Sådär hade ju jag velat att @Martina_m :s sadel hade legat... Tycker det ser bra ut på bild iaf @DrT, har du ridit med den?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Absolut kommer jag att vara det! Magkänslan är inte bra allsKänns det inte också som att du alltid kommer vara lite misstänksam? Det skulle jag varit. Lite som att köpa en häst fast den inte riktigt gick igenom besiktningen (typ var lite stel). Man tror alltid att det är något fel sen. :/
Nu kanske hoppsadeln inte är helt perfekt, men den skadar inte min häst när jag använder den vid uteritt och hoppträning varannan vecka ( och hopptränat har jag inte gjort sedan jag flyttade i okt).Jag tycker ju den där ligger betydligt bättre. Mil ifrån typ. Jag är dock inte bra på hoppsadlar. Så den hade jag verkligen behövt se live för att känna hur balansen blir i den mer exakt.
Men med hoppsadeln tycker jag du får ett bättre läge för gjordens funktion ihop med sadeln på din häst.
Den andra gjordplaceringen blir liksom helt bakvänt på din häst. Den sabbar sadelns balans tror jag, på just din individ.
Har utprovaren alltså sett sadeln på hästen efter att den "gjorts om"?
Hade de det hade jag definitivt INTE köpt sadel av dem.
Förmodligen inte öht. Men absolut inte om de ansett det där bör funka.
Vet inte alls vem som provat ut och är inte insatt i det. Men med tanke på hur det ser ut av vad jag ser så är jag ju inte impad.
Jag kan tänka mig att tar man ut och longar hästen och ser hur sadlarna ligger så finns det chans att hoppsadeln ligger kvar enligt bilden även om hästen tex bockar.
Med dressyrsadeln om man sadlar bak den kan jag tänka mig att den under ridning eller om man får en bock i lina så kommer den kana fram. Om den ligger still så länge ens.
Just att lina dem och hoppas på att kunna få fram en bock i galoppen tycker jag är bra på hästar som inte går att rida om de tex inte är inridna. Så kan man se mer än om den bara följer rygglinjen, hamnar i balans etc. Man kan få en lite större aning om den kommer ligga kvar och inte åka fram/bak.
Nu vet jag inte om jag skulle vilja göra det med din om den har ont. Vet inte hur ont den har etc. Och iom att du inte ens kan dra gjorden utan att sadeln glider känns det kanske tom överflödigt..
Jag har svårt att se hur den sadeln ska gå att få rätt för den hästen. Just iom balans och gjord etc..
Men jag är absolut inget sadelproffs som sagt.
Jag blir ju säkrare på min sak, att sadeln ligger illa och det är ett rimligt läge att kräva ett återköp då de fått två gånger på sig att fixa till "varan" sas.Martina, nu tycker jag ännu mer att du ska byta sadel helt, om hästen även visat besvär. Ligg hårt och se till att du får reklamera den. Kanske få ngt intyg av ET att hästen även visat besvär? Det är mkt pengar du lagt på din sadel och då ska den inte sitta så uppenbart illa.
Herre gud, att man kan tycka att detta är så jobbigt!?Jag blir ju säkrare på min sak, att sadeln ligger illa och det är ett rimligt läge att kräva ett återköp då de fått två gånger på sig att fixa till "varan" sas.
Jag behöver en sadel som passar och det ska ingå god service och med vilja att hjälpa även hobbyryttare som mig.
Ikväll gäller det. Om en timma kommer O och ska kolla på sadeln. Fasen oxå att han ska vara så sjukt trevlig! Men jag hoppas att jag står på mig! Sadeln passar inte!!!
Den ser jättefin ut!! Gjorden ser ju fiffig ut, är det en lös rund platta, eller hur ser den ut?Har hemma en sadel på prov (efter utprovning) då min sadel låg katastrofdåligt. Hästen har ändrat hela sin rygg vilket iof är positivt men jag har egentligen ingen lust att lägga pengar på en ny sadel nu . Sadeln är en Prestige X-Helen med Prestige nya sadelgjord RP. Någon som har erfarenhet av dessa? Jag upplevde sadeln väldigt skön och att man kom nära hästen iom att det är singelkåpa. Hon kändes även mer avspänd med gjorden mot min gamla (har en ELT nu). Blir osäker på om det är placebo men litar nog på min känsla. (Helst skulle jag vilja behålla allt mitt gamla)
Bild på sadeln, den är ju snygg som satan.
Och jag tänker och tänker....
Kommer det verkligen att bli bra men en ny lika dan sadel?
Vad har jag för rättigheter egentligen? Är det två eller tre gånger han har på sig att rätta till "felet"? Har jag rätt att göra ett återköp och få pengarna tillbaka?