@Alexandra_W Tror du ska sluta hänga upp dig på rundbossor för om sadeln passar för övrigt så kommer den släppa lagom i bak också o hästen kommer vara nöjd, I promise! Har en mycket känslig herre hemma som inte gillar nåt som trycker på länden, han går med en äldre Passier Optimum med kilbossor o är helnöjd. Han gillade inte alls min Erreplus som har rundbossor o släpper tidigt....
Det är hästen som hänger upp sig på rundbossor. Envist. Hon har haft kilbossor som släppt tidigt (och passat), tex MFen släpper tidigt. Men aldrig mer än "okej". Och man kan knöla på henne en sadel med rundbossor som ligger skit på alla vis och hon rör sig ändå bättre i den.
Det är ju lite det som är vårt problem - hon har (innan Jaguaren och Alton) inte sagt JA om någon sadel. Vi har provat ett antal som passar för ögat (enligt proffs) hästen säger Mja och på sin höjd okej.
Men envist som en röd gris hela tiden rört sig bättre i sadel som varit för svängd etc. Även om den även varit för trång, jag hatar den och inte kunnat rida i den osv. Och den jäkla Alton. Den låg verkligen inte bra. Men hästen skickade upp rygg så jag höll på att ramla av (samma sak i Jaguaren, men den låg ju mkt bättre).
Det var ju därför jag köpte Jaguaren. För hon så extremt envist visat att hon vill ha en svängd som släpper tidigt. Och att jag nu en dryg månad senare har en häst som musklat ur den visar ju på att det var en vinstlott. Hon har dessutom varit föredömligt mjuk och fin i ryggen hela tiden och förbättrat galoppkvaliten ett snäpp.
Så. Jag har helt enkelt lyssnat på vad hästen snöat in på och tjatat om i 1.5 år. Även om jag inte lyssnat på det så mkt innan just för det inte ska vara så.
Problemet är som sagt inte att hitta en sadel som ligger bra enligt all tillgänglig vetenskap. Utan hitta en sadeljäkel hästen säger ja om. Och det finns tydligen en differens där. Därmed inte sagt jag konsekvent kommer vägra prova något med kilbossor. Men handlar det om att åka 15 mil eller betala massor i frakt så går det som har störst chans att - utefter hennes åsikter hittills - få tummen upp av hästen först.
Vi väntar fortfarande på tid hos Amerigoutprovaren med. Inte alls säker att set löser våra problem men vill bocka av det på listan.