Vi har tagit det tunga beslutet..

Sv: Vi har tagit det tunga beslutet..

Visst klarar vi av problemet nu! Det är inga problem att hålla fast och lugna en liten valp, men när han väger si sådär 25 pannor så orkar man knappast hålla ner honom. Problemet kan ju utvecklas till att bli värre också.

Det vi menar är att vi lämnar iväg honom nu innan han blir för gammal. Det är inte schyst varken för honom eller oss att behålla honom!

Vi har inte kunskapen om sådana hundar helt enkelt.

Varför ska ni hålla fast valpen:confused:

En :bow: för att ni inser att ni inte har kunskapen. Tänk även på att det kan vara hos er problemet sitter. Nästa hund kan bli likadan. Se till att ni får hjälp av "riktiga" hundpsykologer också:idea:

Varför ska ni hålla fast valpen:confused:

En :bow: för att ni inser att ni inte har kunskapen. Tänk även på att det kan vara hos er problemet sitter. Nästa hund kan bli likadan. Se till att ni får hjälp av "riktiga" hundpsykologer också:idea:

Det har vi fått råd från tränare att göra. Vi håller ner valpen tills den är lugn. Det står även i ett flertal böcker, men det är som sagt från tränare vi fått rekommendationer att göra det.

Nej, det är något som han själv utvecklat. Vi är mycket erfarna hundmänniskor annars, men vi hade varken räknat med eller har kunskapen att ta hand om en hund som Emil.

Vi har fått hjälp av flera av Sveriges bästa hundpsykologer. Bitte Cederlund som svarar på frågor i tidningen "Härliga Hund" bla.

Har ni inte fått hjälp med förebyggande åtgärder:confused:
Har ni tagit reda på varför hunden gör så där?
Ni kan aldrig få bort beteendet om ni inte vet varför han gör så. Det bästa är ju att arbeta för att få bort utfallen, istället för att korrigera när hunden gör utfall.

Får hunden vara i soffan?
Är det när ni är två i soffan han attackerar?
Vet hunden vad NEJ är?
Vad kan hunden för kommandon?
Visar han motvilja i andra situationer?
Kan ni ta matskålen/leksaker/ben från han?
Osv.

Hur gammal var han då det började?

Varför ska hon behöva svara på alla dessa frågor när hon känner att de gjort sitt val?
Och jag tycker visst det kan gå bättre med en annan hund, finns ju "lättare" hundar.
Och har de haft hund förut och är hundvana, så jag tror säkert de fixar en annan ras.

OJ, jag läste 4.5 ÅR.:crazy: (har bara sovit 2timmar inatt)
Vid 4.5 månader är det en helt annan femma. Då borde den få en chans till.

Kan trösta dig med att jag gjorde det samma :o. Jag får nog skylla på att jag gick upp tidigt idag.

Till TS:
Det är ett tungt men klokt beslut ni har fattat. Att inse sina egna begränsningar är inte lätt. Dessutom så låter det som om ni har lagt ner en hel del tid på att försöka utröna var problemet ligger någonstans.

Problemet kan kanske vara att hitta rätt familj till hunden. Risken är alltid att de inte heller klarar av hunden och så skickar de den vidare i sin tur. Man kanske skulle kunna ha någon form av fodervärdsavtal där ni aldrig tappar kontrollen om vad som händer med hunden. Skulle det visa sig att hundens nya familj inte heller klarar av den så kanske det är bättre att avliva den. Har ni då kvar kontrollen över hunden så kan ni själva göra det valet istället för att riskera att den nya familjen lämnar iväg hunden till någon annan.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Jag vet att TS har redan tagit beslut som dom tycker är bäst för hunden, jag likaså. Men (alltid ett men;) ) då hunden är så pass ung så upplever jag det som att dom gett upp för lätt. Att valpar bits och tuggar på saker tycker jag är ganska vanligt för valpar.
Valpar tuggar ofta på skor odyl. nu gäller det bordsben, som inte är lika lätt att gömma undan i en garderob. Då blr det lite jobbigare att ha valp.

Om det var en sko hunden tuggade på är det plättlätt att ta skon från hunden och gömma undan den och allt är frid o fröjd. Nu kan dom inte ta bordsbenet från hunden och då måste dom ta en disskution med hunden för att förklara att bordsbenet tillhör dom, inte hunden.

Att hålla fast och lugna valpen när den säger ifrån är helt fel. Att ställa sig mellan hunden och bordbenet för att visa att du äger hela bordet (tänk Ceasar Milan) tycker jag är mkt bättre.

Jag kan fortsätta med mkt mer:angel: men då TS har bestämmt sig för att ha en papillon istället så kan jag inte låta bli att undra varför dom skaffade Emil? Vad var syftet med Emil? Det är stor skillnad på en emil och en papillon.

Blev lite rörigt det här, men inlägget är aven till TS.

Skrivet av användaren AWAKE i början på januari 2007:angel:

Min hund heter Emil och är en mix utav Border Collie och Labrador. Han är snart tio veckor gammal. Hans positiva sidor är att han är väldigt lättlärd och hans hittils uppvisade negativa sidor är att han är lite väl envis ibland och lite för "på".. sometimes!

Det är skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund är avlad för vallning och en kamphund avlade de fram för kamp.

Jag köpte mig en Border Collie (+ labrador), dels pga. att de sägs vara de klokaste och mest lättlärdaste hundarna och dels pga. att rasen tilltalar mig utseendemässigt och sedan vill jag ha en pigg sällskapshund på uteritterna och sedan får han gärna valla in hästarna åt mig också om kvällarna

Border Collie och Labrador är en väldigt vanlig och bra blandning. Det blir trevliga, sociala, lättlärda och friska hundar. Jag ser inga fel i varken vallhund eller jakt. Jag hade lika väl kunnat skaffa mig en ren drever eller en ren collie, men jag föredrar blanraser framför renrasiga, då de inte går runt och bär på massa sjukdomar.. oftast

Ja det är normalt att valpar biter på saker och ting, men INTE normalt att hugga mot ansiktet.:crazy:

TS: håller med övriga om att det är jättebra att ni insett era begränsningar mot denna hund. Var dock JÄTTEnoga i valet av ny familj åt Emil. Risken kan ju vara att han blir en "vandringspokal".

Eller också bär "blandisar" på lika mycket sjukdomar/defekter som renrasiga, men det är inte dokumenterat. :angel:

Athos - Emil är ingen vanlig valp, som enbart bits och tuggar på saker. Han är snäppet värre! En vanlig valp attackerar inte en människa utan förvarning eller anledning. Tro inte att vi har gett upp honom för lätt, för det har vi inte. Vi har varit väldigt tålmodiga och givit honom chans på chans, men han bättrar sig inte hos oss. Han är en underbar hund som verkligen har en speciell plats i mitt hjärta. Det är med stor saknad som jag kommer lämna honom vidare.

Vi har ringt uppfödaren och pratat om hans beteende och hon sa att en till hade ringt, som hade en valp från samma kull. Hon beskrev att hennes valp gjorde exakt samma saker och de hade liksom småbarn också. :eek: Uppfödaren är inte så pass seriös heller, så att be henne ta tillbaka honom varken vill jag eller har möjlighet till.

Eller också bär "blandisar" på lika mycket sjukdomar/defekter som renrasiga, men det är inte dokumenterat. :angel:

Där har du fel! De bär på lika mycket skit som en renrasig gör. Däremot är det en oseriös uppfödare som vi köpt honom utav.

Känner ni att ni inte reder ut situationen tycker jag ni gör rätt i att omplacera.
Men kanske bör ni försöka avancera era hundkunskaper inför nästa valpköp?
Jag säger inte att ni är okunniga, men kan det vara så att det är misstag i uppfostran från er som kan ha utlöst problemet?
Om det skulle vara så kan ju även nästa valp reagera på liknande sätt...

Om ni kan undvika det gynnar det ju både er och valpen:)

Jag kan fortsätta på att grunna med att hunden biter mot ansiktet.
Det är också ganska vanligt och självklart om man sätter sig näsa mot nos mittemot valpen. Vilken valp vill då inte hoppa upp mot ansiktet.

Därför är jag nyfiken på när hunden biter mot ansiktet.
Är det när dom står och diskar tex kan jag förstå att dom har problem:crazy:

En valp kan man se från två håll; han är :devil: själv. Eller så kan man se han som en...hund helt enkelt.
En hund beter sig efter hur vi beter oss;)

Jag måste säga att jag blir förvånad över att ingen har kunnat hjälpa TS efter ett x antal hundpsykologer och ett x antal tränare och valpen är bara 4,5 månad. Är det så att tS med familj är hopplösa och inte hunden? Kan det vara så att hunden är för mkt för dom? Visst då kan det hjälpa med en "lättare" ras om det finns en sån, då tänker jag mer på när hunden är mellan 8v-4,5 mån och inte som en vuxen krävande hund.

TS, se det här mer som ur ett annat perspektiv och tankeställare till nästa hund:bow: istället för kritik om hur korkade ni är (det kan säkert uppfattas så:crazy: )
Lite nyfiken i god tro är jag alltid:D

Känner ni att ni inte reder ut situationen tycker jag ni gör rätt i att omplacera.
Men kanske bör ni försöka avancera era hundkunskaper inför nästa valpköp?
Jag säger inte att ni är okunniga, men kan det vara så att det är misstag i uppfostran från er som kan ha utlöst problemet?
Om det skulle vara så kan ju även nästa valp reagera på liknande sätt...

Om ni kan undvika det gynnar det ju både er och valpen:)

Familjen har haft hund i alla tider, så det är inget fel som vi har gjort. Att han har en bror som är precis likadan är ju ett slags bevis på det också. :)

Min hund heter Emil och är en mix utav Border Collie och Labrador. Han är snart tio veckor gammal. Hans positiva sidor är att han är väldigt lättlärd och hans hittils uppvisade negativa sidor är att han är lite väl envis ibland och lite för "på".. sometimes!

Det är skillnad på vallhund och kamphund. En vallhund är avlad för vallning och en kamphund avlade de fram för kamp.

Jag köpte mig en Border Collie (+ labrador), dels pga. att de sägs vara de klokaste och mest lättlärdaste hundarna och dels pga. att rasen tilltalar mig utseendemässigt och sedan vill jag ha en pigg sällskapshund på uteritterna och sedan får han gärna valla in hästarna åt mig också om kvällarna

Border Collie och Labrador är en väldigt vanlig och bra blandning. Det blir trevliga, sociala, lättlärda och friska hundar. Jag ser inga fel i varken vallhund eller jakt. Jag hade lika väl kunnat skaffa mig en ren drever eller en ren collie, men jag föredrar blanraser framför renrasiga, då de inte går runt och bär på massa sjukdomar.. oftast

Jag råkade oxå dra dom parallellerna mellan Goldpilz och AWAKE. :angel:
När man sen desutom kollar på korten på Goldpilz och sen läser man om hennes nioåriga sto som hon funderar på att betäcka (i en annan tråd) så är saken biff :D

:rofl: så korkad jag är:rofl: Kände igen hästen och ryttaren på TS avatar men kunde inte placera dom. Nu kan jag :angel:

Jag kan fortsätta på att grunna med att hunden biter mot ansiktet.
Det är också ganska vanligt och självklart om man sätter sig näsa mot nos mittemot valpen. Vilken valp vill då inte hoppa upp mot ansiktet.

Därför är jag nyfiken på när hunden biter mot ansiktet.
Är det när dom står och diskar tex kan jag förstå att dom har problem:crazy:

En valp kan man se från två håll; han är :devil: själv. Eller så kan man se han som en...hund helt enkelt.
En hund beter sig efter hur vi beter oss;)

Jag måste säga att jag blir förvånad över att ingen har kunnat hjälpa TS efter ett x antal hundpsykologer och ett x antal tränare och valpen är bara 4,5 månad. Är det så att tS med familj är hopplösa och inte hunden? Kan det vara så att hunden är för mkt för dom? Visst då kan det hjälpa med en "lättare" ras om det finns en sån, då tänker jag mer på när hunden är mellan 8v-4,5 mån och inte som en vuxen krävande hund.

TS, se det här mer som ur ett annat perspektiv och tankeställare till nästa hund:bow: istället för kritik om hur korkade ni är (det kan säkert uppfattas så:crazy: )
Lite nyfiken i god tro är jag alltid:D

Det är helt okej att vara nyfiken och ställa frågor, men att försöka ändra vårt beslut om att omplacera honom, kan varken du eller någon annan påverka.

Jag har redan förklarat för dig och alla andra att han inte är som en normal valp. Det har vi liksom både märkt själva och fått bekfräftat av alla som träffat honom och av psykologer.

Han biter när som helst. Vi kan sitta och titta på teve och han ligger på golvet. Plötsligt hoppar han rakt mot ansiktet och biter. Normalt? Nej, inte precis. Säger man då till honom, blir han bara ännu argare. Normalt? Nej, inte precis.

Vi har inte den kunskapen om sådana hundar. Herregud! Vi hade liksom likaväl kunnat skaffa oss en kamphund. Nu var det inte en kamhund eller en aggressiv och svår hund vi ville ha. Emils blandning är en vanlig blandning och inte trodde vi att han skulle utveckla sig till den han är nu.

Det vi har lärt oss är att inte köpa hund av oseriösa uppfödare.. :crazy:

Det är helt okej att vara nyfiken och ställa frågor, men att försöka ändra vårt beslut om att omplacera honom, kan varken du eller någon annan påverka.
Jag har inte försökt få dig att ändra ditt beslut.

Jag har redan förklarat för dig och alla andra att han inte är som en normal valp. Det har vi liksom både märkt själva och fått bekfräftat av alla som träffat honom och av psykologer.
Jag har inte fått det förklarat för mig om varför och hur han beter sig så där. På vilket sätt är han inte normal?

Han biter när som helst. Vi kan sitta och titta på teve och han ligger på golvet. Plötsligt hoppar han rakt mot ansiktet och biter. Normalt? Nej, inte precis. Säger man då till honom, blir han bara ännu argare. Normalt? Nej, inte precis.
Vad händer innan han hoppar upp mot er? Tittar ni på han? Pratarni med han? Att han blir argare när ni säger åt han kan vara normalt för en hund som vill bestämma, en hund som är förvirrad.

Det vi har lärt oss är att inte köpa hund av oseriösa uppfödare..
Jag tror inte problemet sitter hos uppfödaren:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka