@DrT Som du säkert redan vet så kommer engelska sadlar normalt sett med lite mindre stoppning i för i England är ju tanken att sadelutprovaren är med hela vägen, dvs den kommer flera ggr o kan själv putta i eller ta ur lite stoppning för att få sadeln helt optimal till hästen. Där har du nog ditt grundproblem, dvs du har inte nån som gör just detta åt dig. Och som andra sagt så kommer den ju sätta sig efter x-antal ridtimmar och du kan nog inte riktigt heller jämföra hur den ligger med din medryttare på ryggen versus dig själv då ni placerar lite olika vikt i sadeln. Om du kan förlika dig med kåplängden så hade jag nog fortsatt rida i den för den ser ju trevlig ut och hästen verkar trivas?
Den kom med jättemycket stoppning första gången. Så jag bad dom dra ur det på ett ställe fram och bak, så det känns mycket bättre nu än första gången. Är ju så van med permanentpaneler och vill gärna inte komma långt uppepå lixom. Det va nog en blandning av en annan typ av stoppning förut också, stoppningen i denna är mjukare och lite mer sviktande. Nu handlar det nog mest bara om att använda sadeln så stoppningen formar sig lite. Vet jag med mig själv om ngt speciellt ska göras med stoppningen så kan jag skicka in den och rätta den sen. Eller så tar man ut ngn på plats såklart som kan justera om. (Det måste ju inte vara dom, det är bara det att det ingår utan kostnad om man vill inom en viss period) Just nu är det nog ingen idé att mixra utan helt enkelt bara låta den forma sig lite och justera sen om det behövs. Tanken är inte att medryttaren ska rida i denna sadel, det va bara hon som provat den en gång precis när den kom så jag bara kunde kolla lite hur han reagerade. Jag rider helst i den så mycket som möjligt själv så den formar sig mer efter oss.