Tack, vi får helt enkelt se om allt går vägenAlltså vad roligt att du hittat rätt, grattis!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack, vi får helt enkelt se om allt går vägenAlltså vad roligt att du hittat rätt, grattis!
Denna tråden ger mig lite hopp faktiskt. Jag har en 3-åring som jag avlade själv att bli min tanthäst. Men tyvärr är hon inte min tanthäst då hon är för känslig. Hon är supersnäll i all hantering, sko, duscha, etc, men lite flyktbenägen ute. Hon menar väl, men är på riktigt rädd. Och jag vill ju typ bara rida ut så hon är ju fel för mig. Tyvärr har hon dessutom växt över ponnymåttet och mäter nu 150 cm. Suck!! Men hon är skitsnygg och det gör ju sitt när man ska sälja. Dessutom har hon stått hos proffs i stort stall nu i 3 månader för att ridas in ordentligt, så hon är van att gå i skrittmaskin etc.
Men som någon skrev om kommentarer såsom ”med sorg i hjärtat”, men detta är verkligen sådant tillfälle. Jag brukar inte ha några problem att sälja hästar rent emotionellt, men denna känns som att jag ger upp på min egen ridning och min egen kapacitet om jag säljer. Att jag överger min kunskap för att ta den lata vägen ut.
Alltså, såå skönt att jag gick in i denna tråden och läste för det gav hopp. När vi mätte henne tappade jag liksom hoppet lite grann. Har dessutom en supertrevlig 2-åring som bör säljas. Han kan vara min tanthäst, men han hoppar hus, så han är ju en mycket lyxig tanthäst, så där får pengarna prata och sälja honom. Jag behöver inte en sådan lyxig tanthäst.Apropå hennes storlek, när jag sökte häst förra året gick hästar i hennes mått åt som smör! I takt med att även ponnysar blivit vanligare förekommande i storhästklasser på tävling känns det som att det blivit mer attraktivt med övervuxna ponnys än tidigare.
Vi har provridit ponnyn nu. Den är fin men reaktiv. Sen är ju frågan om det är vad som vill till för att fungera på dressyrbanan
Första galoppfattningen dottern gjorde kom hon upp lite högt med handen så ponnyn for iväg i 100 knyck inklusive 90-graderssväng. Tydligen satt hon limmad i sadeln och bara galopperade vidare Jag var säker på att hon skulle åka i backen när ponnyn svängde
Säljaren sa att jag också kunde prova så jag gjorde så. Trevlig ponny även om jag förstås känner mig ganska stor på C-ponny
Vi får väl fundera och så får säljaren fundera på sitt håll. Stora beslut! (Även om dottern ifråga var fullt beredd att ta hem ponnyn på en gång )
Min provridning är också framskjuten fast på obestämd tid. Ägaren tyckte inte hästen kändes fräschMin enda inbokade provridning är framskjuten några dagar. Känns nästan inte roligt längre, är som att glädjen är borta.
Har byggt ett sprillans nytt stall med snygg inredning, allt man behöver, ridbana och fina hagar. Allt är nytt och oanvänt. Och nu hittar jag inga hästar
Min provridning är också framskjuten fast på obestämd tid. Ägaren tyckte inte hästen kändes fräsch
Jag känner likadant som du. Jag har sparat pengar i flera år för att ha råd men nu när jag väl börjar leta verkar allt gå emot mig..
Tänker inte att det är den lata vägen, utan den mer rationella.Denna tråden ger mig lite hopp faktiskt. Jag har en 3-åring som jag avlade själv att bli min tanthäst. Men tyvärr är hon inte min tanthäst då hon är för känslig. Hon är supersnäll i all hantering, sko, duscha, etc, men lite flyktbenägen ute. Hon menar väl, men är på riktigt rädd. Och jag vill ju typ bara rida ut så hon är ju fel för mig. Tyvärr har hon dessutom växt över ponnymåttet och mäter nu 150 cm. Suck!! Men hon är skitsnygg och det gör ju sitt när man ska sälja. Dessutom har hon stått hos proffs i stort stall nu i 3 månader för att ridas in ordentligt, så hon är van att gå i skrittmaskin etc.
Men som någon skrev om kommentarer såsom ”med sorg i hjärtat”, men detta är verkligen sådant tillfälle. Jag brukar inte ha några problem att sälja hästar rent emotionellt, men denna känns som att jag ger upp på min egen ridning och min egen kapacitet om jag säljer. Att jag överger min kunskap för att ta den lata vägen ut.
Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
Viktbärande, nybörjarhäst etc. tror jag är sådant som mest finns med som "inte", har men häst som egentligen är det tror jag inte det är så ofta man kommer ihåg att skriva det utan använder andra ord. T.ex. en nordsvensk - det är ingen som tänker på att skriva att den är viktbärande, eftersom det naturligt är så i och med hästrasen.Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Eller är det genom kontakter? Sen är sökfunktionerna hopplösa. Skriver man in tex trygg, viktbärande, nybörjarhäst mm kommer de upp som INTE är det. Hur letar man?
Sådana hästar går som smör i solsken. Det är inte ofta de säljs eftersom de får vara kvar hemma på gårdarna. Jag har en sådan numer 24-åring haflinger. Han är guld värd alla dagar i veckan och har varit hela sitt liv. Varför skulle jag sälja honom liksom? De blir ju kvar.Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Såna hästar är väldigt heta på marknaden just nu, om de läggs ut går de åt fort. De kostar också mycket mera än vad en sån häst kostade för något år sen, så om du satt något maxpris kan det vara problemet.Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?
Det är ju det jag begriper ,men tycker väl att någon endaste enstaka någon gång skulle komma ut.Sådana hästar går som smör i solsken. Det är inte ofta de säljs eftersom de får vara kvar hemma på gårdarna. Jag har en sådan numer 24-åring haflinger. Han är guld värd alla dagar i veckan och har varit hela sitt liv. Varför skulle jag sälja honom liksom? De blir ju kvar.
Ja, inte satt något direkt maxpris men ca 80 000-100 000 kr. Och då kommer det gärna upp någon bångstyrig fjording numera.Såna hästar är väldigt heta på marknaden just nu, om de läggs ut går de åt fort. De kostar också mycket mera än vad en sån häst kostade för något år sen, så om du satt något maxpris kan det vara problemet.
Det är ju såna hästar ALLA vill ha. Trygga hästar som passar till lite allt möjligt och inte har speciellt mycket nerv utan är väldigt stabila och förlåtande men samtidigt välsigna.Alltså vart hittar man snälla, trygga, väluppfostrade hästar lämpliga till skogs/tantridning. Finns såna på hastnet?