Sv: Vi har tagit det tunga beslutet..
Nja, bevis på det skulle jag inte vilja säga...
Det kan ju vara så att de inte heller reder ut valpen "bara"?
Sen är ju valpar väldigt olika... Vissa är värre än andra helt enkelt.
Det kan kännas totalt hopplöst, med med mkt träning, hjälp från kunniga, kärlek och tålamod kan man nog komma över det mesta.
Jag har en liten cavaliervalp hemma nu ( inte min, är hundvakt åt min systers) som är i det där stadiet litegrann, morrar som en symaskin, attackerar fötter och näsor såfort hon kommer åt.
Det ser jag som ett ganska naturligt beteende, det är nog väldigt vanligt.
Har ni provat alla metoder? konsekvent ignorering? (och om det ska fungera måste man vara just konsekvent. Stampa ifrån, vänd dig bort, och ignorera valpen hur länge den än skäller)
Går ni nån kurs med honom?
Jag har en kaxig unghund själv, som när hon var valp gäärna hade tagit över om hon fick.
Betedde sig lite liknande det du beskriver, och kaxade gärna emot genom morr och skall innan hon visste att det inte var någon ide.
Men det gick över också, även om det kan ta tid!
Tänk på att din valp bara är 4,5månad, detta är mest troligt ett övergående stadie.
Men om det är så som du säger, att allt inte står rätt till hos honom, så funderar jag lite över ditt ansvar.
Är det rätt att omplacera honom i det fallet?
Vem skulle klara av att göra en bra hund av honom?
Nja, bevis på det skulle jag inte vilja säga...
Det kan ju vara så att de inte heller reder ut valpen "bara"?
Sen är ju valpar väldigt olika... Vissa är värre än andra helt enkelt.
Det kan kännas totalt hopplöst, med med mkt träning, hjälp från kunniga, kärlek och tålamod kan man nog komma över det mesta.
Jag har en liten cavaliervalp hemma nu ( inte min, är hundvakt åt min systers) som är i det där stadiet litegrann, morrar som en symaskin, attackerar fötter och näsor såfort hon kommer åt.
Det ser jag som ett ganska naturligt beteende, det är nog väldigt vanligt.
Har ni provat alla metoder? konsekvent ignorering? (och om det ska fungera måste man vara just konsekvent. Stampa ifrån, vänd dig bort, och ignorera valpen hur länge den än skäller)
Går ni nån kurs med honom?
Jag har en kaxig unghund själv, som när hon var valp gäärna hade tagit över om hon fick.
Betedde sig lite liknande det du beskriver, och kaxade gärna emot genom morr och skall innan hon visste att det inte var någon ide.
Men det gick över också, även om det kan ta tid!
Tänk på att din valp bara är 4,5månad, detta är mest troligt ett övergående stadie.
Men om det är så som du säger, att allt inte står rätt till hos honom, så funderar jag lite över ditt ansvar.
Är det rätt att omplacera honom i det fallet?
Vem skulle klara av att göra en bra hund av honom?