Vettiga sovvanor

Sv: Vettiga sovvanor

Det där har jag "grubblat" över- är det dumt att t ex sätta ned dom i en babysitter och helt enkelt låta dom skrika ett tag? När man t ex behöver äta eller dusha? Känns som om man är värsta barnaplågaren, och att ungen känner sig övergiven och får men för livet :angel:

Så känner jag också, och jag tror att det är något man utelämnar för "andra". Men Saga brukar få ligga och gnälla ett tag på morgonen medans jag pysslar lite i köket.. Mest för att hon skall bli riktigt hungrig, annars äter hon inte upp maten..

Likaså om jag hållt på med henne hela dagen och hon fortfarande inte är nöjd, då sätter jag ner henne i babysittern och hon får gnälla där, hon brukar sluta efter ett tag när hon inser att hon har roliga saker att titta på.

Däremot låter jag aldrig henne ligga själv, eller sitta själv när hon skriker hysteriskt, som tex vissa kvällar. Gnäll går bra, men inte skriket.. Då gör det för ont i hjärtat på mig.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Det där har jag "grubblat" över- är det dumt att t ex sätta ned dom i en babysitter och helt enkelt låta dom skrika ett tag? När man t ex behöver äta eller dusha? Känns som om man är värsta barnaplågaren, och att ungen känner sig övergiven och får men för livet :angel:

Nej barn far inte illa av att skrika en stund. Jag har fått lära mig att prioritera min tid mellan barnen, eftersom jag har två barn tätt. Äldste är 19 månader, och yngste är fem månader. För att jag över huvud taget ska komma utnaför dörren innebär det att yngste sonen oftast hinner bli ledsen innan vagn, bror och hund är med. Yngste vill alltid ha odelad uppmärksamhet, och det kan jag inte alltid ge honom. Det går inte.

Men det är sällan han får skrika långa perioder bara för att jag själv vill göra något, mig själv hinner jag med på kvällen när barnen sover.

Jag tror inte alls det är skadligt för barn att inse att mamma inte kan vara tillgänglig jämt och ständigt. Nu menar jag inte att du ska lägga din son och sedan låta honom skrika sig otröstlig. Men du bör öva honom på att ligga själv, korta stunder, medan du t.ex. diskar lite.

Jag har saker här hemma som ska skötas, trots att han vill bli buren. Hämta in ved/rasta hunden/tvätta/laga mat. Jag kan inte bära på honom jämt, även om jag ibland väljer att prioritera det framför städ och tvätt, t.ex. När barnen är så små så styrs ens tillvaro helt kring det, men jag tycker inte att man helt kan vara till för ens barn, när en del saker måste göras, ingen mår bra av det. För den sakens skull älskar man ju inte sina barn mindre, även om man för stunden väljer att plocka ur diskmaskinen framför att bära på barnet.

Sedan går jag in för att verkligen älska de stunderna han är vaken, istället för att önska att han sov så jag hann mer hemma.

Snart är de goa månaderna förbi, och man har en aktiv ettåring som inte alls vill att man snoozar honom i nacken.

Nu är din son så liten, så börja med små korta stunder där han får ligga själv.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Min 2-mån bebis brukar somna vid 22-tiden. Jag måste också amma, amma och amma på kvällen. P g a att hon är så hungrig på kvällarna så är det ju omöjligt att lägga henne tidigare. Sen sover hon ca 6 timmar innan hon vill ha mat igen och sedan somnar hon om direkt och sover ca 3 timmar. Sedan brukar det vara lite olika. Ofta kan hon vara vaken en stund för att sedan sova på förmiddagen eller så somnar hon om direkt och sover 2-3 timmar till. På dagen har hon inga rutiner alls. Vissa dagar sover hon mitt på dagen en lång stund. Andra dagar sover hon kortare stunder men flera ggr istället. Skulle tippa att hon sover 13-16 timmar/dag. I bilen brukar hon också somna ganska direkt. Eller om man går med barnvagnen, fast hon vaknar direkt man stannar med den så hittills har hon inte kunnat sova vidare när man kommer hem. Jag har också märkt att hon kräver lite mer för att sova nu. Tidigare kunde hon somna var som helst och hur som helst. Nu märker jag att hon blir lite gnällig och vill sova men kan inte riktigt få ro att somna. Då brukar jag lägga henne på soffan eller i min säng och så kurar jag ner mig under en filt nära henne och kollar lite på TV eller läser eller nått och då brukar hon somna.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Det är ju så olika mellan skrik och skrik.

Alvin hade ett hysteriskt skrik kvällstid. Det fanns verkligen ingenting som hjälpte. Man kunde trösta honom lite, lite, men sedan kom det igång igen, så höll det på, runt nio-tiden. Tiden mellan 16-21 kunde man oftast trösta honom under förutsättning att man bar och vaggade.

Men sista timmen fick han skrika i famnen hos mig, till slut när jag hade så ont i öronen och när jag var helt slut efter att ha försökt trösta, mata, söva, etc. Elaka jag. Men det slutade alltid med att han somnade, efter bara en fem minuters skrik.

De här missnöjesgnyendena som han nu börjat med, de får han hållas med. Jag försöker aktivera, med leksak eller musik. Blir dock gnyendena till riktig gråt så tar jag upp honom. Men det här otröstliga har han slutat med. Eller ja, de kan komma när jag håller på och klär brorsan/packar vagnar och inte har hunnit trösta honom. Men skriken försvinner ju alltid numer med tröst.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Saga brukar få ligga och gnälla ett tag på morgonen medans jag pysslar lite i köket.. Mest för att hon skall bli riktigt hungrig, annars äter hon inte upp maten..

Likaså om jag hållt på med henne hela dagen och hon fortfarande inte är nöjd, då sätter jag ner henne i babysittern och hon får gnälla där, hon brukar sluta efter ett tag när hon inser att hon har roliga saker att titta på.

Problemet är att Miranda aldrig ligger och gnäller- hon GALLSKRIKER på en gång, ibland redan innan jag hunnit lägga/sätta ned henne då hon vet vad som är på g.. Hon skriker så hon tappar andan och jag får svår ångest :crazy:. Men det kanske blir enklare snart när hon börjar intresserad sig för leksaker och sånt! :p
 
Sv: Vettiga sovvanor

Ungefär sådär sov våran dotter också, till för ett tag sedan. Hon somnade vid 21.30, vaknade någon gång runt 3-5 för att äta och sov sedan till runt 9. Några gånger sov hon ända till 11. :o
Sedan sov hon någon halvtimme här och där på dagen. Gick knappt att gå på promenader med henne, för hon vaknade varje gång och skulle absolut inte ligga kvar i vagnen. Jättekul att jäkta hem varje gång med hysteriskt protesternande bebis. :crazy:

Pratade med vår BVC-tant om hennes sovvanor och hon tyckte inte det lät som något konstigt. Det var dottern rytm som passade henne.

Nu är dottern 4 månader och de bekväma sovvanorna är ett minne blott.
Nu somnar hon inte förrens halv 1 på natten, vaknar vid 6- tiden för att äta och vaknar igen vid 8. :crazy:
Sen sover hon två längre pass på dagen, runt 2 timmar.

BVC sa visserligen att det är vanligt att de börjar vakna mycket på nätterna igen när de är runt 4 månader och att man då kanske får komplettera med lite gröt.
Så jag ska prata med henne om det när vi ska dit imorgon. :)

Att hon inte vill vara själv utan ska bäras. Sådan är dottern också. Det duger att ligga på golvet eller sitta i babysittern kanske 5 minuter. Nu börjar det fungera att ligga på golvet. Hon börjar komma på hur man kan åla sig fram själv. :)
Sedan vi har märkt att matstolen är helt ok att sitta i längre stunder. Då kommer hon upp en bit och ser mer.
Skulle hon kunna sitta i en sådan tror du?
 
Sv: Vettiga sovvanor

Vår son somnar oftast vid 11 på kvällen. Sen dröjer det till runt 6-7 tiden på morran innan han vaknar och vill ha mat. Han får mat och somnar om till runt 9 tiden skulle jag tro.
Under dan sover han bara pytte korta stunder.
Ibland varierar det, t ex att han vaknar vid 3, men det är så det ungefär brukar se ut. Är mkt nöjdare nu än vad det var innan. Vakna varannan timme hela natten lång. Så jag kan vara vaken lite längre på kvällen utan att vara dötrött......Hinner man umgås lite med sambon:angel:;)
 
Sv: Vettiga sovvanor

Vår son somnar oftast vid 11 på kvällen. Sen dröjer det till runt 6-7 tiden på morran innan han vaknar och vill ha mat. Han får mat och somnar om till runt 9 tiden skulle jag tro.
Under dan sover han bara pytte korta stunder.

Låter precis som våran bebis. En nackdel är att man aldrig hinner få någon egen vuxentid på kvällen. Om man inte vill sitta uppe till 02 då :p.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Så där var min yngsta. Han sov inte i närheten av lika mycket som andra bebisar vi träffade.
Han hatade att ligga själv, det gick inte att gå ut med vagnen eller åka bil. Han skulle bli buren. Så han fick bli buren.
Fast han sov inte hela nätter. Ammade runt 2-4 ggr varje natt.
När han var 6 månader kunde man ta ut honom i vagnen.
Och inte förrän han var över året gick det att åka bil utan skrik.
Nu är han som en helt vanligt 1½-åring.

Jag skulle inte låta bebis ligga och gallskrika för att själv kunna göra saker. Det känns inte bra för mig. Får jättemycket ångest av bebisskrik.
 
Sv: Vettiga sovvanor

En nackdel är att man aldrig hinner få någon egen vuxentid på kvällen.

Är det där som skon klämmer?
Vuxentid?

Den är slut nu.
Och återkommer när barnen flyttar hemifrån.

Var glad över att du får sova på nätterna i stället.

Jag trodde att man hade barn för att man ville ha dem.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Är det där som skon klämmer?
Vuxentid?

Den är slut nu.
Och återkommer när barnen flyttar hemifrån.

Var glad över att du får sova på nätterna i stället.

Jag trodde att man hade barn för att man ville ha dem.

Man vill väl i allmänhet ha BÅDE tid med sitt/sina barn och "egentid"? Men jag håller med om att med ett så litet barn som under halvåret, så blir det ju inte så mycket vuxentid, nej.... Å andra sidan tycker jag nog att jag började få möjlighet till vuxentid (både tillsammans med maken och "egen" tid) redan när vår dotter var kring halvåret, så att säga att vuxentiden återkommer när barnen flyttat hemifrån, det tycker jag är väl drastiskt!

Det lite ironiska är väl att man kanske behöver och vill ha vuxentid som allra mest när man kan få som minst, dvs när barnen är riktigt små. Åtminstone upplevde jag att det med ett litet barn också i viss mån var "jobbigt" (missförstå mig rätt nu, snälla...) att umgås med och vara nära barnet, därför att det var ett så stort beroende från barnets sida, och det var svårt att alltid förstå vad barnet ville/inte ville, och det var jobbigt att inte vara säker på när/hur barnet skulle äta, sova, osv. Inte nödvändigtvis för att man ville ha egen vuxentid, utan av någon sorts behov av att kunna kontrollera och förutsäga sitt eget liv.

Med ett lite större barn tycker jag att allting blev så mycket lättare, och då var det också lättare att njuta av att umgås med barnet.... Det är i alla fall min erfarenhet.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Det är psykiskt påfrestande att så helt behöva leva för någon annan som man måste när man har små barn.
Och det blir enklare när man kan kommunicera med barnet och lära det att ta hänsyn till andras behov.

Men så är det med barn.
Det gäller bara att hantera det på bästa sätt.

Skaffa barnvakt kan vara en bra idé.
Att försöka få barnet att sova mera för att få "ledigt" är en dålig idé.
Det "blir" inte vuxentid av sig själv så att säga.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Det är psykiskt påfrestande att så helt behöva leva för någon annan som man måste när man har små barn.
Och det blir enklare när man kan kommunicera med barnet och lära det att ta hänsyn till andras behov.

Men så är det med barn.
Det gäller bara att hantera det på bästa sätt.

Skaffa barnvakt kan vara en bra idé.
Att försöka få barnet att sova mera för att få "ledigt" är en dålig idé.
Det "blir" inte vuxentid av sig själv så att säga.

Jag håller med dig, både om det psykiskt påfrestande i att ha riktigt små barn, och om att det är bättre att skaffa barnvakt än att försöka få barnet att sova mer om man vill ha vuxentid. Men inser samtidigt att med så små barn som vi pratar om här, så är det svårt med barnvakt. Vi hade inte barnvakt "på riktigt" till vår dotter förrän hon var 7-8 månader och amning och sånt var avklarat.... (däremot att jag som mamma lämnade över dottern några timmar till pappan för att få lite "egentid", det gjorde vi från en månads ålder, ungefär).

Sedan är jag inte helt säker på att det var på grund av längtan efter vuxentid som TS skapade tråden. Utan kanske mer det där jag skrev om, att man vill kunna förutse och påverka sitt liv....? Vilket man för det mesta inte kan när man har riktigt små barn.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Med den sista så hade jag en vagga som jag kunde gunga med en fot.
På det viset så kunde jag köra dator medan jag gungade barn.
Betala räkningar, surfa på Buke och annat nödvändigt.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Utan kanske mer det där jag skrev om, att man vill kunna förutse och påverka sitt liv....? Vilket man för det mesta inte kan när man har riktigt små barn.

Du det kan vara svårt när de är äldre också.
Nu så skall jag åka och hämta en vid tåget.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Skaffa barnvakt kan vara en bra idé.
Att försöka få barnet att sova mera för att få "ledigt" är en dålig idé.
Det "blir" inte vuxentid av sig själv så att säga.

Nu var det inte därför jag skrev tråden, utan för att jag var OROLIG för barnets hälsa. Tycker min bebis verkar sova så lite jämför med andra bebisar, och verkar övertrött.. Man läser överallt att sömn är så viktigt för utvecklingen.

Men visst hade det varit praktiskt med mera vuxentid. Med vuxentid menar jag inte att ligga i soffan och lata mig och vara nöjd över att slippa bebis... Vuxentid är för mig diska, tvätta, städa, betala räkningar och fodra djuren. Något som är svårt med ett "skrik-barn". Kunna sitta framför datorn och gunga vaggan med ena foten låter som rena drömmen, det hade aldrig min bebis gått med på, möjligtvis efter kl 23 ;).
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 355
Senast: movi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp