Jag tror att en del har mer otur och andra mer tur.Ok, spännande. Jag vet verkligen en hel hög med hästar som är importerade och fungerar utmärkt.
Vi har och har haft totalt tre olika connemaror.
Alla var/är importerade från Irland.
Häst nummer 1 fick tyvärr avlivas efter en skada som verkade vara ett trauma, men som kanske (ingen vet), haft att göra med en mindre bra benställning, skörare utgångsläge?
Häst nummer 2 har haft lite problem med det som kallas summer pasture heaves, oklart varför. I övrigt inga hältor eller andra åkommor.
Häst nummer 3 har varit och är frisk, inga större problem, men ingen barnponny.
Vi har även haft ytterligare en importerad connemara under en kortare period. Den ponnyn var helt klart knappt inriden och hade hamnat i fel händer innan vi köpte honom. Saker och ting redde ut sig och vi sålde honom vidare till vuxen ryttare med barn. Allt har fungerat jättebra efter det.
---
Så, jag ser att vi har haft lite otur, och lite tur. Tror inte det är importen i sig som varit/är orsaken till hur vi haft det, men vi tittade på en del hästar som köpts in av handlare med tveksam seriositet.
Köper man första bästa, eller osett, så tror jag tyvärr att risken är stor att det blir fel.