Vi har tagit det tunga beslutet..

Sv: Vi har tagit det tunga beslutet..

Det kan väl visst sitta i uppfödaren, varför blanda två sånna raser överhuvud taget? Kan ju slå fel, väldigt fel.

Sen om det är så i TS fall, det vet varken du eller jag. Men jag tror knappast att TS har förstört hunden på 2,5 månader, om hon säger att hon har haft hund tidigare.

Athos - Jo, problemet sitter hos uppfödaren den här gången. Sedan får du tro vad du vill. Jag tror nog att en hundpsykolog som träffat Emil och sett vad han går för, kan göra ett bättre uttalande om den saken än vad du kan göra. Vi är inga nybörjade på hund, men långt ifrån så duktiga så att vi klarar av Emil.

Du vet mycket väl vad som skiljer Emil ifrån andra valpar. Det beskrev jag redan i första inlägget. Det är hans aggressivitet och attacker utan förvarning.

Tack för alla dina frågor och sådär, men det leder ingenstans. Jag ville bara skriva av mig från början. Beslut är fattat och det kan som sagt ingen här ändra på. Jag ville bara skriva av mig. Tack för alla inlägg!

Det kan väl visst sitta i uppfödaren, varför blanda två sånna raser överhuvud taget? Kan ju slå fel, väldigt fel.

Sen om det är så i TS fall, det vet varken du eller jag. Men jag tror knappast att TS har förstört hunden på 2,5 månader, om hon säger att hon har haft hund tidigare.

Nej, i det här fallet är det faktiskt uppfödaren och hennes s.k "seriösa" avel. :angel:

På vilket vis menar du att jag har fel angående renrasig vs blandrasig hund? :confused:

Man behöver inte köpa en sån blandning, så uppfödaren kan man inte skylla på:smirk:

Kan man inte fostra en valp så blir det lätt galet. Valpen fostrar sig inte självt, oberoende på ras.

Tänkte förtydliga min fundering:
Många säger att blandraser är mycket friskare än renrasiga. Men jag undrar om det verkligen är så? De defekter som finns hos renrasiga hundar borde ju rimligtvis följa med till valparna oavsett om man parar 2 hundar av samma ras eller 2 hundar av olika ras. Men när det gäller blandraser finns ingenting dokumenterat. Kanske någon genetikkunnig person kan tala om hur det ligger till.

Man behöver inte köpa en sån blandning, så uppfödaren kan man inte skylla på:smirk:

Kan man inte fostra en valp så blir det lätt galet. Valpen fostrar sig inte självt, oberoende på ras.

Det är inte blandningen det är fel på. Det är en väldigt vanlig blandning och Emil i sig är det inga fel på, förutom hans beteende då vill säga.

Vi har uppfostrat han, men i det stadiet när han kopplar på det beteendet har vi inte kunskapen han kräver. Däremot har vi kunskapen nog att veta att vi bör lämna över honom till någon som kan!

Visst klarar vi av problemet nu! Det är inga problem att hålla fast och lugna en liten valp, men när han väger si sådär 25 pannor så orkar man knappast hålla ner honom. Problemet kan ju utvecklas till att bli värre också.

Det vi menar är att vi lämnar iväg honom nu innan han blir för gammal. Det är inte schyst varken för honom eller oss att behålla honom!

Vi har inte kunskapen om sådana hundar helt enkelt.

Våran lilla Russel hade exakt samma beteende i den åldern. Det kliar i munnen på dem och de är lekfulla.

Tror inte att du kommer ifrån detta beteende med någon annan hund faktiskt. :crazy:

Skulle nog tänka över det noga med att skaffa en valp. Varför inte försöka ta över en äldre hund istället som redan kommit förbi valpstadiet??

Tänkte förtydliga min fundering:
Många säger att blandraser är mycket friskare än renrasiga. Men jag undrar om det verkligen är så? De defekter som finns hos renrasiga hundar borde ju rimligtvis följa med till valparna oavsett om man parar 2 hundar av samma ras eller 2 hundar av olika ras. Men när det gäller blandraser finns ingenting dokumenterat. Kanske någon genetikkunnig person kan tala om hur det ligger till.

Det är ingen mening vi diskuterar om detta. Det leder ingenstans! Du har en uppfattning och jag en annan. Det finns "renras-älskare" och "blandis-älskare" som alltid kommer att försvara "sitt egna", så utan statistik och genetik så kan vi inte prata vidare om detta. Jag tror däremot att det är lika mycket problem inom bägge parterna.

Skulle nog tänka över det noga med att skaffa en valp. Varför inte försöka ta över en äldre hund istället som redan kommit förbi valpstadiet??

Vi har haft valp förut. Emil är inte som han ska vara, så enkelt är det. Felet ligger inte i oss utan hos honom (pga. uppfödaren) Jag måste poängtera detta!

Du vet mycket väl vad som skiljer Emil ifrån andra valpar.

Nej det vet jag inte. Min hund bet i saker då han var valp, han bet mig i näsan, läpp, öron och i mina händer. Han är/var inte aggressiv för det...han var en valp som inte visste bättre.

Det är helt okej att vara nyfiken och ställa frågor, men att försöka ändra vårt beslut om att omplacera honom, kan varken du eller någon annan påverka.

Jag har redan förklarat för dig och alla andra att han inte är som en normal valp. Det har vi liksom både märkt själva och fått bekfräftat av alla som träffat honom och av psykologer.

Han biter när som helst. Vi kan sitta och titta på teve och han ligger på golvet. Plötsligt hoppar han rakt mot ansiktet och biter. Normalt? Nej, inte precis. Säger man då till honom, blir han bara ännu argare. Normalt? Nej, inte precis.

Vi har inte den kunskapen om sådana hundar. Herregud! Vi hade liksom likaväl kunnat skaffa oss en kamphund. Nu var det inte en kamhund eller en aggressiv och svår hund vi ville ha. Emils blandning är en vanlig blandning och inte trodde vi att han skulle utveckla sig till den han är nu.

Det vi har lärt oss är att inte köpa hund av oseriösa uppfödare.. :crazy:

Jo detta beteende har jag iaf sett hos många valpar. Det kallas för lek.

Och vad har det med oseriös uppfödare att göra om ni inte klarar av hunden??

Vi har haft valp förut. Emil är inte som han ska vara, så enkelt är det. Felet ligger inte i oss utan hos honom (pga. uppfödaren) Jag måste poängtera detta!

Jag tycker det låter som ett helt normalt valpbeteende och ett "familje"problem hos er.

Uppfödaren kan ju knappast ha hunnit och "förstöra" hunden på de 8v den var hos dem.

Men förklara gärna på vilket sätt uppfödaren bär ansvaret??

Kan ju tillägga att våra valpar har slutat med dessa "dumheter" efter uppfostran som inte går ut på att hålla fast dem.:crazy:

Nej, det behöver man inte, då bidrar man bara. Förhoppnings vis har TS lärt sig det nu! :)

Jag tycker det låter som ett helt normalt valpbeteende och ett "familje"problem hos er.

Nej, det är inget vanligt beteende hos en valp. Alla valpar biter men det är inte alla valpar som visar aggressivt beteende! Hade ni sett Emil "in action" så hade ni förstått, men det är svårt att förklara hans beteende.

Uppfödaren kan ju knappast ha hunnit och "förstöra" hunden på de 8v den var hos dem.

Men förklara gärna på vilket sätt uppfödaren bär ansvaret??

Hennes hundar har också ett sådant beteende och hon avlar vidare på det. Emils bror är precis likadan. Det ligger i hans gener.

Jag tvivlar inte på att det är något speciellt med din hund eftersom hundpsykologer säger åt er att omplacera. Men jag blir lite fundersam för än har jag inte träffat en hundpsykolog som bara säger åt ägarna att omplacera utan att vilja jobba med problemet.

Min valp var väldigt extrem tills han blev ca 5 månader. Han högg mot ansiktet och gick bara igång ännu mera om man sa ifrån. Fick ofta höra från folk att han inte kunde vara normal i skallen. Det var jättejobbigt men hans beteende gick över.

*tar sista*

Ytterligare ett beviserligt skäl till varför bc INTE ska korsas med andra raser.

Jag känner inte TS och inte dennes kunskap om hundar så det tänker jag inte ge mig in på. Däremot måste jag säga att det är bra att TS redan nu inser att detta är en hund TS inte klarar av och väljer omplacering.

Bodde jag närmare hade jag säkerligen erbjudit valpen ett hem.

En 4.5månaders valp som enligt TS visar aggressiva tendenser är farligt ute och behöver en fast bestämd och ffa konsekvent hand.

Jag tänker inte ÖHT uttrycka frågor som jag har då TS redan tagit beslutet att omplacera.

Däremot kan jag generellt komma med funderingar ang valpar och dess motion. Att en så pass ung hund aktiveras så mycket som skrivs i detta inlägg är inte ovanligt. Inte heller är ovanligt att dessa unga överaktiverade hundar visar på olika sätt för stress.
Ett uttryck för överaktivering är just aggressivitet. Att i det läget försöka få bort beteendet genom mer aktivering skapar än mer problem.
Med detta vill jag inte rikta mig mot just TS utan överlag mot att man gör såhär. Jag har sett det flera gånger. Inte alltid aggressivitet utan även andra uttryck.

Visst kan vissa valpar vara svårare än andra. Men att påstå att det är hunden det är fel på, det är att förenkla väldigt mycket. Kombinationen jobbig valp och okunskap hos ägaren ligger nog närmare sanningen. Huvudsaken är att ni erkänner att ni inte klarar av honom så att hon får komma till någon som klarar av honom. Och det är bra!

Nej, jag vill inte diskutera blandrasers vara eller inte vara med dig heller. Men dina svar på mina inlägg gör mig förvirrad. Du skriver att jag har fel och tillskriver mig åsikter som jag faktiskt inte gett utlopp för, samtidigt som du någon rad innan skrivit samma sak som jag redan skrivit. :confused: Eller missförstår jag så totalt? Jag vill inte bråka med dig, bara veta vad jag har skrivit som är fel, eller om du kanske skrivit fel i svar till mig? :confused:

Det enda jag undrar (OBS! denna fundering är INTE detsamma som "blandrasförakt") är om man verkligen kan säga att blandraser är friskare än renrasiga hundar. Och denna fråga ställer jag till de som är kunnigare än mig i genetik. Genetik är väldigt intressant, men svårt.;)

Nu har jag läst hela tråden. :idea:

Jag har samma fundering som några andra om uppfödarens roll i dramat. På vilket vis är det hennes fel?
Du skriver att hon avlar på hundar med dåligt temperament. Visste ni det innan ni köpte valpen? Eller är det en slutsats dragen utifrån denna valp och hans kullbror?

Beror hundpsykologens/arnas uttalande om omplacering på att ni själva inte klarar av honom, ELLER på att han är en ovanligt "besvärlig" valp. Om det senare fallet gäller: vilken annan familj ska klara av honom?

Detta är ingen kritik mot dig utan bara mina nyfikna frågor...;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka