Sv: Vi med fjordingar
Förlåt men kom inte på att skriva det på nått annat sätt
Kopierat från Fjordtråden- The Return
Jag förstår inte alls hur man kan få den fjorden till grov...
Nu ska jag spåna lite då tänkte jag.
Nu tänker vi extrört hos fjordingen.
Kopierat hos JLFF
Huvudet ska vara för rasen typiskt, det vill säga litet och markerat, med platt och bred panna, kort och gärna lite konkav nosrygg, stora uttrycksfulla ögon och korta lite lågt ansatta öron. Huvudet ska vara väl ansatt på halsen.
Halsen Man bör eftersträva en smidig hals med god resning. Den får inte vara för kraftig eller för lågt ansatt. Underhals eller späcknacke är inte önskvärt.
Manken är ofta låg och rund men man eftersträvar att få den väl markerad.
Bogen önskas lagom liggande och med god muskulatur, då detta ger ett gott selläge.
Ryggen skall vara medellång, med god muskulatur och en stark länd.
Bröstet skall vara djupt och rymligt. Bålen skall vara väl sluten. Korset skall vara långt och svagt sluttande, avrundat och med tillräcklig bredd. Svansen skall vara väl ansatt.
Benen skall vara torra med väl markerade ledgångar och grova senor. Underarm och skank skall vara väl muskelsatta och skenan kort och bred. Man eftersträvar harmoni mellan ben och kroppsbyggnad i övrigt.
Hovarna skall vara medelstora, runda, starka och med en god hornkvalitet.
Det är ju en stabil häst man söker och inte en "tanig" arab, därför kan man ju inte titta på dem när man bestämmer om Nelly är tung eller lätt. Jämför man henne med bilden nedan tycker jag våra hästar verkar vara ganska lika. Nelly är dock mer kvadratisk tror jag.
Här har vi en vallack e:Ljosen.
Här har vi en riktigt rejäl häst men han är inte speciellt grov eller tung. Men han räknas ändå till de tyngre fjordsen tycker jag. Jag skiljer tunga/lätta fjordingar åt genom helheten. Det första jag tittar på är bålen, är den stor eller liten (jämfört med resten av kroppen), sedan tittar jag på benen är de grova eller smala (jämfört med resten av kroppen) och så tittar jag på halsen/halsanstättningen. Är den grov så är det oftast en grov häst. Helheten brukar kännas så iaf. Jag vet inte riktigt men det är helheten som gör det för mig, inte någon speciell del.