Vi som letar häst II

Det måste man ju avgöra själv och beror ju på vad man sas avser få ut.

För en person kan 100 k vid 5 års expektans vara mer än värt det, för någon annan är 50 k vad som känns rimligt att max lägga för 5 års förväntad ridtid. Osv.
Men det är ju det man inte vet. Jag förväntar mig kanske ett till två år av träning och ev någon tävling.
Vid 24 tänker jag att det är pensionärsliv som gäller. Kanske redan vid 23?

hade nog inte satsat på en så pass gammal häst för hoppning, särskilt inte om man vill dom skall hålla i kroppen. Mysridning och några skutt då och då, absolut. Men tävla? det hade jag inte satsat på.
Ok, isf är det ingen läromästare. Poängen var att hitta en häst som hade vana vid träning och tävling, men där ryttaren är mindre van.

Skogsmullehäst är jag inte intresserad av.

Men det är ju det man inte vet. Jag förväntar mig kanske ett till två år av träning och ev någon tävling.
Vid 24 tänker jag att det är pensionärsliv som gäller. Kanske redan vid 23?
Ja och då får du avgöra själv vad det är värt för dig.
Med en läromästare är det ju vad den förväntas kunna/hinna lära en som gör priset. Och där beror det ju helt omständigheterna hur man värderar

Tävla 1.10 anser jag dock vara en förväntning som gör att du bör gå ner i åldrarna. Särskilt om hästen ska stötta ryttaren under tiden sas

Förväntan är träningskompis och kanske någon tävling då och då. Max 110.
(Tidigare kapacitet har varit betydligt högre)

Det känns inte riktigt rätt mot hästen, ännu mindre om den har varit tävlingshäst i många år.
För att tävla 110 cm behöver man träna en del, ffa om ryttaren är grön.
Vid den åldern tycker jag hästen kan få trappa ner, självklart ridas regelbundet men med lägre krav.

Varför avlivades hon? Vad hände?
Jag är lite nervös över tänder, kolik etc

Många små saker hände. Tänderna började ge sig (gnisslande läte när hon åt + förändrat ätmönster), började få svårt att resa sig när hon legat ner (valde att sova i hagen där marken sluttade för att få hjälp) mm. Fick metacam pga något (kommer helt ärligt inte ihåg varför) och då såg vi en drastisk förändring (till det bättre) och insåg att det var dags.

Fråga till alla:

22- årig frisk läromästare. Är det något att våga satsa på?
Jag tycker att det är lite för gammalt. Hästar kan bli väldigt gamla väldigt snabbt. Min egen, SWB med hälften xx, blev det nästan över en natt som 26-åring. Hon fick gå med sin flock i två år till men reds inte.

Med den erfarenheten skulle jag själv inte välja en häst som fyllt 20 år.

Fråga till alla:

22- årig frisk läromästare. Är det något att våga satsa på?
Nu är det väl skillnad på häst och häst; när vi köpte min gamla fjordhäst var han 21 år och i toppform; hög kondition och fräsch! Jag hoppades på 5 goda år- vi fick hela 16 (!) :heart . Tänker att stora varmblod åldras ju ofta(st) tidigare men visst har jag ändå sett dessa hästar bli uppåt 30 och ändå hållbara för ridning. Det är ju som alltid ett lotteri att köpa en äldre häst; man vet ju inte på förhand hur många goda år det är kvar! Det får man ju såklart ta med i beräkningen.

Nu är det väl skillnad på häst och häst; när vi köpte min gamla fjordhäst var han 21 år och i toppform; hög kondition och fräsch! Jag hoppades på 5 goda år- vi fick hela 16 (!) :heart . Tänker att stora varmblod åldras ju ofta(st) tidigare men visst har jag ändå sett dessa hästar bli uppåt 30 och ändå hållbara för ridning. Det är ju som alltid ett lotteri att köpa en äldre häst; man vet ju inte på förhand hur många goda år det är kvar! Det får man ju såklart ta med i beräkningen.
men detta är oftast med ponnyer och liknande inte halvblod. Vi har ett arabstod i stallet som är 32 och rids, men den är typ ponnyish mått med.

Ok, isf är det ingen läromästare. Poängen var att hitta en häst som hade vana vid träning och tävling, men där ryttaren är mindre van.

Skogsmullehäst är jag inte intresserad av.
Om det är viktigt att kunna hålla igång träning och tävling på viss nivå i flera år är det kanske bättre att välja en häst som är lite yngre.

Sen är det ju olika beroende på vad den pensioneras från. Har hästen tävlat 150 cm på internationell nivå innan, eller går den 110/120 nu och ska trappa ned?

Hänger en hel del på Hästnet då jag letar häst. Är det någon mer som stör sig väldigt mycket på den sidan? Jag hade önskat att enbart nya hästar dyker upp i senaste men för att komma till de nya hästarna som läggs in så måste jag hela tiden scrolla förbi gamla hästar först som blir boostade gång på gång på gång :crazy:

Hänger en hel del på Hästnet då jag letar häst. Är det någon mer som stör sig väldigt mycket på den sidan? Jag hade önskat att enbart nya hästar dyker upp i senaste men för att komma till de nya hästarna som läggs in så måste jag hela tiden scrolla förbi gamla hästar först som blir boostade gång på gång på gång :crazy:
Sidan är knepig. Men hur stor sökning har du? Jag får notiser varje gång en ny annons läggs in som matchar mina sparade sökningar så missar aldrig någon men lär ju kika ett par annonser om dagen 🤣

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 120
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 258
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 081
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka