Vi har tagit det tunga beslutet..

Sv: Vi har tagit det tunga beslutet..

Nja, bevis på det skulle jag inte vilja säga...
Det kan ju vara så att de inte heller reder ut valpen "bara"?

Sen är ju valpar väldigt olika... Vissa är värre än andra helt enkelt.
Det kan kännas totalt hopplöst, med med mkt träning, hjälp från kunniga, kärlek och tålamod kan man nog komma över det mesta.

Jag har en liten cavaliervalp hemma nu ( inte min, är hundvakt åt min systers) som är i det där stadiet litegrann, morrar som en symaskin, attackerar fötter och näsor såfort hon kommer åt.
Det ser jag som ett ganska naturligt beteende, det är nog väldigt vanligt.
Har ni provat alla metoder? konsekvent ignorering? (och om det ska fungera måste man vara just konsekvent. Stampa ifrån, vänd dig bort, och ignorera valpen hur länge den än skäller)
Går ni nån kurs med honom?

Jag har en kaxig unghund själv, som när hon var valp gäärna hade tagit över om hon fick.
Betedde sig lite liknande det du beskriver, och kaxade gärna emot genom morr och skall innan hon visste att det inte var någon ide.
Men det gick över också, även om det kan ta tid!
Tänk på att din valp bara är 4,5månad, detta är mest troligt ett övergående stadie.

Men om det är så som du säger, att allt inte står rätt till hos honom, så funderar jag lite över ditt ansvar.
Är det rätt att omplacera honom i det fallet?
Vem skulle klara av att göra en bra hund av honom?

Eller också bär "blandisar" på lika mycket sjukdomar/defekter som renrasiga, men det är inte dokumenterat. :angel:

Ja jag vet det, jag citerade bara vad användaren AWAKE hade skrivit om sin BC-korsning, som händelsevis också råkade heta Emil och då vara 2 månader då.

Ja, jag förstod det sedan, om inte annat så pga TS lite förgrymmade svar. Även jag drar en parallell mellan insändaren och detta fall (med lilla Emil). ;)

Jag tycker att det känns som ett "normalt" beteende, min Border Collie pojk var likadan när han var i den åldern. Han högg hej vilt och "gick till attack" mot händer, fötter, armar och ansikte så ofta som möjligt ungefär. Han blev oerhört triggad av tillsägelse.
Jag ignorerade det så gott det gick, reste mig och gick därifrån, eller bar ner honom till mitt rum när han blev på tok för mycket.
Han gör Aldrig så längre, det slutade vid 5-5,5 månaders ålder och nu är han 7 månader.

Mammas NewFoundlands valp på 4,5 månader gör precis likadant, fast långsammare...

Säker på att det inte är en "period"?

Vi har tagit det tunga beslutat om att omplacera våran hund, Emil.

Emil är en blandning utav Border Collie och Labrador. Vi har haft honom sedan han var 8 veckor gammal och nu är han lite mer än 4,5 månad. Han är en pigg kille som kräver mycket motion och stimulans!

Det finns dock stunder då Emil byter identitet. Han blir extremt aggressiv!

Exempel 1) Vi sitter framför teven och kollar på något program. Emil börjar tugga på bordet och vi säger "Emil! Fy! Inte bita på bordet!" Han blir då vansinnig och hugger mot oss, mot ansiktet. Vi får honom inte lugn, om vi inte håller fast honom tills han är lugn, vilket kan variera mellan 5-20 min.

Exempel 2) Emil attackerar utan anledning. Oftast mot ansiktet eller mot halsen.

Det är det som vi inte får ur honom. Jag har pratat med flera experter inom området som noggrant granskat oss för att se vad felet ligger och de tillsammans med oss har kommit fram till att vi ska försöka hitta ett nytt hem till honom. Vi har nämligen inte kunskapen som krävs!

Jag kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite och kanske är det någon mer här som stött på en liknande hund eller fått omplacera sin hund av samma eller annan anledning?

Goldpilz

*Känner igen*...Det är troligen inte fel på hunden i sig, den har fått lite för mycket spelutrymme och tar sig ton. Jag tog mig an en tik vid 7 månaders ålder (95% BC 5% lab). Hon styrde hela familjen...Jag hade henne i koppel i början, ständigt vid min sida. Tydligt markerade jag när hon gick över gränsen. Hon fick lära sig att "inomhus"=stilla. Hon är urtrevlig idag, 3 år nu...men det har kostat rätt mycket jobb:cool:

Jag bor på en gård där hon får röra sig mycket, är med mig på ridturer, har uppgifter åt vallningshållet vid in och utsläpp av hästarna m.m.

Tycker att ni gör ett klokt val men förbered er på att ni kanske måste ta bort hunden för det är inte många som gör det jag gjorde...och jag gör nog inte om det. BC-korsningar är svåra och jag rekommenderar inte en sån hund till någon...även om den jag har numer är GULD värd för mig;)

Gaah, vad trött jag är på att folk inte fattar "varför" det inte är så känt att blandraser har sjukdomar (medfödda sådana)...Det dokumenteras ej, finns inte en enda utredning kring blandraserna, finns ingen koll alls... Min har Pannus, en ögonsjukdom med livslång medicinering. Ärftlig, ja...:cool:

*kl*

men JÖSSES! blir folk aldrig nöjda? människan skriver ju att hon HAR försökt, men misslyckats och att hundägandet inte är som det ska vara längre. ska hon då på fullaste allvar behålla hunden och leta reda på fler tränare? det måste ju vara bäst för alla att hunden får ett nytt hem medan den ännu är ung och lättformad.

TS det var flera som försökte varna dig från början, så viss snorkighet kan jag förstå (fast det har gått lite överstyr nu). leta noga noga efter ett bra hem, och hittar du inte det perfekta hemmet så avliva hunden, för allas bästa. förhoppningsvis har du lärt dig en läxa och köper renrasigt från en seriös uppfödare nästa gång.

......................................................
a040.gif

*kl*

men JÖSSES! blir folk aldrig nöjda? människan skriver ju att hon HAR försökt, men misslyckats och att hundägandet inte är som det ska vara längre. ska hon då på fullaste allvar behålla hunden och leta reda på fler tränare? det måste ju vara bäst för alla att hunden får ett nytt hem medan den ännu är ung och lättformad.

TS det var flera som försökte varna dig från början, så viss snorkighet kan jag förstå (fast det har gått lite överstyr nu). leta noga noga efter ett bra hem, och hittar du inte det perfekta hemmet så avliva hunden, för allas bästa. förhoppningsvis har du lärt dig en läxa och köper renrasigt från en seriös uppfödare nästa gång.

a042.gif

Skrivet av användaren AWAKE i början på januari 2007:angel:

Min hund heter Emil och är en mix utav Border Collie och Labrador. Han är snart tio veckor gammal. Hans positiva sidor är att han är väldigt lättlärd och hans hittils uppvisade negativa sidor är att han är lite väl envis ibland och lite för "på".. sometimes!

Det är skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund är avlad för vallning och en kamphund avlade de fram för kamp.

Jag köpte mig en Border Collie (+ labrador), dels pga. att de sägs vara de klokaste och mest lättlärdaste hundarna och dels pga. att rasen tilltalar mig utseendemässigt och sedan vill jag ha en pigg sällskapshund på uteritterna och sedan får han gärna valla in hästarna åt mig också om kvällarna

Border Collie och Labrador är en väldigt vanlig och bra blandning. Det blir trevliga, sociala, lättlärda och friska hundar. Jag ser inga fel i varken vallhund eller jakt. Jag hade lika väl kunnat skaffa mig en ren drever eller en ren collie, men jag föredrar blanraser framför renrasiga, då de inte går runt och bär på massa sjukdomar.. oftast

Ja, där ser man :rofl:
AWAKE som nästan gjorde sig osams med folk här för blandisar var ju friskare och bättre än allt annat.

Skrivet av användaren AWAKE i början på januari 2007:angel:

Min hund heter Emil och är en mix utav Border Collie och Labrador. Han är snart tio veckor gammal. Hans positiva sidor är att han är väldigt lättlärd och hans hittils uppvisade negativa sidor är att han är lite väl envis ibland och lite för "på".. sometimes!

Det är skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund är avlad för vallning och en kamphund avlade de fram för kamp.

Jag köpte mig en Border Collie (+ labrador), dels pga. att de sägs vara de klokaste och mest lättlärdaste hundarna och dels pga. att rasen tilltalar mig utseendemässigt och sedan vill jag ha en pigg sällskapshund på uteritterna och sedan får han gärna valla in hästarna åt mig också om kvällarna

Border Collie och Labrador är en väldigt vanlig och bra blandning. Det blir trevliga, sociala, lättlärda och friska hundar. Jag ser inga fel i varken vallhund eller jakt. Jag hade lika väl kunnat skaffa mig en ren drever eller en ren collie, men jag föredrar blanraser framför renrasiga, då de inte går runt och bär på massa sjukdomar.. oftast

SNÄLLASNÄLLASNÄLLA!

Blanda inte in hennes gamla nick i detta

Fast det är väl inte så jättemånga som vart snorkiga?
Jag tycker många verkar försöka finna en möjlighet/chans för TS att reda ut det och behålla valpen bara, genom att tipsa och fråga.
Det allra bästa vore ju för valpen att få bo kvar OCH få ett bra liv, om detta "bara" är en extrem valptrots så är det ju onödigt att omplacera...
Självklart är det ändå TS beslut i slutändan, men det är väl inte fel att komma med sina åsikter och funderingar?

fast ts VILL ju inte ha kvar sin hund? hon inser att hon tagit sig vatten över huvudet och väljer att placera om när valpen är ung. ska vi inte premiera ett sådan hundägande? att komma på att man köpt för mycket hund när den är runt året är ju betydligt värre.

Det är väl klart att jag vill behålla min hund, men det känns som att jag inte fixar det. Jag ska åka till en tränare i veckan och verkligen göra ett slutgiltigt beslut. Jag vill ju ge han alla chanser i världen! Han är ju hur fin och gó annars som helst!

Jag har personligen inga som helt invändningar mot blandraser. Däremot tycker jag mindre om sådana som korsar för mycket och för olika raser. Emil är en vanlig blandning, så det trodde jag inte var någon fara. En renrasig hund kan likaväl drabbas(?) av Emils beteende, som vilken blandis som helst. Det har inte med saken att göra. Emil har ingen sjukdom direkt och är röntgad ua. osv. Kärnfrisk förutom detta beteende.

Intressant läsning från er som har BC och andra hundar som haft liknande beteende. Er pratar jag gärna mer med.

Angående mitt nya nick, så beror det på att jag tog bort mitt andra. :)

Tack för alla svar! Trevliga som otrevliga! Bukefalos - Like Always! ;)

om det är fel på riktigt på er hund så hoppas jag verkligen att ni avlivar honom. annars är hans beteende inget som drabbar "vilken renras som helst".

Emil är en vanlig blandning, så det trodde jag inte var någon fara. En renrasig hund kan likaväl drabbas(?)

Nej det är ju det som är själva grejen med att köpa renras vs blandras, köper man en renras kan man forska bakåt och på så sätt minska risken att få en hund med avvikande beteende.

Hans beteende är väldigt ovanligt bland så unga valpar

Jag tycker att det är jättebra att du väljer att hitta ett annat hem, om du inte känner att du fixar honom. Det mår ni ju båda bättre av.

Men, som sagt, min border collie var vidrig i den åldern, nu vet jag ju givetvis inte exakt hur din är,men min pojk var verkligen odräglig och det låter som om det skulle vara honom du skriver om :smirk:
Nu är han ju 7 månader och är oftast en ängel, så det är kanske inte omöjligt att din emil bara är en gräslig valp?

Sedan kan ju jag tycka rent generellt att man inte ska ryta åt en 8 veckors valp.. Den vet ju inte varför du ryter och låser sig då i ett osäkerhetsbeteende (morrar tillbaka etc.) pga rädsla oftast..

Det du vill upppnå är ju att lugna ner hunden och få den mottaglig för vad du säger, eller hur?

Prata lugnt med valpen och håll fast den löst, men bestämt. Den ska inte kunna slingra sig loss. När valpen lugnat sig berömmer du den, fortfarande med lugn röst.

trådskaparen skrev:
tagit munnen över nacke/hals och tryckt ner och morrat, förstår du? jag hade gjort det med handen tagit tag mot nacke/hals (inte hålla fast utan bara trycka) och visat att jag menar allvar. Då ska valpen, om den gör rätt och ger sig, lägga sig på rygg. stå då kvar en lite stund

:eek: :eek: Så gör man inte med en valp!!

Man har ansvar för ett litet liv, som man ska bygga upp en relation baserad på förtroende och respekt och det uppnår man inte med sådana metoder.. Det man uppnår är en osäker valp, som mest troligt blir rädd för sin flockledare.

En så pass liten valp vet ju inte betydelsen av ordet nej och den har heller inte lärt sig vad den får och inte får göra och det är i den ändan man ska börja. Att lära valpen lugnt och bestämt vad som är tillåtet, utan skrikande, rytande och hårda nypor.

Nu är det ju så att eftersom han har BC i sig så kan det bli katastrofalt fel om du kör med hårda metoder :crazy:

Sedan så är det rätt normalt för valpar att hoppa runt och "anfalla" ;) Jag har 7 stycken 5-veckors valpar här hemma som gör det lite nu och då :D

Det jag gör är att jag föser lugnt undan dem, säger inget och gör inga ljud och de snappar efter några gånger vad jag är ute efter. Nämligen att de inte ska hoppa på mig och bita i mina tår/händer :cool:

Lugn och konsekvens är min metod för att få valpar att förstå att de inte ska bitas.

Det något stressiga beteendet kommer från BC:n i honom och om han är svår att dämpa och få att lugna ner sig, så sätt honom i en valphage en stund tills han lugnat sig. Förr eller senare (förmodligen förr) förstår han sambandet bita och anfalla folk = den tråkiga valphagen. Det ska alltså inte finnas något gott där inne eller några leksaker, för då blir ju bitandet etc. belönat..

BC är oftast förarveka och extremt signalkänsliga (de är ju avlade på dessa egenskaper lika hårt som på vallanlagen) vilket gör att det är väldigt lätt att förstöra en sådan hund med för hårda uppfostringsmetoder under valpstadiet och även senare i livet. De har även lätt till stress i situationer de inte behärskar och denna stress tar sig ofta uttryck att de tar till tänderna och biter.

Lugnt, bestämt och konsekvent uppfostrar man en BC och jag rekomenderar även de med BC-korsningar att köra den metoden. Det brukar ge bäst resultat i slutändan ;)

Upprepar det jag skrivit tidigare angående valpen..

Nyfiken, undrar vad det är ni har röntgat på en så ung hund? jag trodde man röntgade AD/HD vid ca 1 års ålder?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka