Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Och VARFÖR i hela fridens namn måste allt vara bara rosa och blått? Det är så oerhört frustrerande att man ALLTID är tvingad att välja rosa gulligt flickigt eller blått tufft pojkigt. VARFÖR är det så himla svårt att hitta neutrala alternativ?
Och varför kan jag inte hitta röda saker till min son som älskar rött?

nej det är inget du kan svara på, jag blir bara så frustrerad :devil:

Det där skriver jag under på! Vi har turen att Baloo oftast kan ha strl 105 och strl ponny på grimma/träns så jag har hittat rött fleecetäcke och röd grimma i Ullared, och även ett svart regntäcke med röda kanter och fleecefoder. :)

Jag tycker det är så himla härligt att vi har shettisar i olika modeller och storlekar, så att alla våra fyra barn kan rida varsin samtidigt! :love:

Börjar med att ställa frågan till ER - är det jag som är hemmablind, eller håller NI med mig om att denna dotter gott och väl kan rida denna shettis i åtminstone ett par år till? Tänk 1 dm längre ben och 1 dm längre överkropp - känns nästan som att det skulle funka... NÄSTAN! (och hon lär ju inte växa 20 cm på ett år...) Detta är en shettis av väldigt rejäl modell och hon har ridits och utbildads massor av sin tidigare vuxna ägare. Jag kan förstå att hon tyckte det kändes okej att rida denna pärla!
DSC02519.jpg

Det ser ut som en rätt smal och nätt tjej, så det borde inte vara några problem. Däremot har hon väldigt korta läder, jag skulle nog släppa ner dem en decimeter? Känns inte riktigt snällt att ha så korta läder att hon tvingas till stolsits, bussigare att låta henne sitta korrekt, tänker jag? Det ser ut lite som att hon "fastnat" i småbarnsårens jättekorta läder (jfr bilden på din yngsta), fast hon sen länge inte är något småbarn längre.

*KL*

Detta har jag, dottern och ponnyn ägnat oss åt idag:

376880_10150370422452887_746887886_8456202_135545472_n.jpg

Hade en riktigt mysig tur, om än lite kallt trots solen.

Det ser ut som en rätt smal och nätt tjej, så det borde inte vara några problem. Däremot har hon väldigt korta läder, jag skulle nog släppa ner dem en decimeter? Känns inte riktigt snällt att ha så korta läder att hon tvingas till stolsits, bussigare att låta henne sitta korrekt, tänker jag? Det ser ut lite som att hon "fastnat" i småbarnsårens jättekorta läder (jfr bilden på din yngsta), fast hon sen länge inte är något småbarn längre.
Jag tror att bilden luras, angående stigläderlängden, för hon har normalt inte särskilt korta stigläder. men jag vet att lilla ponnyn ibland skjuter över sin ryttare (inkl sadel) åt höger, kanske är det det som hänt när bilden tas.

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av ameo
Och VARFÖR i hela fridens namn måste allt vara bara rosa och blått? Det är så oerhört frustrerande att man ALLTID är tvingad att välja rosa gulligt flickigt eller blått tufft pojkigt. VARFÖR är det så himla svårt att hitta neutrala alternativ?
Och varför kan jag inte hitta röda saker till min son som älskar rött?

nej det är inget du kan svara på, jag blir bara så frustrerad

Näe det har du rätt i!
Det finns nog inte mycket neutralt.

Det är bara att ta fram symaskinen och börja sy, det verkar ju onekligen finnas marknad för neutrala "kläder" till de små;)
Men jag har för mig att jag hittade någon för ett tag sedan, som sydde själv och sålde, fleece täcken och ländtäcken etc, med bla dö skallar och annat på.
Även då rosa och gull fluffigt.

Men sedan tror jag att det finns på travbodarna också, har för mig att en kompis köpte där.

KL

Nu är han här!!!!! Får jag presentera BAMSE. Klicka på namnet så kommer ni till hans presentation med STOR bildbomb och film;) (här på buke)

Jag är på jakt efter en säkerhetsväst till min son..... Vill ha en med delade paneler och snörning i sidan. Detta då jag testat 2 andra (hansbo) Och sonen avskydde dem och de satt jättekonstigt! Men han har bara 54 i midja med t-shirt och de flesta börjar på 60 cm. Och så är de 10 cm för långa:( Hur hittar man små västar??

Hur länge hade han västen på sig? De är ju tämligen klumpiga och stela när man tar på dem, men mjukar till sig av kroppsvärmen.

Hur länge hade han västen på sig? De är ju tämligen klumpiga och stela när man tar på dem, men mjukar till sig av kroppsvärmen.

Max 30 sek då de skavde mot halsen:/ dvs helt fel passform! Han hade röda märken hela dagen efter dem:(

Åh så söta!:)
Angående passande sadel, en barbackapad kanske skulle funka?
Jag har sytt en själv (efter tråden Barbackapad-skrattdax här på buke) och den rider min dotter i när hon rider på min häst. Eller nåja ;) rider och rider, åker är väl mer rätt ord. Men det är ju just det småbarn gör, åker häst alltså. De ska ju mer ha något att hålla i sig i och något som gör att det blir lite stadigt och inte så halt som barbacka. Jag har sytt ett handtag framtill som hon håller i sig i och så ordentliga framvalv och bakvalv. Funkar kalasbra. Då kan du ju sy så liten som behövs, är ju bara att klippa en shetlandsvojlock till lagom storlek. Och det är ju inte hela världen om den blir lite stor heller, den är ju helt mjuk och trycker inte.

Åh så söta!:)
Angående passande sadel, en barbackapad kanske skulle funka?
Jag har sytt en själv (efter tråden Barbackapad-skrattdax här på buke) och den rider min dotter i när hon rider på min häst. Eller nåja ;) rider och rider, åker är väl mer rätt ord. Men det är ju just det småbarn gör, åker häst alltså. De ska ju mer ha något att hålla i sig i och något som gör att det blir lite stadigt och inte så halt som barbacka. Jag har sytt ett handtag framtill som hon håller i sig i och så ordentliga framvalv och bakvalv. Funkar kalasbra. Då kan du ju sy så liten som behövs, är ju bara att klippa en shetlandsvojlock till lagom storlek. Och det är ju inte hela världen om den blir lite stor heller, den är ju helt mjuk och trycker inte.

Sötaste;)

Jo fast en barbacka pad sitter inte på långa väga så stabilt som en sadel med riktigt gjord. Då sonen dessutom skumpar en hel del så vill jag inte att det trycket ska ligga direkt på ryggraden.

Så tyvärr tror jag inte att det är en lösning för just mig! (oss)

Den som söker han skall finna:)

Har äntligen hittat en väst med paneler till SMÅ barn! Kika på AEQUUS PRO SÄKERHETSVÄST. Der finns den från 4 år!
Blev super glad. Dessutom ett bra pris! Nu återstår det att hitta en ÅF som har den storleken inne:/

*KL*

Min dotter rider. Inte så ofta hon vill men hon tycker att det är jätteroligt de gånger vi rider ut tillsammans.
Vi har två shettisar, en större och en mindre, hon rider numera den större. Helt underbara hästar.
De är dock mina och de är mitt ansvar. Hon borstar och mockar när hon är där, hon måste borsta före och efter ridtur, annars har hon inga krav på sig gällande stallet alls. Hon är fem, snart sex.

omgjordIT.jpg

Hon travar gärna och rider lätt osv, gillar inte att galoppera och hon har sådan tur att den stora shettisen heller inte gillar galopp utan travar helst så länge det går :p. Hon galopperar på den mindre shettisen men vill då helst att man håller i.
Tycker att hon är jätteduktig då den större (på bilden) inte är helt lätt och är lite väl pigg ibland, men hon bara sitter där och är duktig. (nejdå, inte partisk alls ;) )

KL!

Woho! äntligen hittat en väst till sonen som inte skriker "bebis"! (rosa eller blå)

385003_10150420437316353_700541352_8755387_661954093_n_179430005.jpg

387919_10150420434906353_700541352_8755379_120166607_n_179430199.jpg

392676_10150420435281353_700541352_8755382_1499012803_n_179430258.jpg

391025_10150420439076353_700541352_8755394_1571210176_n_179430298.jpg

Fin väst :) Jag har en väst till mina båda ungar men det är svårt att få dem att använda den, dessutom är jag inte riktigt nöjd med den, hade velat ha ett handtag i ryggen så man kan grabba tag i glötten om man märker att den är på väg åt fel håll.

Tokmaja, sån fin modell på shettis!

Fin väst :) Jag har en väst till mina båda ungar men det är svårt att få dem att använda den, dessutom är jag inte riktigt nöjd med den, hade velat ha ett handtag i ryggen så man kan grabba tag i glötten om man märker att den är på väg åt fel håll.

Tokmaja, sån fin modell på shettis!

Just därför var jag noga med att det skulle vara en superlätt väst med paneler. Denna blir mer osm en tjockare väst än en stel sak:/ Här blir det ingen ridning utan väst! Så nog kommer ha använda den alltid!

Denna var tacksam för plånboken. BETA klass 3 godkänd och strax under 700 kr!

Ja ja får nog ta upp det här med väst igen med barnen, sonen använder gärna den då den sitter bättre på honom eftersom han är större.

Dottern tjatar om en rosa väst och vill absolut inte ha en blå. Såg en i den lokala ridsportsbutiken för 2400.... har försökt hitta begagnat men inte lyckats.

du får väl ordna ett extra rosa överdrag till den blå! :idea:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar