Jag hade ju en sådan sadel i somras när jag var på träningsläger. Och min tränare tyckte att jag satt så mkt bättre i den. Även att den var aningens smal för hästen och aningens för tajt för min rumpa. Och jag upplevde att hästen trivdes bra med den, trots 2 cm för lång...
Nu testade jag den jag fått låna lite snabbt på hästen, men det verkar som att även den glappar när jag rider. Nu har jag inte testat så ordentligt, då han fortfarande inte kändes bra i ryggen. Han har ju tappat lite muskler i ryggen i samband med att jag inte kunnat träna på nästan hela hösten (ryggont/ utan sadel/ryggont igen).
Jag hoppas verkligen att han blir bra snart så vi kan komma igång.
Men alltså, har han verkligen 3 gånger på sig att fixa sadeln?
Ush stackare
Hoppas verkligen att det vänder snart för dig! Vad är det för märke på sadeln? Vet tyvärr inte om de har 3 gånger på sig eller inte, jag lämnade tillbaka min Childeric direkt då det både kändes och syntes att den låg fel från första provridningen. Provade 3 dagar i rad, sen lämnade jag tillbaka den utan pardon, fick tillbaka pengarna.
Du borde ha rätt tycker jag att lämna tillbaka sadeln med pengarna tillbaka då den inte lever upp till det du har beställt. Det är mkt möjligt att de kommer försöka komma undan med olika undanflykter, men faktum kvarstår - du har beställt en sadel utifrån dessa omständigheter och de har inte levererat det. Bra att du har dokumenterat hur det har sett ut på vägen.
Ja är så nöjd med den
Otroligt glad för att jag har investerat i en sån! Känns betryggande med att den dessutom är lätt att ändra vid behov - om hästen ändrar sig eller sadeln ska anpassas efter en annan häst.
Hade sadelutprovare ute idag, fått bekräftat att Prestigen (en 16" Lucky Dressage) inte passar unghästens rygg som jag misstänkte, så ingen bomvidgning. Blir nog försäljning av den tyvärr
, passar inte 3-åringen heller. Ska prova att rida med Erreplusen på henne imorgon och se om det kan fungera, men även funderingar på att investera i en begagnad sadel med bytbara järn/omvärmningsbar bom. Provade och la på en Globus Venus med bomvidd 31 och den låg som en smäck!
Inte provat in action dock. Har lite att fundera på nu!
@DrT : Härligt att ni verkar ha hittat rätt!
@paramore : Gå in på ridin.se och läs på deras beskrivningar om vad för ryggar sadlarna passar, fått uppfattningen att det brukar stämma ganska bra. +0,5 har min häst som har normal mot litegranna vid utan paddar etc.