Vevar med huvudet???

P

PytteLiten

Kanske är på fel plats nu men...

Ska hjälpa en gammal kompis med hennes häst nu efter helgerna då hon ska opereras. Var och red hästen idag. Har ridit den ett par gånger förut, för ca 2-3 år sen. Då va den helt underbar i dressyren...
De va den inte idag. Skritten gick väl hyfsat men när vi travade så vevade huvudet fram och tillbaka för varje steg! :confused: De kändes nästan som hästen bara hängde i tyglarna.
Visserligen har hästen mest bara ridits lugnt i skogen senaste halvåret men ändå.
Va de mitt fel eller är det hästen som inte orkar???
Kompisen försökte ge mej tips o jag kämpade för fullt men de blev inte bättre förrän när jag satt ner i traven men då hästen är lite omusklad så funkar ju inte de mer än kortare stunder.
Vad gör man för att få detta tillrätta?
 
Sv: Vevar med huvudet???

Nu var det lite svårt att förstå vad du menade med "vevade" för det KAN ju ha varit så att den blivit oren pga hur man använder tyglarna, men rent generellt har den problem med frambenen när de viftar med huvudet uppåt/nedåt. Eller ryggen om den nästan kastar upp huvudet eller rycker.
Visst kan man få det se snyggare ut genom hur man rider, särskilt i trav, men *egentligen* blir det inte bättre, det bara ser bättre ut.
 
Sv: Vevar med huvudet???

Jag tror mer på att hästen orkar inte riktigt "hålla ihop" sig. I och med att den är lugnt riden senaste halvåret och är muskelfattig är det inte så konstigt att den försöker "veva" sig fri. I skritt är det lättare. Jag tror att problemet kommer försvinna i och med att hästen blir mer musklad och orkar mer. Om inte så får veterinär titta på den. Lycka till! :banana:
 
Sv: Vevar med huvudet???

Nu var det lite svårt att förstå vad du menade med "vevade" för det KAN ju ha varit så att den blivit oren pga hur man använder tyglarna, men rent generellt har den problem med frambenen när de viftar med huvudet uppåt/nedåt. Eller ryggen om den nästan kastar upp huvudet eller rycker.
Visst kan man få det se snyggare ut genom hur man rider, särskilt i trav, men *egentligen* blir det inte bättre, det bara ser bättre ut.

Hästen vevade alltså med huvudet sida till sida, höger-vänster-höger. I takt med varje steg.
 
Sv: Vevar med huvudet???

låter som om hästen är van vid sågande och sånt.
dom hästarna har ju en tendens till att gå så..

sånt brukar lösa sig om man bara är stilla i handen..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 098
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 823
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp