Vi som inte tänkte på exteriören när vi ...

Sv: Vi som inte tänkte på exteriören när vi ...

Det tycker jag är konstigt*kliar mig i huvudet*

Konkav nosrygg är ju fint:)

Rak eller konvex är fult, dessutom ska väl Islandshästarna ha
gigantiska huvud(också fult):p

Konkav är gulligt, speciellt om hästen har stooora ögon också.

Men fint, det är det bara om man har araber ;)

Konvex nosrygg kan vara ganska fräckt. Men det finaste är ett välmejslat huvud med RAK nosrygg. Och inte jättestort- det ska de ju inte ha, vad har du fått det ifrån? :confused: Proportionerligt ska det vara, inte för stort men inte för litet heller, lagom är bäst! :angel:

HAHAHA! Tony Irwing ... :rofl:
ganska många isisar som får såndär nosrygg tkr jag..
men som du säger, det sjunker i bedömning.

Konvex tkr jag är skitsnyggt på stora hästar. Om resten av kroppen matchar förstås.. ;)

Jag tycker han har ett jättesött huvud! MEEEEN (som Tony Irwings säger det i Lets dance) konkav nosrygg drar definitivt ned vid en bedömning, rak ska den vara.
Ah, så det är nosryggen som sänker poängen. Då vet jag :) För min del är han naturligtvis världens vackraste med sin konkava nosrygg men det finns en pytteliten möjlighet att jag inte är helt objektiv. *s*

ÅÅÅH det är så fint när bruna hästar har eyeliner :love:
Tack!! :) "Eyelinern" framifrån:

dokkvi_front.jpg

Jag har ett bra exempel, VM-trean 1999, Hruni frá Snartarstödum.
Han ser inte så hemsk ut på bilden, men den är tagen i ett väldigt smickrande ögonblick ;) Han är j*kligt överbyggd, lång i ryggen och lite damcykel-lik. Sticker upp huvudet som en liten giraff... och det är inget LITET huvud :eek:

fb92a067.jpg

Men gången är det ju inget fel på!:

05fc03e0.jpg

Tycker han är jätte fin! Läckert huvud! Annorlunda!:)

jag har ingen ridbild men den här exteriören

PICT0319-1.jpg

Han är jätterolig att rida, pigg på allt och går bättre än nånsin. Han har ett vackert inre i alla fall.

Fuxen alltså.

Jag har en ridbild på dig och Hefill!:D

Shit, va han är lik en häst jag hade förut som heter Gandur!:eek:

DSC03079.jpg
Vad har Gandur för stam? De är kanske släkt. :)

Dökkvi är e. Dagur fra Kjarnholtum, u. Dögg fra Kistu, ee. Kolfinnur fra Kjarnholtum, ue. Kormákur fra Flugumýri.

Min häst ingen topp extriör .
Korta ben , överbyggd, kort ansatt hals, stort huvud och jätteöron.
Men han är min:love:
Ligger en idolbild på min profil.

*knapplån*

Det är intressant det där med vad som gör en häst tilltalande att se på. Min pålle skulle inte göra någon islandsmänniska imponerad: överbyggd, stort huvud(med konkav nosrygg...), grov hals, inget vidare bra steg, osv. Men han får alltid all uppmärksamhet när icke islandskunniga människor ser våra hästar (både hästmänniskor och andra). Möter man barn när man är ute och rider så är det alltid honom de vill klappa, och många har sagt att de tycker han är så vacker. Sambons sto har en hel del potential i gångarterna, och helt klart bättre exteriör än min valack, men henne är det ingen som tittar åt:D Förrutom en dag när en isis-människa kom in i stallet när båda pållarna stod i stallgången, hon såg direkt vilken som är "bäst".

Så här söt är min pålle i alla fall, med sitt jättelika "arabhuvud":

Innan jag ens hade hoppas upp på hästen så sa jag till en kompis "Skull jag rida den här hästen skulle jag nog bli förälskad på en gång!" Jag hade väl hunnit rida knappt 5min, skrittat till ridplan och flyttat 3 steg i skänkelvikning, sen var jag såld.

Dålig vinkel, men han är bakhög, kort hals och korta framben. (Nyklippt på bilden)
25841361.jpg

Gångarterna arbetas på och han gör framsteg i mängder.

Trav
25841713.jpg

Trav uppsuttet
25841417.jpg

Galopp
25841725.jpg

Tölt
25841459.jpg

Men förutom gångarterna visar han upp andra 'skills'

Visar upp väldigt god hoppteknik, dock är hindret endast 40cm på bilden
25841349.jpg

Lättlärd vadan det gäller nya övningar, som buga, en slags stretchövning
25841592.jpg

Men även om han inte har den bästa exteriören, dom bästa lyften i tölt eller 3dm sväv i trav så älskar jag honom och han är världens bästa häst (enligt mig!) och för knappt 1 halvår sedan gillade jag inte ens Islandshästar.

25841463.jpg

Ursäktar för bildbomben.

Jooonii

Vet inte om Kvekki passar n i tråden, men jag köpte ju henne faktiskt utan en tanke på exteriören- eftersom hon inte ens var född då! Hennes mamma ser ut såhär (det bästa jag hittade) som oinriden 4åring.
thora.jpg

Man ser ju vart kvekki fått sina pinniga ben ifrån...:D Men annars tycker inte jag Thora ser så typiskt ut som min vision av "bra häst"- lång hals, lång rygg, långa bakben. Mycket häst o rida ihop- lite halvblodskänsla. MEN hon har bra gångarter o en av dansmarks bättre tränare villa ha henne till visning, men det föll på ekonomin. Just nu är hon inte i form alls, men en 8årig liten tös töltar runt på henne varje dag- det säger lite om töltens styrka iaf.

O Kvekkis pappa har jag verkligen ingen bra bild på,
Stjarni fra Hasseris
Men bedömningen 7,64 (Wow :D) exteriört och 7,93 ridbed som fyrgångare. Men han ger bra psyken o stabil tölt iaf...

O de kokade ihop den här lilla donnan, Vad tycker proffsen? Hon kanske hade behövt mer av sin mammas hals eller? O lite kortare bakben...
kvext0724.jpg

kflottrav.jpg

tolt0723_2.jpg

Efter 4v på töltsättning hos tränare (därav bebisformen).

Exteriören kanske inte är så himla ofördelaktig, men med tanke på stamtavlan så hade jag ju aldrig förväntat mig såna här rörelser som hon har fått! Stjarniavkommor brukar ha sån där markbunden bekväm naturtölt...

Jag tycker hon ser jättefin ut din häst!:love:

Röra sig kan hon ju med råge också:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 763
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka