Vett och etikett med grannhundar

Jag är mer sån undrande lite över hur man vet om det är en "vettig" hund eller om det är en hund som kanske nosar först och sen så vänder det och den blir obehaglig. Det var lite så med denna, det kunde gått åt båda håll och jag kände inte att jag ville vänta och se vad som händer. Min hund var ju lite tvungen att nosa då ju han kom farande som ett skott från ingenstans, plötsligt stod han bara nästan över min hund.

Men eftersom min hund förmodligen inte kände någon osäkerhet just där så är jag ju lite rädd att han ska tro att det var något farligt och bli osäker av den anledningen. Samtidigt vill jag ju inte vänta och se vad som händer.

Jag är inte den som inte låter min hund nosa på andras hundar men jag säger ju ifrån ifall jag känner att det inte passar min hund. Är inte att vara konfliktinställd utan jag vill ju att min hund ska träffa trevliga hundar och få bra erfarenheter.

Sen är jag nästan ännu mera otrygg när hundarna kommer när min är lös, är det någon som börjar jaga eller vill gå på så har man ju ingen chans alls att rädda hunden ifall den börjar springa undan. Vart med om det två gånger med mina andra för längesen när dom blivit påflugna, hade dom sprungit lösa då så hade en av dom kanske inte ens överlevt. Kanske är det jag som är överdrivet försiktig och inte vill riskera något men samtidigt så får det ju inte bli så att min hund blir osäker för att jag knuffar undan hundar han hälsar på. Lite svårt det där tycker jag.
Det är supersvårt, jag gjorde misstaget med min första hund att följa dessa råd på nätet att sparka och skrika åt hundar som kom fram.
Jag trodde alltså då att det var det man skulle göra , inget annat.
Och med en terrier/schäfer var det nog det dummaste jag kunde göra, för jäklar vad hon gick igång och skulle hjälpa matte och superkänslig som hon var så lärde hon sig ju direkt att andra hundar var otäckt.
Hade jag istället varit lugn och inte gjort någon sak av det hade vi båda mått bättre =)
men man gör precis som man vill med detta, vill bara inflika att man inte måste bli tokig på framspringande hundar.
Jag känner mig så säker nuförtiden att jag kan läsa av om den andra hunden kommer starta bråk eller bara är nyfiken.

Så jag har valt att hellre chansa och låta dom hälsa än att köra iväg dom och skapa en osäkerhet kring andra hundar.
Dock förstår jag folk som har en hund som är rädd eller aggressiv själv att det blir en jobbigare situation än med mina glada språksäkra individer =D

Lycka till :) Med våren kommer ofta lösa hundar kutande från alla håll när man minst anar =D
Det tipset du fick om att ta den andra hunden i halsbandet eller ett koppel och binda upp lät ju annars smart, tror det är effektivare än att skapa en spark och gapcirkus .

Det är supersvårt, jag gjorde misstaget med min första hund att följa dessa råd på nätet att sparka och skrika åt hundar som kom fram.
Och med en terrier/schäfer var det nog det dummaste jag kunde göra, för jäklar vad hon gick igång och skulle hjälpa matte och superkänslig som hon var så lärde hon sig ju direkt att andra hundar var otäckt.
Är väl olika men min hund visar jag med handen bara att håll dig borta medans jag får undan den som jag vill få bort, han är inte sådan som lägger sig i utan står mest och tittar på. Jag gapar och sparkar och skriker inte utan jag visar bara hunden att liksom gå härifrån, denna hunden tog jag visserligen tag i i nackskinnet då den sprang förbi mig fram till min hund trots att jag visade att jag inte ville ha dit den.

Det har faktiskt fungerat bra den metoden, ställa mig framför min hund och hålla den främmande hunden borta. Dock så blev jag fundersam då denna gången hade ju min hund liksom börjat nosa och hälsa på den som kom.

Är väl olika men min hund visar jag med handen bara att håll dig borta medans jag får undan den som jag vill få bort, han är inte sådan som lägger sig i utan står mest och tittar på. Jag gapar och sparkar och skriker inte utan jag visar bara hunden att liksom gå härifrån, denna hunden tog jag visserligen tag i i nackskinnet då den sprang förbi mig fram till min hund trots att jag visade att jag inte ville ha dit den.

Det har faktiskt fungerat bra den metoden, ställa mig framför min hund och hålla den främmande hunden borta. Dock så blev jag fundersam då denna gången hade ju min hund liksom börjat nosa och hälsa på den som kom.
Tummen upp =D

Och mina hundar blir bara jobbiga om jag börjar vråla o sparka efter andra hundar då går dom igång och jag vill inte att de ska ha inställningen att andra hundar ska vi slåss mot/jaga iväg, men det gör man som man vill, jag tycker risken att det blir bråk är ganska liten om man ser att den andra hunden inte är konfliktinställd.
Om det är en hund som kommer och är spänd och ute efter bråk är det en helt annan sak. ush !
Ja gap, skrik och slag lär bara trigga om det finns spänningar.
Alla som behövt sära på hundar som slåss vet att den taktiken är som bränsle på elden. Lika dant med två hundar som spänner sig och är på gränsen att gå i gång. I samma ögonblick man börjar gapa exploderar dom.
Lugn är det bästa även om man kan bli fysiskt stark och hårdhänt i att försöka ta isär dom.

Jag har en hund som blir tvärarg om det kommer fram framfusiga okända hundar så jag brukar försöka hålla mina hundar bakom mig och sedan säga åt den andra hunden att gå hem. Oftast fungerar det faktiskt. På vintern brukar det fungera bra att kasta snö på hundarna när de kommer farandes, övriga tider är annars kottar bra till den saken.
Jag gör mitt bästa för att hålla främmande hundar borta. Dels så litar jag inte ett dugg på ägare som säger att hundarna är snälla och bara vill hälsa, för oftast har hundarna ett otrevligt språk, sen så vill jag helt enkelt inte utsätta dem för smittorisker. Jag fattar inte hur man vågar släppa fram sin hund hur som helst.

Och mina hundar blir bara jobbiga om jag börjar vråla o sparka efter andra hundar då går dom igång och jag vill inte att de ska ha inställningen att andra hundar ska vi slåss mot/jaga iväg, men det gör man som man vill, jag tycker risken att det blir bråk är ganska liten om man ser att den andra hunden inte är konfliktinställd.
Om det är en hund som kommer och är spänd och ute efter bråk är det en helt annan sak. ush !

Jag har inte skrivit någonstans att jag vrålar och sparkar. Jag skrev att jag aktivt skyddar dem. Jag brukar oftast ställa mig framför och se till att den som möter inte kommer fram. Alternativt väljer jag en annan väg så vi inte passerar alls. Jag bryr mig inte om vad den andra hunden vill, mina hundar tycker det är obehagligt oavsett vad den andra vill om den inte är i samma storlek som de själva.

Jag har inte skrivit någonstans att jag vrålar och sparkar. Jag skrev att jag aktivt skyddar dem. Jag brukar oftast ställa mig framför och se till att den som möter inte kommer fram. Alternativt väljer jag en annan väg så vi inte passerar alls. Jag bryr mig inte om vad den andra hunden vill, mina hundar tycker det är obehagligt oavsett vad den andra vill om den inte är i samma storlek som de själva.
Det förstår jag absolut, vi har alla olika erfarenheter och hundar :)

Hade jag istället varit lugn och inte gjort någon sak av det hade vi båda mått bättre =)
men man gör precis som man vill med detta, vill bara inflika att man inte måste bli tokig på framspringande hundar.
Jag känner mig så säker nuförtiden att jag kan läsa av om den andra hunden kommer starta bråk eller bara är nyfiken.

Så jag har valt att hellre chansa och låta dom hälsa än att köra iväg dom och skapa en osäkerhet kring andra hundar.
Dock förstår jag folk som har en hund som är rädd eller aggressiv själv att det blir en jobbigare situation än med mina glada språksäkra individer =D

Lycka till :) Med våren kommer ofta lösa hundar kutande från alla håll när man minst anar =D
Det tipset du fick om att ta den andra hunden i halsbandet eller ett koppel och binda upp lät ju annars smart, tror det är effektivare än att skapa en spark och gapcirkus .

+1

Att gorma och skrika åt okända hundar som kommer emot en är ett toppenrecept på framtida hundmötesproblem. Jag behåller lugnet och låter de hälsa om kroppsspråket ser okej ut.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·
Övr. Hund :banghead: Alltså varför ska man ha sina hundar lösa när man inte har full koll, eller om man själv inte har koll på omgivningen, två...
Svar
16
· Visningar
1 219
Senast: giovanna
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 396
Senast: Sel
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 158
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka