Vettiga sovvanor

Druvan

Trådstartare
Någon som har goda råd om hur man etablerar vettiga sovvanor?

Våran 3 månaders baby somnar kl 23 på kvällen efter att ha snuttat på mig i ca tre timmar *pust*. Därefter sover hon som en klubbad säl tills jag väcker henne kl 9 på morgonen. Sedan under dagen sover hon knappt någonting alls! På sin höjd någon timma i bärsjalen och någon kvart under amning.

Läste i en artikel att en 3 månaders baby ska sova 15 timmar per dygn (10 timmar natt, 5 timmar dag). Våran sover ca 9-10 timmar bara.. Läste också att dessa varningstecken tyder på sömnbrist (våran bebis uppfyller samtliga):

*Somnar ditt barn nästan varje gång ni åker bil?
*Måste du väcka ditt barn på morgonen?
*Verkar ditt barn gnälligt, irriterat, eller övertrött under dagens lopp?
*"Kraschlandar" ditt barn tidigare än vanligt vissa kvällar?

Jag skulle vilja att hon somnar redan vid 19-20 och även sover ett par gånger under dagen. Som normala bebisar!
 
Sv: Vettiga sovvanor

Jag tror det kommer med tiden. Alvin hade skrikstund från fyra till tio de första fyra månaderna, jag trodde aldrig jag skulle få sitta lungt på kvällen mer. Det är först nu, de senaste veckorna när han börjat få vääling på kvällen, som han somnar vid åtta samtidigt som brorsan.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Det finns inga "normala" bebisar, bara önskebarn och övriga... :p

Det är nog bara att inse att ditt barn sover när hon vill sova. Det ger sig efterhand...

En liten fråga bara, dricker du själv kaffe?
Jag har inget som helst belägg för det men skulle misstänka att sånt skulle kunna orsaka piggare barn...
 
Sv: Vettiga sovvanor

Vår son sover inte mkt heller.
Vissa dagar sover han istort sett inte alls på dan och vissa andra gagar sover ham mycket.
men han sover inte 15 timmar om dynget,,,,,
 
Sv: Vettiga sovvanor

Åh jag hade varit överlycklig om min lilla 2 månaders sov hela nätterna...;) Han vaknar varannan - var tredje timme och vill ha mat nattetid. Lägger oss vid 22 tiden och sedan är han pigg som en spigg vid 6 tiden senast så då är det bara att glömma & få honom att somna om... Tur att man är morgonpigg. :angel:

Sedan är han vaken ett par timmar tills jag bäddar ner honom i vagnen och går ut i stallet, då kan han sova 2-3 timmar. Sedan sover han inte mkt alls under dagen, bara kortare stunder. Brukar somna ordentligt igen först på kvällen, antingen inne eller om jag går ut med honom i vagnen om vädret tillåter.

Mao sover han ca 12 h/dygn. Men han är iaf pigg, glad & gp och verkar klara sig på det...

Tor det är svårt att skaffa sovvanor för en sådann liten, det ändras ju hela tiden tycker jag. Dessutom är det väl inget som är normalt eller onormalt i den åldern? Vissa sover 10 h & vissa 20 h, det är så olika.

Hon somnar inte på dagen om du lägger henne i vagnen och går en sväng. Så brukar jag göra med Emil endel dgr då han är gnällig och uppenbart trött, men inte kommer till ro & somnar inne. Då brukar han i regel däcka innan jag ens har hunnit få på honom ytterkläderna. :D
 
Sv: Vettiga sovvanor

Alla barn är olika och ditt barn är ju fortfarande litet!

Tycker du inte att det är lite kul att barnet är vaket när du är det?
 
Sv: Vettiga sovvanor

Jag skulle vilja att hon somnar redan vid 19-20 och även sover ett par gånger under dagen. Som normala bebisar!

Normala bäbisar? Du menar Bäbisar i En Perfekt Värd?

En "normal bebis" sover hela dagarna och vaknar lagomt man har släckt ljuset för att själv sova...:smirk:

Jag tycker det låter fantastiskt med en bebis som sover hela natten. Det har inte mina barn börjat med förrän de var nära året. Väcka dem fick jag börja med runt 2-3 år kanske. Så länge ditt barn får sova när det somnar så är får hon den sömn hon behöver. Dessutom kan ni ju umgår på dagarna, det låter ju trevligt! Så njut och jämför inte med så mycket (artiklar i föräldratidningar kan vara väldigt onyanserade).
 
Sv: Vettiga sovvanor

Vilken perfekt bebis! Sover nattetid och är vaken dagtid!
Jag har tre barn och har den erfarenheten att det är väldigt svårt att ändra sovtider, det slår ofta tillbaka och blir strul istället.
Vill du försöka så ta det i kvartar försök att få bebis att somna en kvart tidigare, väck en kvart tidigare osv under en lång period.
Men som sagt det brukar sällan bli bra.
Ostörd nattsömn är det viktigaste tycker jag får man sova på natten orkar man vad som helst dagtid.
 
Sv: Vettiga sovvanor

En liten fråga bara, dricker du själv kaffe?
Jag har inget som helst belägg för det men skulle misstänka att sånt skulle kunna orsaka piggare barn...

Och jag har egen erfarenhet av just det.
Kaffe efter 15.00 när jag ammade gav ett barn som höll igång hela natten.
Så det blev till att radikalt ändra kaffevanorna.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Tycker din bebis faktiskt verkar sova ovanligt bra för att vara så liten. Min egen hade ökningsperiod (ammade) och vaknade ungefär varje timme för att äta. :mad:

Jag tropr de allra flesta barn tar den sömn de behöver.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Ostörd nattsömn är det viktigaste tycker jag får man sova på natten orkar man vad som helst dagtid.

Just de orden har varit min räddning när jag burit på en aktiv bebis hela, hela dagarna. Och från 16-tiden till 22-tiden snackar vi otröstlighet och jätteskrik. Men jag har alltid fått sova, Alvin har vaknat en två-tre gånger nattetid för mat, och då kan man klara dagarna.

Men att vilja att en tremånaders baby ska somna vid åtta på kvällen och sedan sova hela natten är att ställa höga krav.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Min dotter var ungefär som din i samma ålder, och jag såg aldrig det som ett problem!!! Få sova hela nätter är ju GULD värt, och jag var jättenöjd med det.

Det enda jag gjorde annorlunda än du var att jag aldrig väckte henne på morgonen, utan lät henne sova tills hon vaknade. Under en period sov hon från någon gång kring elva-tolv på kvällen tills mellan nio och tio på morgonen, plus 1-2 timmar i vagnen dagtid i samband med hundpromenad. Samt en kvart här och en kvart där i övrigt under dagen. Inga femton timmar, som du märker.....

Det du kallar "normala bebisar" är så som föräldrar skulle önska att bebisar var. Det är de i stort sett aldrig. Jag skulle tro att det är HÖGST normalt med bebisar i tremånadersåldern som har en skrik- och gnällperiod på kvällen (sammanfaller med TVs bästa sändningstid), därefter vaknar 3-4 gånger varje natt (BARA mamma duger som tröst, för hon har MATEN) och under dagen sover flera gånger, men max 15-30 minuter per gång. Jag hade aldrig velat byta med föräldrar som hade det så, jag var nöjd med mitt "sova-på-natten-och-vara-vaken-på-dagen-barn".

Jag tror heller inte att man kan påverka så små barns sovvanor - det var nog först när min dotter blivit 8-10 månader som vi började ha "fasta" rutiner.
 
Sv: Vettiga sovvanor

Tänkte mest att det kanske är "farligt" med så lite sömn dagtid för en bebis. Låter som det när man läser i böcker :crazy:. Och på BVC lät dom bekymrade när jag berättade hur hon sover- dom ville vi skulle träffas och prata om hur vi ska få henne att sova dagtid (?). När jag pratar med andra mammor verkar deras bebisar sova massor på dagen! Men visst är det skönt att få sova i ett sträck på natten. "Tyvärr" har jag har ett "bär-barn" som vill bli buren från 9 på morgonen till 23 på kvällen. Först därefter kan jag gå ut och ge hästarna vatten och dusha, typ :angel:. Sedan däckar jag i sängen kl 01.. Vagn, babysitter, babygym etc duger inte. Gallskrik direkt! :smirk:
 
Sv: Vettiga sovvanor

"Tyvärr" har jag har ett "bär-barn" som vill bli buren från 9 på morgonen till 23 på kvällen. Först därefter kan jag gå ut och ge hästarna vatten och dusha, typ :angel:. Sedan däckar jag i sängen kl 01.. Vagn, babysitter, babygym etc duger inte. Gallskrik direkt! :smirk:

Fats det kanske inte är så konstigt att barnet skriker om det inte är vant vid att vara själv? Ibland får man stå ut med lite skrik ;)
 
Sv: Vettiga sovvanor

Fats det kanske inte är så konstigt att barnet skriker om det inte är vant vid att vara själv? Ibland får man stå ut med lite skrik ;)

Det där har jag "grubblat" över- är det dumt att t ex sätta ned dom i en babysitter och helt enkelt låta dom skrika ett tag? När man t ex behöver äta eller dusha? Känns som om man är värsta barnaplågaren, och att ungen känner sig övergiven och får men för livet :angel:
 
Sv: Vettiga sovvanor

Ha barnet på en filt eller i en babysitter i det rum där du är. Skrikandet kommer att gå över och nej, jag tror inte att ditt barn kommer att få men för livet.
 
Sv: Vettiga sovvanor

*Somnar ditt barn nästan varje gång ni åker bil?

Det trodde jag i princip att alla barn gör mer eller mindre.

När jag var liten och inte ville sova så åkte min pappa med mig i bilen runt vårat kvarter några varv. Jag somnade nästan med en gång och sov sedan gott. :rofl:

Mvh

Tora
 
Sv: Vettiga sovvanor

Vissa dagar sover Saga ingenting, men som en klubbad säl på nätterna, hon får nattflaskan vid 22-23 och vaknar som på beställning 07.00.. Sen somnar hon om och vaknar vid 09-10.

Efter det kan det variera stort. Igår sov hon HELA dagen, dagen innan också. Nu sover hon igen, hon låg och tjattrade lite med mig men sen somnade hon av sig själv.

Förmodligen kommer hon ha en vakenperiod nu fre-lör och sön. Så brukar det vara. Då sover hon bara på nätterna. Och skriker hela kvällarna. Enda sättet att få henne att somna då är att lägga henne på min mage och sitta och röra på hela kroppen, men då får man ju sitta så ett bra tag (1-2 timmar) innan man kan lägga ifrån sig henne. Hon accepterar bara när jag gör det, inte sambon. Han har andra knep, som tex att bädda in henne i mitt duntäcke.

Hon vet precis hur hon skall göra för att få oss att tassa på tårna.. :mad:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 355
Senast: movi
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp