Vi med valpar i år

Sv: Vi med valpar i år

Åh vilka vackra färger!! :love:
Synd på magen, stackarn...

Den 10 december får jag hem den här lilla snäckan :banana:
1045848221.jpg

1005615598.jpg

Bilderna är sämst, det är uppfödarens, kommer andra bilder sen :)

Ah den där såg jag på blocket för inte så länge sen!

Har du förresten kollat noga på stamtavlan? Det kan komma upp mycket fult i rasen, min bror har redan problem med sin hund på 1,5 år...:crazy:

Ah den där såg jag på blocket för inte så länge sen!

Har du förresten kollat noga på stamtavlan? Det kan komma upp mycket fult i rasen, min bror har redan problem med sin hund på 1,5 år...:crazy:
Ja, är en privat uppfödare.
Vad tänkte du för fult?
Utseende eller hälsomässigt?
Vet att patellaluxation är mycket vanligt, men jag har verkligen sök - och på många riktigt kända uppfödare och de kollar inte sina hundar?!
Jag har påpekat detta, men tydligen ska det vara svårt att hitta hundar med friröntgade knän - för de röntgar inte! Argumentet är skitkasst "vi behöver inte så vi gör det inte". Jag vill gärna ha en pomeranian och har gjort den efterforskning jag kan på skks hunddata - mamman är inte utställd men otroligt trevlig socialt. Pappan är helt okej utställningsmässigt och farfar har titel SE UCH, och det är väl egentligen den enda uställningsmerit som någon av farföräldrarna har. Berätta gärna dina erfarenheter!

Jösses så fina ungar! Man blir alldeles knäsvag. XD

Jag kan givetvis inte vara sämre trots att jag redan visat upp henne på ett annat forum! ; )
Här är 'Chika'!
Tolv veckor gammal på torsdag. Vackraste lilla shiba!

Först åtta veckor.

img_6199_orig_SE.jpg

Och elva! Hon har vuxit ikapp storasyster redan, rödräven. ^^

img_6264_orig_SE.jpg

Rasen har ofta problem med tänderna, brorsans hund fick 3 av 4 mjölktänder borttagna vid 1,5 års ålder eftersom de vägrade lossna. Många mindre hundraser har det så man måste vara väldigt väldigt noga med tandhygien, kolla efter felväxta tänder m.m.

Sedan är det ju knäna, vad jag vet så röntgar de inte men veterinären känner efter och graderar. Acceptera inte något värre än grad 2 från föräldrarna tycker jag om man nu vill ha en sån hund. Har uppfödaren inte kollat skulle jag absolut inte köpa.
Sedan förekommer hudproblem/håravfall och även epilepsi.

Vissa valpar har även problem med öppna fontaneller, vattenskalle eller s.k. hydrocefalus. Något som veterinären kanske har en chans att känna så jag skulle be veterinären en undersökning om när man besiktar.
Saxat från anomalex:

Fontanell
Med fontanell (av franskans diminutivform av fontaine; fontän) menas en öppning mellan skallens ben. Sådana öppningar är normala hos spädbarn. Normala hundar har däremot inte fontaneller ens som nyfödda. Fontaneller förekommer mycket sällsynt i de flesta raser men i särskilt hög frekvens hos exempelvis chihuahua och andra dvärgraser med äppelformigt skalltak (kinesisk nakenhund, yorkshireterrier). Fontanellen sitter oftast mitt uppe på hjässan men hos en del hundar förekommer fontaneller även i nacken. Det normala skallbenet skyddar hjärnan mot stötar och slag. Ett lindrigt yttre våld mot huvudet som träffar i en fontanell kan överföras direkt på hjärnan och ge livshotande skador. Hundraser med fontaneller och stor skallkupol drabbas oftare än andra av vattenskalle (se hydrocefalus).

Särskild uppmärksamhet beträffande fontaneller rekommenderas för raserna amerikansk cocker spaniel, bostonterrier, chihuahua, engelsk bulldog, malteser, silky terrier och yorkshireterrier. Även inom följande raser förekommer, sällsynt, fontaneller: cairnterrier, dvärgpudel, dvärgspets, mops och pekingese.

Och:

"En valp med hydrocefalus är ofta mentalt avtrubbad och har inlärningsproblem. Den kan utföra tvångsrörelser som kan övergå i koordinationsproblem och kramper. Onormal ögonställning, oregelbunden pupillstorlek och synstörningar är vanliga symtom. Andra vanliga yttre symtom är kupolformigt skalltak, högt stop och öppna fontaneller."
http://blogg.aftonbladet.se/dognews/2008/02/731904

Jo, alla de där problemen vet jag om. Föräldrarna har inte haft några som helst problem med något av de andra sakerna. Fontanellerna kan man ju känna själv, men har även bet veterinären känna vid vet. besiktning.

Tänderna kan man lätt ta en tillägsförsäkring för hos Agria, det tänkte jag göra så behöver man ej bekosta ev. tandproblem själv.

Det svåra är ju att köpa en valp från 2 kollade föräldrar på patella, det verkar knappt existera. Tack iaf för informationen :)

*KL*

Igår flyttade lilla Daphne hem till oss! :love: Hon är whippet, 18 veckor och imponerar hittills mycket stort på oss. Första tågresan, första koppelpromenaden och första natten hemifrån har gått som en dans.

Pvghem.jpg

Harlagtsigtillro.jpg

Lite suddiga mobilbilder. Jag ska försöka få till lite finare bilder senare.

Tack! Hon är helt underbar faktiskt. :) Men det växlar friskt mellan bus och sömn. Just nu är det sömn som gäller.

Det blev inte den lilla tiken, utan den andra. :) Jag tyckte att Daphne var mer kontaktsökande. När valparna lekte tillsammans så var hon även den som tog mest intitiativ av de två. Utöver det så ville jag helst inte ha en allt för gracil whippet. Den lilla tiken var dock som ett plåster på min sambo, så det var rätt nära (på allvar alltså) att vi fick med oss båda två. :D

Idag har hon verkligen gjort sig hemmastadd. Vi har gjort lite kontaktövningar med framgång och hon har börjat förstå vad "sitt" och "kom" betyder. Däremot finns en viss fixering vid matbordet. Så fort vi ställer något på matbordet så slänger hon upp framtassarna och häver sig fram, så det har vi nolltolerans på. Hon har även gjort ett försök att hoppa upp på matbordet, vilket resulterade i en liten kraschlandning :crazy:. Så matbordsfixeringen måste brytas pronto.

Annars är hon väldigt mysig och vill helst krypa intill riktigt nära och gosa. :love:

KL.

Var tyvärr tvungen att lämna bort min vackra shäferkorsning så därför kom den svarta damen på kortet ovanför in i bilden.
Är man van att ha två blir en alldeles för tomt ..

Min lilla dam är tuff :love:
Och måste säga att våran 11 mån hane är över förväntan, han är helt fantastisk mot den lilla.
Hon börjar lära sig att ligga kvar i bädden, samt gå o lägg dig. Har hänt ett par småolyckor inne men inte så konstigt med tanke på hur det var där vi hämtade henne :eek:
Hon är en riktig mammagris och sover helst uppe på min axel när vi ligger i soffan, får hon inte det så ligger hon tätt tätt intill storebror i en av bäddarna. Husse är bara bra när man ska leka!
Hon har även lärt sig NEJ.

Hon äter som bara den och är hur underbar som helst!!

Vid vilken ålder kan man börja med valpkurser?
Hur gör ni för att få dom rumsrena? Uppfödaren har enbart haft valparna inne i ett rum där dom fått göra vad dom vill, när dom vill, vart dom vill .. Så hon har ingen koll alls på att man ska göra allt utomhus.

Jag var så upptagen av att visa upp mitt lilla underverk, så jag glömde att säga något om din lilla sötnos! :o

Hon är jättesöt! :)

Valpkurs kan man börja med när valpen är fullvaccinerad, dvs. efter 12-veckorssprutan. Men man får ju kolla om de som ger valpkurserna har några särskilda direktiv för ålder. Min är ju 4,5 månader och jag skulle gärna börja på valpkurs nu, men jag hittar inte någon som ges just nu så det ser ut som om jag får vänta till våren och gå en grundkurs för hundar över fem månader istället. Jag är lite tveksam till det dock eftersom dessa grundkurser inte bara vänder sig till valpar utan även till omplaceringar, problemhundar och dylikt (nu låter jag som en förälder som inte vill att mitt barn ska hamna i dåligt sällskap :angel:).

Rumsrenhet har jag inga bra råd att ge. Min valps uppfödare har hundlucka ut i rastgård från hundrummet så hon har lärt sig gå ut för att uträtta sina behov. Hon kissade inne två gånger det första dygnet hos oss, men det hade vi nästan räknat med. Med helt ny miljö utanför dörren (bilar, folk, osv) var hon vare sig trygg eller fokuserad nog att kunna kissa när vi var ute. Men efter att vi hade promenerat samma lilla runda några gånger så blev omgivningen mer välbekant och efter det så har hon skött sig med bravur. Så om jag ska komma med något tips så är det väl att om hunden kissar på ett ställe ute så håller man sig i det välbekanta området när man är ute i syfte att hunden ska kissa. Andra knep kan vara att ta med sig en tidning eller lite papper med hundens kiss ut och lägga på ett tryggt ställe och på så sätt uppmuntra hunden att kissa där.

*knapplån*

Ixi har hunnit bli 4 mån och växer så det knakar. Vägde damen för några dagar sedan och vågen stannade på 17,2 kg.. :o

IMG318.jpg

CIMG0540.JPG

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 904
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 045
Senast: Milosari
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka