Vi pysslar vidare ,Del LXXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar rött kött så mycket att jag aldrig kommer att avstå :)
Köper lamm av grannen och i övrigt bara svenskt kött. Fanns inte nöt så skulle mycket av det öppna landskapet här försvinna. Och en massa värdefulla biotoper med det.

Kyckling är så genuint äckligt och jag har synpunkter på uppfödningen..
Kanin äter jag med glädje dock. :d Extremt klimatsmart och det finns en producent i närheten.
Jag klarar inte av att tillaga kött. Jag får lite panik av att se det.

Själv tycker jag kyckling är jättegott, men har också synpunkter på uppfödningen. Krav-märkt kyckling går ju knappt att få tag på.

@kolblakkur Risken finns att bettet är djupare än du kan se med blotta ögat, katters tänder är spetsiga. *gungar med foten* Åk in, innan jag petar dig i baken med tårna. :rage: Kattbett är inte att leka med när man får i händer eller fötter och med tanke på var bettet är så anser jag att en koll är på sin plats av vården.
Bakterierna katter har i munnen är minst sagt olämpliga att ta lätt på, hellre en koll och få veta att det är lugnt än framtida men och risk för en missad sepsis som kan kosta betydligt mera än att möta en läkare eller ssk som inte är farlig alls.

@kolblakkur Risken finns att bettet är djupare än du kan se med blotta ögat, katters tänder är spetsiga. *gungar med foten* Åk in, innan jag petar dig i baken med tårna. :rage: Kattbett är inte att leka med när man får i händer eller fötter och med tanke på var bettet är så anser jag att en koll är på sin plats av vården.
Bakterierna katter har i munnen är minst sagt olämpliga att ta lätt på, hellre en koll och få veta att det är lugnt än framtida men och risk för en missad sepsis som kan kosta betydligt mera än att möta en läkare eller ssk som inte är farlig alls.
Men alltså jag har inte blivit biten av en katt? :) som jag skrev så blev jag biten av en hund :)

En fråga till er läkekunniga här i tråden. Jag tog bort stripsen för att byta på överläppen. Jag har ett gäng trådar som trycker sig ut nu (de inre stygnen) och upptäckte just att det är lite infekterat. Det vätskar men är inte riktigt varigt. Tryckte ut så mycket jag kunde och det är inte speciellt svullet. Det är inget man behöver störa sjukvården med eller? Känner att jag helst låter bli..

Det blev ingen träning med hästarna. Himlen öppnade sig så jag kastade in dem, slängde på täcken och kastade ut dem igen. Nu blir det ett bad för mig eftersom hästarna ändå står ute och duschar.

Åh den här törs jag inte vara helt bestämd på men ett löst utkast, alltid skönt med svar.
Känns som du kanske borde ringa 1177 för att bolla närmare? (nej det är inte det fantastiska svaret på allting men jag personligen törs inte säga bu eller bä)
Så jag lämnar respons bara på mina tankar.
Svullnad hade jag inte funderat så mycket över utan mera ev. rodnad, nyansskillnad och hur det känns, bultande/brännande/avdomnat ( så vida du inte klämt så mycket att det domnat).

Var rädd om dig! :heart

Men alltså jag har inte blivit biten av en katt? :) som jag skrev så blev jag biten av en hund :)
:banghead::rofl:Förlåt men precis haft en ingående kissediskussion men hund samma har jag för mig?

:o

Tillägg

Klippt nedan:
"
Söka vård
Om du har fått ett djupare bett där tänderna trängt igenom huden bör du kontakta vården med en gång eftersom det lätt blir infektion i såret. Det är särskilt viktigt att kontakta vården med en gång om du har fått djupa bett på händerna."

Källa: 1177, vårdguiden. https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hund--och-kattbett/

Jag gillar rött kött så mycket att jag aldrig kommer att avstå :)
Köper lamm av grannen och i övrigt bara svenskt kött. Fanns inte nöt så skulle mycket av det öppna landskapet här försvinna. Och en massa värdefulla biotoper med det.

Kyckling är så genuint äckligt och jag har synpunkter på uppfödningen..
Kanin äter jag med glädje dock. :d Extremt klimatsmart och det finns en producent i närheten.

Jag tycker kanin är för magert och blir segt. Hur tillagar du den?

Jag tycker kanin är för magert och blir segt. Hur tillagar du den?
Det ÄR magert. Med andra ord behöver den fett och fukt.
Jag gör gärna i järngryta i ugn. Men man måste passa den så att den inte blir överlagad, det går fort.

Segt vet jag inte? Hur gör man för att få det segt??

Det ÄR magert. Med andra ord behöver den fett och fukt.
Jag gör gärna i järngryta i ugn. Men man måste passa den så att den inte blir överlagad, det går fort.

Segt vet jag inte? Hur gör man för att få det segt??

Segt och torrt. Lite smaklöst. Vad har du mer i grytan?

Snabba ryck.
De som skulle ta itu med den lilla gamla tvättstugan dök upp idag och mätte, och lämnade en materiallista. Det blir plåttak på det lilla skjulet. Kostar inte på tegel på något som inte ens är mitt.

Imorgon lånar jag grannens släpvagn igen och åker till närmaste bygghandel och köper virket.
Rödfärg har jag hemma tack och lov. Så det blir målarverkstad här också i veckan.

Japp, jag är inte frisk.

Färdig med tapetseringen :) . Passade på att köpa billiga (99 kr) spetsgardiner på Rusta när jag ändå var där och skaffade mer lim. Nu hänger det fräscha, somriga spetsgardiner innanför dörren i stället för de lite tyngre som hängde där förut. Nu behövs de ju inte för dragets skull, utan bara som lite insynsskydd och allmänt "piff" :) .

Jag är så nöjd så..... Det enda som egentligen kan saknas i den lilla hallen nu är någon gullig lampa, men vet inte riktigt var jag skulle sätta den. Möjligtvis någon typ av lite gammaldags lampett bredvid spegeln - det kunde nog vara rätt fint :up: ! Får väl hålla utkik på loppisar och dylikt.....

Näe nu går jag till sängs.
Klockan ringer 04:20
Ska kolla burken en stund till
Jag tar min tv med mig och går till sängs :rofl:
Eller snarare tar med den och ställer på ett par stolar i sovrummet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 533
Senast: Kakis
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 902
Senast: Derivata
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka