Vi med valpar i år

Sv: Vi med valpar i år

Knapplån.

Jag funderar lite på vad som är lagom/bra att göra med sin valp. Min amstaff-tik är ju tre månader gammal nu och jag har haft henne i några dagar. Hon ligger mest och sover såklart. Men vi är ute mycket på gräsmattan här utanför. Där leker, busar, kissar, kelar hon. Vi har gått på promenad en gång om dagen, då ca totalt 1 km, i hennes takt och med lite paus. Är det lagom?

Vi tränar lite sitt och rumsrenhet annars tränas här ingenting. Hur gör ni?

Min 4 månaders valp övar vi mest grundlydnad med så som sitt, ligg, rulla, tass och inkallning. Annars går vi små promenader, har även varit lite i skogen så hon fått springa omkring och gjort lite spårning efter godis. Man lär sig snabbt att se när det är nog för valparna :) När man lärt sig känna igen tecknen kan man sluta en stund innan de börjar visa att de är trötta så som att de sätter sig ner och inte vill gå m.m. För när valpen väl börjat göra det så skulle man ha slutat redan för ett tag sen, men som sagt lär man sig ju att känna igen sin egen valps tecken :)

Att gå skogspromenader är väl kanske inte det mest ultimata när valparna växer men vi går inte så långa bitar och det syns hur roligt hon tycker det är då hon skiner som en sol varje gång vi är påväg till skogen :)

Min 4 månadersvalp tränar jag inkallning,sitt,ligg,rulla runt, och varcker tass med. Sen går vi en lång runda på kvällen annars kan han inte sova:p Och de här är en Irländsk setter så man förstår ju varför, och den kvällsrundan brukar vara en timme ungefär.
Sen är han ute på gräsmattan och ibland tränar jag utställning och ibland kastar jag en boll och springer och gömmer mig som han tycker är jätte kul när han hittar mig:p
Och så gårvi i skogen ibland.:)

Så ni går en hel timme? jag skulle gärna gå längre med min hund men jag vill ju inte att det ska bli för mycket så att det påverkar hur hon växer eller leder eller skelett eller vad som nu kan påverkas. När kan man börja gå lite längre?

KL

Det kommer mest troligt (om det blir några hanar) bli en valp för mig i höst :)
Beräknas födas 20e augusti :D

Föräldrarna(bild från uppfödarens sida):
bella_chippen.jpg

Pappa Chippen till vänster och mamma Bella till höger

Mamma Bella är kullsyster med min älskade Limbo som jag tyvärr fick ta bort för drygt en månad sedan.

Senast ändrad:

Yerkes är 3 1/2 månad nu och vi är absolut ute i en timme, ibland mer, samma när schäfern var liten. Det rör sig ju inte om några timmeslånga koppelpromenader, med koppel går vi inte mer än några minuter åt gången. Vi går oftast ut i skogen eller på ett fält/fotbollsplan och traskar omkring, undersöker saker, letar reda på någon kotte som matte hållit i, tränar inkallning, leker kurragömma, lägger oss och tuggar på någon grästuva (Yerkes, inte matte :D) och slåss om att hinna norpa smultronen först.

Jag tror definitivt på att man inte ska motionera en valp, men att skutta omkring av fri vilja i eget tempo, särskilt i skogen över stock och sten, ser jag enbart som ett hälsosamt sätt att bygga upp muskler, balans och kroppskontroll.

Annars så lär vi oss att få klorna klippta, blir kollade i munnen, ligga still och sådana saker, samt tränar lite sitt, ligg, vänta, inkallning, skickas till buren och ligga kvar, peta på en target, fotposition och några trix.

Uppradat sådär lät det som rätt mycket men allt är på valpnivå såklart och väldigt korta stunder åt gången.

Ja, sådär gör ju vi också. Är ute mycket alltså. Men några långa promenader blir det inte. Men att gå runt i skogen i en timme eller nåt är alltså okej? Jag vill ju absolut att hon ska bygga muskler, mycket muskler ska det bli så småningom. Men jag vill ju inte gå för fort fram heller.

Det finns ju väldigt olika åsikter där, vissa tycker typ att en valp inte ska röra sig alls. Jag anser att om en valp går sönder av att röra sig normalt så är det något väldigt fel med aveln. Det handlar ju inte om att "bygga muskler" på det viset utan att gradvis och på hundens egna villkor vänja kroppen vid rörelse och belastning. Jag tror att det är mycket större risk att den hund som aldrig använt sin kropp går sönder sedan när den blir äldre och börjar göra det.

Om man jämför med små barn så är det klart att ingen tvingar 3-åringar att kämpa sig igenom hinderbanor eller fjällvandra, däremot rör de ofta på sig en massa själva och kan leka och busa i timmar. :)

Knapplån.

Jag funderar lite på vad som är lagom/bra att göra med sin valp. Min amstaff-tik är ju tre månader gammal nu och jag har haft henne i några dagar. Hon ligger mest och sover såklart. Men vi är ute mycket på gräsmattan här utanför. Där leker, busar, kissar, kelar hon. Vi har gått på promenad en gång om dagen, då ca totalt 1 km, i hennes takt och med lite paus. Är det lagom?

Vi tränar lite sitt och rumsrenhet annars tränas här ingenting. Hur gör ni?

Så länge hunden är pigg och glad och vill vara med när man är ute så tycker jag nog att man kan vara ute "hur länge som helst". Självklart då att hunden ska få röra sig i sin egna takt, kanske gå en bit, lägga sig och tugga på någon pinne, gå lite till, nosa på en blomma osv.
När min unga dåre var valp så kunde vi utan problem vara ute i 4 timmar. Då hade vi ändå inte kommit längre än.. tja.. en halv eller en kilometer :p

När det gäller träning så finns det ingen anledning att lära in tusen lydnadsmoment på dem när de är valpar.
Vad som är tusen gånger viktigare är att jobba på att få en bra relation med valpen! Lek med den! Lek med olika saker och även helt utan leksaker och bara "brottas" med den. Lär valpen att du styr leken, så att du kan bestämma att sluta när som helst och valpen då ska kunna acceptera det och vara lugn.

Har man en hund som går att leka med på olika sätt, en hund som gillar att göra saker MED sin ägare, då har man sedan helt otroligt lätt att hitta belöningar när man vill träna med hunden. Ju bättre och fler belöningssätt man har, ju lättare blir det att träna in nya saker med dem. Och att lära hunden nya saker - man har hela livet på sig!

Jag kommer med ytterligare en fråga.

Vad ger ni era valpar för foder? Jag ger just nu samma som hon fick hos uppfödaren, det vill säga Royal Canin. Men jag vet ju inte om det är det bästa. Man ska väl fortsätta med det ett tag i alla fall men är det inte det bästa för min hund kommer jag ju byta.

Yerkes är 3 1/2 månad nu och vi är absolut ute i en timme, ibland mer, samma när schäfern var liten. Det rör sig ju inte om några timmeslånga koppelpromenader, med koppel går vi inte mer än några minuter åt gången. Vi går oftast ut i skogen eller på ett fält/fotbollsplan och traskar omkring, undersöker saker, letar reda på någon kotte som matte hållit i, tränar inkallning, leker kurragömma, lägger oss och tuggar på någon grästuva (Yerkes, inte matte :D) och slåss om att hinna norpa smultronen först.

Jag tror definitivt på att man inte ska motionera en valp, men att skutta omkring av fri vilja i eget tempo, särskilt i skogen över stock och sten, ser jag enbart som ett hälsosamt sätt att bygga upp muskler, balans och kroppskontroll.
.

:bow: Kunde inte sagt det bättre själv! Exakt samma som vi gör här hemma :)

*kl*

Jisses vad länge sen det var jag skrev i den här tråden! Dags för en uppdatering kanske.. Min "lilla" valp har hunnit bli 8 månader, han är stor som ett hus och han är mer dryg än rolig att äga nu för tiden! :D I skrivande stund tränar vi på att ligga ner och ta det lugnt, något han har väldigt väldigt svårt för. Det ska ALLTID hända något i hans värld.. :grin:

Han börjar iallafall vara duktig på träningssidan, han går nästan appellspår utan större problem med apporter och allt. Bara lydnaden som ska på plats, sen ska vi starta i appellen! Men det blir inte förrän till våren eftersom han blir 1 i december ;)

Han har förvandlats från ett litet lurv till en något mer hundliknande varelse :angel:

31466436.jpg

30910106.jpg

30910109.jpg

31088406.jpg

Hihi, han tackar och bockar! :D

Han bjuder på en till bild från när hans matte plågade med honom på en utställning när han var 4 månader.. Han var bestämd redan då, och trots sin kaxiga inställning då han räcker ut tungan mot domaren som ville kolla på tänderna så gick han hem som BIS-valp!

30922538.jpg

Självklart vill man ju skryta om sin valp! Rolig tråd!

Jag har en fransk bulldog på lite drygt 4 månader. Hon är helt underbar! Hon är mjuk och älskar alla och tycker massor om barn! Hon är modig och är nyfiken. Hon går jättebra i koppel, är nästan rumsren och sover hela nätterna och gärna länge på morgonen....:love:

http://frallanelsa.bloggsida.se/

Senast ändrad av en moderator:

hihi go:D Ska också vara med på Utställning när min valp är nästan 5 månader, får se hur det går.. Tänderna blir svårast :angel:

Tiden går fort när man har roligt!
4 månader gammal på torsdag.
33cm i manke och 8,3kg har min lilla fis blivit.
Charmar alla i sin väg.

2b86is.jpg

haha, jag måste bara skriva dehär.
När vi stannade på ett "glassställe" så fick valpen gå ut och alla som gick förbi kunde inte låta bli att le åt han:D:D
Då känner man sig lite stolt över den lila huliganen;)

Vad kul! Tandkollen brukar vara intressant på småvalpar! :P Min gillar det fortfarande inte, han vill bara slicka på domarens händer :angel: Ska på en inoff om mindre än en månad, så det ska bli kul att åka iväg på en liten utställning igen! Var länge sen sist nu!

Men han är ju mer vild än tam just nu så jag tror jag måste sätta igång och träna lite mer organiserat nu :p Han hör väl till det äldre gänget här i tråden så jag kan träna på ganska bra ändå :)

Det är såå skönt att han blivit lite äldre nu, helt plötsligt en dag var han rumsren och kunde vara ensam hemma kortare stunder. Längre stunder är omöjligt fortfarande! Jag håller på att bli knäpp. Någon som har tips? Min äldre hund är hemma tillsammans med honom, och den har inga problem att vara ensam hemma, han sover hela tiden. Valpen kan bara vara själv i typ 15-20 minuter, det går inte längre än så! Han börjar tugga och slita i alla saker, även om han är jättetrött när jag går. Det börjar vara lite jobbigt nu faktiskt, men jag tränar på! :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 047
Senast: Milosari
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka