Jag ansluter till tråden!
Vi ska köpa en D-ponny till dottern i höst, och jag har dragit mig för detta. Dotterns ridkompis letade i flera månader innan hon hittade, och hann köpa, rätt ponny. Jag har sett deras ansträngningar, och helt enkelt dragit mig för att ge mig in i det här projektet.
Som flera andra här kan jag inte tänka mig att köpa osett. Och även om man provrider så är det skillnad på när hästen inte längre rids av sin gamla ryttare. Nu kommer ju denna ponny att vara lite stor för dottern till att börja med, medan säljaren troligen kommer att vara på väg över till stor häst. Att köpa häst är helt enkelt en chansning,
Samtidigt ska vi sälja vår B-ponny som börjar bli urväxt. Även om marknaden verkar vara på säljarens sida så känns det inte okomplicerat. Som någon skrev här ovan att hon söker en "bombsäker" ponny till sitt barn, som många som söker B-ponny gör. Men hästar är hästar och det finns inga bombsäkra. Inte ens gunghästar är bombsäkra, för om barnet gungar för vilt kan de välta. Och även en jättesnäll ponny kan bli lat/envis/osäker med fel ryttare eller förälder.