Vi från valptråden 2013!

Yrja

Trådstartare
Vi med 1 och snart 2-åringar. Inser att det var länge sen jag var aktiv på buke och det vore roligt o höra hur det gått för alla som var med i valptråden 2013. Kan ni inte berätta hur det går och kanske lägga upp en bild på hundarna nu när de blivit stora? :)

Sam blir snart 2 år. Ibland glömmer jag vilken bra hund vi fått som är så totalt okomplicerad och lyhörd. Han skäller inte ens när det knackar på dörren, trots att gamlingen var en riktig skällhund på slutet när sinnena blev sämre. Sam har precis blivit husets herre efter att gammelhunden fick somna i oktober. Han provar därför vart hans nya plats är, får han sitta bredvid köksbordet när vi äter nu som gamlingen gjorde? Men det är tyvärr inte så det funkar har han blivit varse. Han har provat att uppfostra en unghund på samma sätt som gamlingen uppfostrade honom men det var inte hans grej. Vi får väl se om vi blir med valp här igen nu när det är en för lite hemma. Då får han att göra.

20141027_130136.jpg

Jag var inte så jätteaktiv i valptråden 2013, men min är född april -13, så jag smiter med här ändå :)

Ladda, tysk wachtelhund, kör sin första jaktsäsong just nu. Det började bra med bra poäng på unghundsproven i september, och jag tycker hon kom igång fint i början av jaktsäsongen. Sedan kom ett löp, och efter det har hon presterat sämre.
Emellanåt glänser hon verkligen till och jobbar kanon, för att sedan göra sämre jobb igen. Nu de senaste släppen tycker jag dock att det har gått framåt varje gång, så jag hoppas att det håller på att lossna nu :)
Det märks att hon inte är helt utvecklad mentalt än, hon blir otroligt trött i huvudet efter en jaktdag, även om hon inte sprungit mer än 1 mil rent fysiskt. Wachteln är generellt ganska sen i utvecklingen, så hundens arbete den första säsongen brukar vara svajigt, för att sedan stabiliseras till den andra säsongen. Än är jag inte så orolig, det är två månader kvar av säsongen och det kan hända mycket där, och sedan är hon helt okej redan nu om man ser till rasmedel. Hon hamnar lite i skuggan av storebror hemma dock, som presterat som en klocka från dag ett ;)

Utöver jakten har vi pysslat med lite annat, bl a har hon ett godkänt anlagsprov i viltspår, en etta i öppen klass viltspår och 43p/45p på björnpermotest :)
2 excellent på officiell utställning och ett väldigt fint BPH har vi också hunnit med.

På det stora hela är jag väldigt nöjd med henne, hon fungerar väl i alla sociala situationer, bryr sig inte om andra hundar, är enkel att lämna ensam/ha med överallt osv.
Hon är rolig att träna med och har i regel hög arbetsmoral :)

Hon har gått från det här:
DSC_0146-kopia.jpg

Till det här:
DSC_0126.jpg

Vad kul med en uppdateringstråd! :)

Vår corgi Russel blir 1,5 år gammal om en månad. Han är vår första hund och har fått utstå en del nybörjarmissar i uppfostran, men tycker ändå han blivit en riktigt trevlig prick i det stora hela! :D En glad och öppen liten skit med stort ego och starka åsikter. Tyvärr har det blivit en del besvikelser på vägen också, han är krypt så utställningsplanerna fick vi sätta på hyllan direkt. Han har också dragit på sig både det ena och det andra i skade- och sjukdomsväg (stammisar hos veterinären..) och har haft trassel med den ena höften. Så agilitykursen som han totalälskade fick vi hoppa av. Nu tränar vi rallylydnad istället, kul det också. :) Favoritaktiviteten är ändå spår, då skiner han upp och koncentrationen är på topp, så vi hoppas kunna gå nåt prov nästa sommar!

Va roligt att få läsa om era hundar. :) Man kan ju inte vara på topp, första säsongen behöver inte vara perfekt. :)

Tråkigt med skador, hoppas att ni ska slippa mer sånt nu. Rallylydnad låter roligt, det skulle nog min kille gilla också.

Min I*** har hunnit bli 15 månader och är en synnerligen vacker pojke, tycker matte (helt objektivt förstås :angel: ). De värsta slyngelfasonerna börjar ge med sig och han ser ut att kunna bli allt det jag drömde om... förutom avelshane, eftersom han fick gå under kniven vilket vi inte hade planerat från början. Detta beror i sin tur på att vår andra hund avled under sorgliga former i våras och vi därefter bestämde att ta hem en valp till, dessutom en tik.

Eftersom valpen kom in i bilden har vi gått lugnt fram med I och jobbat med vardagslydnad och grundfärdigheter med båda parallellt. I har också provat på lite olika grenar och vi ska göra en inoff start i rallylydnad om en vecka. :nailbiting: Vi får se om detta blir vår gren. Vi har jobbat lite hemma med agilityhinder för att lägga en grund. Viktigast i vårt liv är att hundarna trivs i vardagen och är aktiva, blir det tävlingssport så blir det, det är inte ett mål i sig.

Min fina prins är verkligen inte någon värsting men eftersom han är en stor pojke har vi haft våra duster kring hur man uppför sig när man är ute bland folk. När han spelar allan och drar igång lillfröken har jag många kg hund att hantera och då kan mitt tålamod ibland brista trots att jag borde veta bättre. Men jag jobbar på saken.

På det stora hela har han artat sig underbart och han är friröntgad och klar för större uppgifter. Jag längtar efter snö, då blir det lite drag och annat skojigt.

Va tråkigt att ni förlorat er andra hund. Jag har glömt/missat vad det är för ras du har. Är nya tjejen samma? :)

Här passar vi ju också in. Vi var heller inte så väldigt aktiva i valptråden men lite uppdatering ska ni få ändå!

Wissla har hunnit bli 15 månader. Hon har ställts ut 2gånger -VG båda gångerna. Hon har gjort ett bra MH och vi har startat lydnadsettan för första gången nu i helgen.
Tanken är att vi också ska tävla i spår -brukset då -men spårandet faller sig tyvärr inte så naturligt för fröken som jag hade hoppats på. Hon är en svår nöt att knäcka där vill jag lova :)
Vad det gäller lydnaden så är hon en pärla -helt fantastisk att jobba med!

dsc_0076.jpg

instagramcapture_66928b72-e62f-45ff-a81e-2abe04077539.jpg

Jag tror jag skrev åtminstone ett inlägg i den tråden, så jag slänger in en uppdatering om min lilla dvärgpinscher Pastell också :-) Hon föddes den 13 juli 2013 i Danmark och har nu hunnit bli 16 månader. Tiden går galet fort!

Vi har hunnit med massor undrer vårt första år tillsammans. Som valp ställdes hon ut två gånger med fina resultat, varav BIR ena gången. Hon är även utställd på valputställning i Danmark med Excellent och fin kritik. Tyvärr har hon haft lite strul med sitt bett som länge varit "öppet", inget riktigt överbett, men inte heller ett korrekt samvete. Så på officiella utställningar har hon åkt ut med "Very Good" två gånger. Men i somras hade bettet rättat till sig såpass mycket att hon faktiskt fick ett Excellent och dessutom blev bästa Juniortik.

Hur som helst är inte utställningskarriären något vi tänker lägga så mycket mera krut på. Pastell har en fantastisk arbetsvilja och motor som jag försöker lära mig att behärska. Vi har gått valpkurs och rallylydnadskurs och hon är verkligen smart, men lite "het på gröten" och kan vara svår att samla ihop när det väl gäller. Men två startar i nybörjar klass i Rallylydnad har vi hunnit med, tyvärr inga godkända resultat, ena gången valde jag bryta och den andra gången gjorde några föraren från min sida att vi snubblade på mållinjen med 63 poäng, alltså bara ynka 7 poäng ifrån ett kvalificerat resultat.

Viltspår är annars det som jag och Pastell lägger allra mest krut på. Jag har sparat med henne ända sen jag fick hem henne och vi har även hunnit gå en kurs, och är nu inne på vår andra kurs. Anlagsprovet klarade hon av i somras och nästa år satsar vi på att kamma hem championatet!

vdlBpiLpCe

sFUx1XLpHe

rmhSA4rpBN

qoh9-crpMy

qYfuAprpGD

Va roligt att få läsa om era hundar. :) Man kan ju inte vara på topp, första säsongen behöver inte vara perfekt. :)

Nej, perfekt behöver den inte alls vara, men hon hade gärna fått utvecklats lite mer :)
Särskilt nu när vår hane är sjukskriven efter en dust med en stor galt, då räcker det inte riktigt med bara henne.
Hur som helst är jag väldigt nöjd med henne i övrigt, jag hoppas bara att hon ska blomma ut ordentligt nu innan det kommer för mycket snö och vi behöver avsluta säsongen.

Vi ska jaga lör-sön denna helgen, sedan ska vi till tyskland och jaga ons-fre och sedan får hon eventuellt gå något kortare släpp på söndagen därpå också, förhoppningsvis skjuter vi lite vilt för henne så att polletten verkligen trillar ner :up: Än så länge är det bara skjutet ett rådjur för henne, även om hon drivit älg, gris, rådjur och dov hittills.

Men usch, vilken sorg. :( Jag beklagar verkligen. Ibland tar livet oväntade vändningar. Vi förlorade en nära anhöring i olycka i somras och man kan inte förstå hur plötsligt att kan förändras.MåMånga tröstkramar till dig.

Jag var inte heller särskilt aktiv i valptråden, men 13 augusti 2013 flyttade min efterlängtade lilla jaktcocker Ben in i familjen.
Han är allt jag kunde önska mig. Enkel på alla sätt, fixade sin första fasanjakt några helger sedan med strålande resultat. Enda negativa jag kan säga är att han inte jagar tillräckligt hårt än, fåglarna hinner springa undan ibland. Men det är orutin och än så länge är han mest lydig, han vet inte riktigt vad han ska göra.
Ska boka HD/AD/patella-röntgen till början av december och om allt är OK så ska vi köra igång med dragträningen ordentligt till våren när han närmar sig 2år. Han älskar att dra och är riktigt duktig! Tänkte även att vi skulle ge oss på ett anlagsprov i viltspår, men det är långt ifrån prioriterat.
Sitter på ipaden så jag får återkomma med bilder :)

Jag var inte heller särskilt aktiv i valptråden, men 13 augusti 2013 flyttade min efterlängtade lilla jaktcocker Ben in i familjen.
Han är allt jag kunde önska mig. Enkel på alla sätt, fixade sin första fasanjakt några helger sedan med strålande resultat. Enda negativa jag kan säga är att han inte jagar tillräckligt hårt än, fåglarna hinner springa undan ibland. Men det är orutin och än så länge är han mest lydig, han vet inte riktigt vad han ska göra.
Ska boka HD/AD/patella-röntgen till början av december och om allt är OK så ska vi köra igång med dragträningen ordentligt till våren när han närmar sig 2år. Han älskar att dra och är riktigt duktig! Tänkte även att vi skulle ge oss på ett anlagsprov i viltspår, men det är långt ifrån prioriterat.
Sitter på ipaden så jag får återkomma med bilder :)

1011560_10151757959021413_1539151293_n.jpg

1003345_10151757959176413_1436585316_n.jpg

534005_10151783717826413_1851779730_n.jpg

578178_10152046356736413_2039359819_n.jpg

1555466_10152114871546413_217274776_n.jpg

10590456_10152557944136413_9001632235822659505_n.jpg

10522440_10152609709271413_3787330630009663563_n.jpg

10600504_10152554870931413_8995092014754758330_n.jpg

1512820_10152791147246413_2338324208125045534_n.jpg

Jag var inte heller vidare aktiv i valptråden men min hovawart tik är född i mars 2013. En härlig liten galenpanna som tycker allt är roligt. En jäkel på att spåra men hon har varit väldigt omogen så lydnadsträningen har jag legat lite lågt med men nu börjar vi komma igång på riktigt och hon gör framsteg även där. Tanken är att vi främst ska sikta på brukset men det kommer bli lite lydnad oxå. Rally tränar vi med lite och ska snart tävla. Främst för att träna på att matte blir konstig när det är tävling.

Vi har gått MH och röntgen är bokad till 1/12. Några utställningar har vi med hunnit med med lysande resultat. 2 gånger 2:a bästa tik med Excellent och CK och i Växjö fick hon även reserv-CACIB.

krympt6.jpg

1890435_782770088401076_1127445473_o.jpg

V%C3%A4xj%C3%B6INT2.jpg

DSC_0917.JPG

Kommer inte ihåg om jag skrev i valp-tråden men här kommer en liten uppdatering i alla fall!
Freddie har efter många om och men blivit en riktigt trevlig hund. Han har stor kamplust och är rolig att jobba med. MH gjorde vi för ett par veckor sedan med fint resultat. Röntgen blir i början av nästa år har jag tänkt. Till våren har vi tänkt debutera i apellen om vi känner oss färdiga. Sen i framtiden är det skyddet som vi satsar på.

Han gick från detta:
blogger-image-2059055168.jpg

20130623+-+Bozco4.jpg

Till detta:
blogger-image-1840112176.jpg

Det var meningen att vi skulle ha gått massor av prov under hösten men jag var dålig precis hela tiden. Något skit med lungorna som gjorde att jag knappt orkade röra mig. Men det lilla vi hann med, visade en trevlig unghund in the making. Han är precis så omogen, jobbig och störig som hanarna i denna rasen är under sin tonårstid. Ett litet smalt spjälstaket som äntligen börjar fylla upp med lite massa.

Vi har varit på ett gäng utställningar men då detta är kullens lilla fula ankunge så har han ständigt stått placerad efter sina kullbröder. Jag måste ha sett djupt skeptisk ut på Malmöutställningen, den norska domaren kom fram till mig efteråt och sade tyst "Låt honom jaga, kom tillbaka om ett par år, då får du rosetterna du vill ha." Får väl ge domaren rätt för jag ser hur de fula svandunsfjädrarna sakta lossnar nu. Han blir ingen Crufts-hund men han kan nog klå en del av sina bröder så småningom.

I år väntar röntgen och MH. Brukar inte ha så bråttom med det, hanarna är som sagt sena i utvecklingen och denna grabben behöver få tiden på sig. Inget som jag ser som negativt. Han är rolig att arbeta med, supermycket energi och bra arbetsmoral. I min bok är de som är lite säregna och lite sent på det, i regel de som blir bäst. Jag har ingen brådska så jag ger honom tiden han behöver.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 923
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30