Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tyvärr måste jag meddela att min Mini inte längre finns i livet, då han för inte allt för länge sedan som liten unghund blivit tagen av en modell stor rovfågel![]()
Men HERREGUD så söt! Lova att det kommer mer bilder sen....!![]()
Ja, är en privat uppfödare.Ah den där såg jag på blocket för inte så länge sen!
Har du förresten kollat noga på stamtavlan? Det kan komma upp mycket fult i rasen, min bror har redan problem med sin hund på 1,5 år...![]()
Fontanell
Med fontanell (av franskans diminutivform av fontaine; fontän) menas en öppning mellan skallens ben. Sådana öppningar är normala hos spädbarn. Normala hundar har däremot inte fontaneller ens som nyfödda. Fontaneller förekommer mycket sällsynt i de flesta raser men i särskilt hög frekvens hos exempelvis chihuahua och andra dvärgraser med äppelformigt skalltak (kinesisk nakenhund, yorkshireterrier). Fontanellen sitter oftast mitt uppe på hjässan men hos en del hundar förekommer fontaneller även i nacken. Det normala skallbenet skyddar hjärnan mot stötar och slag. Ett lindrigt yttre våld mot huvudet som träffar i en fontanell kan överföras direkt på hjärnan och ge livshotande skador. Hundraser med fontaneller och stor skallkupol drabbas oftare än andra av vattenskalle (se hydrocefalus).
Särskild uppmärksamhet beträffande fontaneller rekommenderas för raserna amerikansk cocker spaniel, bostonterrier, chihuahua, engelsk bulldog, malteser, silky terrier och yorkshireterrier. Även inom följande raser förekommer, sällsynt, fontaneller: cairnterrier, dvärgpudel, dvärgspets, mops och pekingese.
http://blogg.aftonbladet.se/dognews/2008/02/731904"En valp med hydrocefalus är ofta mentalt avtrubbad och har inlärningsproblem. Den kan utföra tvångsrörelser som kan övergå i koordinationsproblem och kramper. Onormal ögonställning, oregelbunden pupillstorlek och synstörningar är vanliga symtom. Andra vanliga yttre symtom är kupolformigt skalltak, högt stop och öppna fontaneller."