Det beror nog på vad det är för säljare också. Jag tror att man får ställa in sig på att kanske ta en tur genom Sverige om man ska leta häst, många köper ju tilloch med från utlandet just för att rätt häst inte har något pris/avstånd. Finns även hästhandlare ( i Sverige)som brukar ha hästar på annons som passar allround och hobbyryttare. Många av dom seriösa handlarna är väldigt ärliga med hur hästen är i temperament om man ringer och frågar. Dom säljer till den som betalar men där får man såklart vara snabb också eftersom många köper dirket på film.Jag upplever dock att ju högre i pris jag går, desto svårare blir hästarna. De ligger högre i utbildningsnivå än jag och med min kunskap och inte minst ambitionsnivå så vore det ren kapitalförstöring att köpa en häst för 200k även om jag kan.
Dessutom tycker jag att man blir utsållad snabbt om man inte håller jämn nivå med hästen. Tycker inte att viljan att sälja msv-hästar som skogsmullar är särskilt hög. Det är ju inte som att gå in i en affär och ta det man vill ha - säljaren vill oftast att du ska kunna förvalta hästen också.