Jag som säljare vill inte ha dit folk som åker och kollar på min ponny/häst för att vara lydiga mot nån annan än sig själv. Det är slöseri med allas tid och framförallt med djuret
Precis min åsikt också, och nu vill jag berätta hur det fortlöpte.
Jag ringde lydigt runt till några annonser och blev jätteglad för varje som svarade att hästen redan var såld, eller att de hade andra spekulanter inbokade redan. En enda var fortfarande till salu, men den ägaren hade inte tid att boka in provridning förrän mer än en månad senare. Sedan visade jag tränaren de hästar vi tittat på innan men som inte passade
, och så åkte vi och provade den vi gillade en gång till.
Det blev den ponnyn jag förälskat mig i, och nu är hon hemma hos oss!
De första dagarna hon var hemma hos oss var hon jättestressad, och jag undrade vad jag gett mig in på
. Hon vävde över boxdörren och gick liksom in i sig själv. Åt dåligt och blev jättesmal (i alla fall jämfört med våra som är ganska runda över magen om än inte feta pga att de går i stora gräshagar). Vi hade dåligt väder och ridbanan stod under vatten, så hon blev inte riden på några dagar. Sedan rann det bort från ridbanan och dottern kunde rida ett pass. Jag hade min häst med som sällskap och båda var riktigt spända över det nya sällskapet. Tror vi skrittade runt runt på lång tygel i 12-15 min innan hästarna slappnade av. Efter ridpasset var den nya så harmonisk och lugn, började äta sitt ensilage och sökte kontakt. Och sedan dess är hon precis så mysig och trevlig som hon var när vi provred!
Igår hade vi med henne till dotterns ridlektion för första gången, och även det fixade hon med bravur. Det är ingen vacker häst, men den är såå mysig att ha med att göra. Dottern och ponnyn kommer jättebra överens och allt känns så okomplicerat.