Vi börjar få problem..

caan

Trådstartare
Jaha, nu har ett problem med min -06a tagit form. Tänkte höra vad ni bukare skulle ha gjort i samma situation.

Hästen i fråga har jag haft sen oktober och vi började rida i november. Nu rider vi ca. 3 gånger i veckan och dem andra dagarna hanteras han från marken, antingen ledarskapsövningar eller bara borstas. Han får 1-2 dagars vila då han bara går hagen med de andra hästarna. När vi rider så blir det bara uteritter för tillfället eftersom framåtbjudningen på bana är lika med noll. Ute är han pigg och framåt och han går fram i alla gångarter utan problem, dock får han inte riktigt upp tempot i galoppen om vi inte får draghjälp. Han har alltid varit väldigt lugn, stressar inte upp sig i onödan och tycker inte att det finns något som är läskigt.

Men, för en vecka sedan mötte vi två älgar. Vi var ute och red själva och han hade aldrig känts så bra som han gjorde den dagen. Men när älgarna dök upp fick han tokryck. Först stirrade han bara på dem, sen började han "drakblåsa", backa och så småningom stegra. Efter många om och men började vi gå framåt, han var dock på helspänn hela vägen hem så vi skrittade hela vägen, eller ja, taktade.

Sen dess har han varit spänd när vi ridit, när vi börjar komma ifrån gårdsplanen ställer han sig på bakbenen och vill bara vända tillbaka. Varje gång han har gjort det har jag manat på och vi har kommit iväg varje gång. Men han är helspänd när vi är ute.

Så, hur skulle ni ha gjort för att få honom att sluta stegra, och hur skulle ni ha gjort för att få honom att slappna av ute igen?

Sv: Vi börjar få problem..

Gör han så även om han får draghjälp med ut?
Vad händer om du leder honom en runda?

Rida,rida,rida, ute,ute,ute

Det brukar släppa rätt snart så länge inte ryttaren hetsar upp sig.

När vi har sällskap så reser han sig inte, då följer han ju hellre med den andra hästen. Men han är fortfarande lika spänd och det går inte riktigt att få kontakt med honom.

Jag ska prova att leda honom en sväng imorgon, hade tänkt göra det idag men tänkte att en barbackatur kunde väl vara mysigt, tji fick jag.

Då får du väl helt enkelt backa några steg och inte rida honom själv ute på ett tag, förrän han har lugnat ner sig igen.

Trist med bakslag. :(

Bara att nöta, nöta, nöta alltså :p

Nej, jag hetsar inte upp mig, jag är inte rädd för att ramla av så det är väl det som gör att jag håller mig lugn.

Men jag tycker att det är så konstigt att han kan bli så omvänd, från helt lugn till helt hispig. Sen behöver det ju inte ha med älgarna att göra, det kan ju vara något helt annat också..

Jo, det känns lite surt. Men men, ett problem, en erfarenhet ;)

Nackdelen är att vi bara är två i stallet, så att få sällskap sker inte alltför ofta, kanske en gång i veckan.

Överskottsenergi och ökad styrka hos unghästar kan ibland få lite aviga konsekvenser.
Låter du honom pulsa runt i snön ett tag så ska du se att det blir annat ljud i skällan..:D

Jo jag har nästan väntat på att han ska bli lite trotsig, han har varit så otroligt lugn och säker.

Vi pulsade i snö idag, den gick upp till magen på honom (han är ca. 1.60). Under den biten betedde han sig som bäst, då orkade han minsann inte tramsa ;)

Det vet jag att det göra så småningsom, men det känns ju så hopplöst just nu och jag vill inte att det ska bli en dålig vana att stegra för minsta lilla.

Nån som vet hur man botar älgfobi? :p

Ha,ha. Det ska du väl inte fråga MIG:rofl:

Men jag har aldrig råkat ut för älgfobier hos hästar heller..

Fast vet du vad jag tror?

Hästen är nog inte så rädd för älgar som den vill påskina utan har det som anledning att "tramsa" lite bara. Den blev säkert skrämd första gången om det var ett hastigt uppdykande, men nu har det blivit en grej att köra med.

En gång satt jag på en unghäst (den nicket kommer ifrån) i tre timmar. För han hade fått för sig att han skulle DÖÖÖÖÖ om han tog ett steg till på den vägen. Som var en helt vanlig landsväg...:cool:
Andra rundor gick hur bra som helst, men just på den fläcken var det alltid stopp. Men efter tre timmar insåg han att jag tänkte visst inte ge mig utan sitta där tills han gick, och sedan gjorde han aldrig mer i hela sitt liv om det.

Kan mycket väl vara så. Det gäller att vara envisare än hästen, ger man upp en gång så kommer det hela bara att bli värre.

Föresten, när vi ska ut och rida och han känns spänd, hade ni bara skrittat eller hade ni försökt rida på normalt?

Beror på..

Risl för krafitg expolostion, ramla av bryta alla ben spänd=skrittat gärna där det är jobbigt för hästen exemplevis i snö, eller på kalhugge osv

Lite fjant spänd så brukar jag trava det ur dem. Dvs trava, och trava i friskt tempo till spänningen släpper.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17