Sv: Vi med små barn på små ponnyer!
KL
Jag köpte en 3 årig ponny till min då 6 månaders gamla pojke
Jag har gård och har alltid haft hästar så pojken är van att hänga med i stallet från han inte kunde sitta ens
Men en 3 åring var för ungt, Tanken var att köra in den och sen skulle pojken "sitta in" den och kunna lufsa runt åtminstonde.
Men ponnyn var för pigg och busig för att vara en barnponny. Han blev kanonleksällskap åt alla unghästar istället, ja, hela flcoken fick han oftast fart på !
Det inköptes istället en äldre, 17 år, gammal van inkörd ponny när pojken var 3 år. Lite stark dock....
Tyvärr ramlade han av den ( ponnyn blev skrämd av att hunden kom utfarandes från buskaget ) vid någon av de första ridturerna men han red igen snart. Dock funkade inte den ponnyn med resten av hästarna i flocken så min var tvunga att hitta ett nytt hem till den.
Nu har pojken, som är 5 i år, en 18 årig ursnäll liten ponny. Han leder honom själv, tom kan de springa tillsammans, ponnyn följer honom jättesnällt. Borstar lite halvdant men kratsar gärna hovarna ( med hjälp ). Älskar att borsta man och svans.
Pojken går gärna ut i hagen och ger ponnyn ett äpple, som han lägger på marken.
Rätt gulligt när vi går mot hagen och ponnyn kommer gående till oss
Ibalnd kör vi oxå men det är bara roligt en liten stund, typ 3-400 m. Tar ju så lång tid innan man kommer iväg med selning, förspänning osv...Längsta turen var väl 1 km bort, en fikapaus och hem igen !
Han har inte ridit på hel vintern, har varit för kallt, men nu vill han komma igång igen " Jag rider min ponny på våren och sommaren istället ", säger han.
Han kör cowboystuket, vill ha sin westernsadel och gärna jeans och hade han fått så hade det blivit både hatt och pistol
Han kan inte rida själv ännu, men har inte ridit så mycket heller, och ponnyn drar ner huvudet om han försöker utan att jag leder.
Trava är kul, jag brukar säga att han ska sitta tungt på rumpan och inte klämma med knäna utan hellre slappna av och luta sig lite bakåt.
Ang ansvar så har han i princip inget alls men om vi tar in ponnyn och han är med och vill rida så säger jag att han får borsta först sen sadlar och tränsar jag.
Tyvärr märker jag att om ponnyn blir för hårt ansträngd så rosslar det i hans luftrör så det kommer väl bli en till så småningom, om intresset håller i sig.
Men för det lilla vi gör nu så går det fint med denna ponny och han är snäll med pojken så det är en bra läromästare på det viset, att pojken inte blir skrämd.
Jag visar hur han ska hålla grimskaftet, att det inte får släpa i marken och talar om varför man gör vissa saker osv.
Sen håller inte koncentrationen så länge på en 5 åring, han är med några minuter här och där och går iväg en stund och gör annat så kommer han tillbaka osv....
Har oxå ett gammlat islandssto som pojken brukar få leda och borsta på, så han vänjs vid större hästar oxå, är bra tycker jag.
Han har alltid suttit på hingsten rygg barbacka när det leds till eller fårn hage. Dock inte under den perioden som är nu, mycket hormoner i omlopp nu
det blir liksom som en sak vi gör tillsammans plus att han får vara med på såtn som jag gör varje dag.
Jag hoppas han ska hålla intresset vid liv och så småningom kunna följa med ut på turer.......NU har jag själv ett annat sto som jag tror kan funka att ha med ponnyn som handhäst med pojken på så kanske det blir snart
Edit:
Ang utrustningsbiten......ja, mycket är rosa som finns till ponnys men framförallt ridkläderna.
Hittade en blå hjälm från Casco som ställs in med en ratt i nacken, superbra !
JAg hittade oxå nåstans ett vanligt svart träns med grönt bling på pannbandet, det tycker pojken är jättefint och visar gärna upp det för alla.
" Han har juveler i pannan " !
Annars har vi ett blått schabrak från Hööks med motiv på och en söt blå grimma med blått nos och nack ludd.
När vi köper borstar och sånt vill gärna pojken ha blått, gult, grönt eller rött.
Jag försöker hitta ett par bra ridskor åt honom, var finns det ?
Gummistövlar ia lla ära men de ramlar av om han ska vara avslappnad.....han når inte till sitgbyglarna i sin westernsadel ännu.
Än så länge är det ju mest på skoj men lite ordentliga grejer vill man ha ändå.
Har en säkerhetsväst som jag fick från min fd hovslagare
Börjar växa ur den, har sett på Blocket som är blå.....
Inte alltid lätt hitta till små ponnies och små barn men än så länge verkar inte färgen så vikttig .." INte rosa, det är för tjejer ".....tycker dock pojken .