vi hittar inte felet , hjälp.

FT_ryttare

Trådstartare
Min lilla grabb på 1½ år insjuknade förra onsdagen .
Visade tecken på kolik men fick igång magen efter promenad.
På fredag var de samma visa igen men de stämde inte riktigt på kolik, han brukar alltid vilja rulla när han har kolik men då tröck han rumpan mot väggen o slog med bakbenen mot magen , kraffsade med frambenen.

Fick feber , 39.6 och den gick sakta sakta neråt under helgen till 38.8.
han bajsade o kissade men han hade ont, var stel i kroppen o framförallt halsen/nacken.

på juldagen steg tempen återigen så vi åkte in på kliniken med honom.
där står han fortfarande...
Bukhinneinfl är uteslutet, koliksymptomen har avtagit och han har blivit öm på halsen när man trycker.
Ingen böld (efter smärtstillande spruta) och ingenting syns på röntgen av halskotor.
Han har fortfarande feber o är stel i kroppen.

någon som har nån ide om vad de skulle kunna vara ? just nu bara kliar vi våra huvuden.
Han äter i stort sett bara hö och nån näve havre samt mineraler.
ingenting vi ändrat på sista tiden.

Sv: vi hittar inte felet , hjälp.

herpesvirus 1 ger stelhet och smärta i kroppen, be dom kolla för det kan gå fort....

annars borrelia/erlichias, olika infektionssjukdomar? hur ser blodvärdena ut?

blodvärdena som kollades innan han åkte ner såg bra ut allting förutom Hb som låg lite lågt men inte alarmerande. De som tagits där nere har jag inte så stor koll på mer än att de visade en kraftig inflammation (därför dom trodde de var en böld sen sprutan).
Erhlicia har vi bett dom kolla upp men de har vi inte fått svar på än.

På fredag var de samma visa igen men de stämde inte riktigt på kolik, han brukar alltid vilja rulla när han har kolik men då tröck han rumpan mot väggen o slog med bakbenen mot magen , kraffsade med frambenen.

Utifrån ditt inlägg så verkar det som att han haft kolik många gånger? Om så är, så är det ju inte riktigt normalt. Har du kollat parasitstatus? Kraftiga spolmaskangrepp kan ju ge kolikproblem.

Hoppas pållen tillfrisknar snabbt, det är alltid trist när de blir sjuka.

njae de började på onsdag o sen var han bra på torsdag för att sen börja visa koliksymptom på fredagkväll igen .
Sen visade han koliksymptom som att kraffsa o ha svårt o bajsa/kissa under helgen o julen, såg ut o göra för ont sen när han väl bajsat så släppte de lite.

Kolik har han haft nån gång tidigare , några gånger förra hösten då den var så blöt o han petade i sej gammelgräs o fick gaskolik.. ganska känslig herre.

Nu visar han inga koliksymptom enligt vet på kliniken (står ju kvar där). Han är avmaskad efter konstens alla regler och enligt vet som gjorde rektalundersökning är han bra i magen , inga konstigheter. men mask kanske inte märks vid rektalundersökning utan bara vid prover??
han är fin i pälsen o ser inte ut som en maskhäst...

lite funderingar....vid den här tiden på året då gräset är fruset,hagen pendlar mellan hård isig skorpa och mjuk lera så är det lätt att de får i sig jordbakterier, det blir då en akut förgiftning som liknar kolik.Veterinärvård krävs för att ge behandling oftats i form av dropp odyl.
Kusarna gnager långt ned i gräsrötterna och får i sig sandkorn som retar tarmar och stör tarmfloran, loppfrön ger en bra rensning på sånt.
Sök runt på nätet med symptomen som grund så kanske du får fram ngt, ibland måste man vara en liten detektiv.
Lycka till

Fast vad betyder konstens alla regler ? Ingår träckprov i det då ? Min erfarenhet är att det nästan aldrig gör det, utan när folk säger konstens alla regler betyder det att: de endast följt intervallerna på ett maskmedel. Och det i sig betyder att hästägaren egentligen har noll koll på maskstatusen.

vi har snö .... inget gräs. de var förra året som hösten var lång.
Så han harinte fått i sig sånt sen senast oktober kanske.
Har även gett loppfrön utifall".
mynta2. du har rätt, vi har följt intervallerna o inget träckprov, men han ser inte ut som en maskhäst, fin i pälsen och hullet.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 423
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 022
Senast: lewellyn
·
Ekonomi & Juridik Jag ska försöka sammanfatta denna historia kort. Den 16 februari 2008 bytte jag mitt 4-åriga d-ponny sto mot en 5-årig...
2
Svar
21
· Visningar
2 920
Senast: jenny82
·
P
Hästvård Skulle vilja höra era erfarenheter o åsikter om erlichia (som jag tycker är väldigt luddigt....) Min häst var nämligen hängig o...
Svar
6
· Visningar
876
Senast: weeh_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka