sånt gillas!
 
Någon här som pluggar fristående kurser i hopp om att ta ut en egen examen?

Jag har snart nästan 70hp inom etologi, då främst hundbeteende. Jag har enbart läst det för mitt egna intresse, men börjar nu undra om det går att använda dessa kurser till något konstruktivt, som t ex någon form av examen. Någon som har erfarenhet/kunskap runt detta?

Jag har pluggat fristående kurser inom humaniora och kommer väl tillslut ta ut en master i litteraturvetenskap. Så jag är osäker på hur det ser ut gällande annat än just humaniora. Jag antar dock att det skulle röra sig om en kandidatexamen i etologi för dig, och en kandidatexamen ligger på 180 hp. Sedan antar jag att det kanske krävs att du skrivit någon form av examensarbete inräknat i dessa poäng.

Jag gissar dock på att det finns flera personer här som studerar ämnen som är mer närliggande ditt och borde kunna ge bättre svar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 694
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp